
Europa Cantat je kraj, kjer se pevske želje uresničujejo. Peti pod vodstvom svetovno priznanega dirigenta, preizkušati se v neobičajnem repertoarju, nastopati v mednarodni zasedbi – vse to je sestavni del te festivalske izkušnje in razlog, da je dogodek tako priljubljen. Zaradi omejitev gibanja in zbiranja več kot dva tisoč udeležencev ni dočakalo udeležbe na letošnjem festivalu v Ljubljani; organizatorji pa so nekatere tečaje »dostavili na dom«, popolnoma brezplačno, prek festivalske televizije. Vsak je lahko v živo ali na spletni strani EC TV sledil nad štiridesetim različnim izobraževalnim vsebinam.
Spletni tečaji so bili tisti, ki jih obiskovalci festivala v normalnih razmerah lahko izberejo dnevno: gre namreč za enourna izobraževanja, ki ponujajo vpogled v temo kot vabilo k spoznavanju specifičnega vidika pevske dejavnosti. Izobraževalni program, ki je za zamudnike še zdaj dostopen na arhivski spletni strani EC TV, je bil razdeljen na štiri kategorije: raziskovalne (discovery) delavnice, pri katerih je sodeloval demonstracijski zbor, predavanja Pulse, predstavitve notne literature in skupno petje.
Teme raziskovalnih ateljejev so obsegale urjenje posluha, smisla za ritem, za improvizacijo, za timsko delo v zboru, za eskpresiven in bolj sproščen pristop k nastopu, spoznavanje manj običajnih vokalnih dimenzij gregorijanskega petja in folklornih izrazov. Predavanja so obravnavala teme, s katerimi se zborovodje in pedagogi ukvarjajo vsak dan, a tudi teme na robu zborovskega sveta, kot so na primer karierni razvoj za glasbenike, orodja spletnega učenja, pojoče bolnišnice, nevroznanost. Tudi v tem segmentu izobraževalnega programa so predavatelji poglabljali zborovsko literaturo in žanre, na poseben način pa sodobnejše metode učenja. V sklopu predstavitev notne literature so udeleženci spoznali vidike katalonske, arabske, italijanske, kanadske zborovske glasbe, tako kot ponudbo založb Carus in Astrum.



Predavanja PULSE, ki so vzbudila največ zanimanja
Statistike gledanosti so do sedaj potrdile, da tudi spletna izvedba tečajev sledi kriterijem običajnih izvedb: festivalsko občinstvo se na poseben način navdušuje za bolj neobičajne teme, s katerimi bi se drugače težko srečalo. Verjetno je tudi bližnji odnos z znanostjo, ki smo ga vsi pridobili v zadnjem letu, botroval k izjemnemu zanimanju, ki ga je bil deležen po gledanosti najuspešnejši tečaj z naslovom Nevroznanost in umetnost: kako umetnost učinkuje na možgane. Vodil ga je zdravnik in nevrolog Zvezdan Pirtošek, ki je spregovoril o vlogi glasbe v evoluciji možganov, s fizičnega in kognitivnega vidika, pa tudi na ravni spomina in čustev. Določene značilnosti glasbe, od ritma do dinamike in značaja, imajo zdravilne učinke, ki so specifično povezani z določenimi motnjami. Znanost ima veliko stičnih točk z glasbeno umetnostjo in se dotakne tudi src znanstvenikov. Pirtošek je na koncu predavanja bolj osebno odgovoril na vprašanje o vlogi glasbe v našem življenju: v problematičnih časih, kot so sedanji, predstavlja glasba upanje.

Zvezdan Pirtošek: Nevroznanost in umetnost: kako umetnost učinkuje na možgane
Druga zvezda izobraževalnega programa je bil profesor ritmičnega zborovskega dirigiranja na Danski kraljevi akademiji za glasbo Jim Daus Hjernøe, ki je predaval na zelo aktualno temo orodij in metod spletnega učenja in pevskih vaj, o delovanju sistema Lola, o vajah v živo s programom Jamulus, v raziskovalnem ateljeju pa še o »pametnem zboru«, metodi za krepitev občutka odgovornosti posameznih pevcev za skupni glasbeni proces.
Tudi dve predavanji na slovensko temo sta želi zelo velik uspeh. Prvo je obravnavalo zborovski sistem v Sloveniji in zborovsko piramido v Zavodu sv. Stanislava (vodila sta ga Inge Breznik in Damijan Močnik). Spletno srečanje je mednarodni javnosti predstavljalo navdihujoč učni sistem na ljubljanski klasični gimnaziji, kjer se glasba prepleta z drugimi predmeti in postane del vsakdanjega izražanja. Prav tako uspešno je bilo predavanje o slovenski ljudski glasbi, ki ga je vodil etnolog Tomaž Simetinger. Čeprav je bilo v prvi vrsti namenjeno gledalcem iz tujine, je predstavljalo tudi zelo prijetno in koristno obnovo za slovenske gledalce, s posebnim poudarkom na mešani dediščini obmejnih pasov, od panonskega področja do Koroške, Primorske in Rezije.
Inge Breznik, Damijan Močnik: Navdihujoč zborovski sistem v Sloveniji in zborovska piramida v Zavodu sv. Stanislava
Urša Šivic, Tomaž Simetinger: Slovenska ljudska glasba
Jim Daus Hjernøe: Pametni zbor
Navduševali so tudi raziskovalni (discovery) ateljeji
Med raziskovalnimi delavnicami je največje zanimanje vzbudila v »običajnih« zborih manj razširjena glasovna tehnika odprtega grla, ki je značilna za določene balkanske in slovanske ljudske kulture. Predavateljica Zvezdana Novaković je z demonstracijskim zborom pokazala najkrajše poti do oblikovanja tega posebnega zvoka in njegove uporabe v bolgarskih in istrskih napevih. Tovrstna delavnica je za »klasičnega« zborovskega pevca izziv in vabilo k prekoračenju meja akademskega pristopa.
Na vrhu lestvice posebno uspešnih delavnic je tudi Prebijanje ledu, učna ura o igrah in vajah, ki pripomorejo k zbliževanju pevcev in torej k ustvarjanju povezane skupine. Vodila jo je danska pevka in aranžerka Tine Fris Ronsfeld, ki je leta 2019 prejela prvo prvo nagrado na Evroviziji s skupino Vocal Line. Utrjevanje odnosov znotraj skupine je komplementarno upevanju in velikokrat poteka sočasno, saj vaje predvidevajo vežbanje ritma, koordinacije gibov ob petju, hkrati pa spodbujajo medsebojne stike, sodelovanje, spoznavanje. Glasbo »igramo«, v tej igri pa se morajo vsi zabavati in v vsaki skupini imamo osebe z različnimi sposobnostmi, ki dosegajo rezultate z različno hitrostjo. Zato je pomembno poiskati primerno vlogo za vsakega od pevcev, da bodo vsi v istem trenutku lahko našli pravo ravnovesje med sposobnostmi posameznika in skupnim ciljem.
Petje in gib sta se povezala tudi v uspešni delavnici nizozemske koreografinje Pande van Proosdij in belgijskega zborovodje Toma Johnsona. V tem primeru so udeleženci lahko spoznali poseben izziv koreografij (točneje »zboreografij«) za kanone. Gre za projekt z izvedbo 18 novih kanonov izpod peres šestih mladih skladateljev z vsega sveta. Ekološka tema je zaznamovala besedilo izbranega kanona, s katerim so se pevci demonstracijskega zbora preizkusili v koordinaciji petja in gibov v nastopu, ki aktivira vsa čutila.


Zvezdana Novaković: Glasovna tehnika odprtega grla za zbor
Tine Fris-Ronsfeld: Prebijanje ledu
Med najbolj gledanimi učnimi urami je bila tudi predstavitev zmagovalcev Evropske nagrade za skladatelje 2020/2021. V kategoriji A (skladbe a cappella) je nagrado prejela skladba z naslovom Amor, io fallo belgijskega skladatelja Jana Van der Roosta, Hans Helsen pa je prejel posebno omembo za svoje delo Sanctus Amor. V kategoriji B (skladbe s spremljavo) je bila nagrajena skladba z naslovom Autumn Soils belgijskega skladatelja Maartena Van Ingelgema, medtem ko je Vigdis Hans Elst prejela posebno omembo za svojo skladbo How sweet the Moonlight. Z zmagovalci mednarodnega tekmovanja v kompoziciji se je pogovoril član festivalskega glasbenega odbora Jeroen Beckers.
Izobraževalni del festivala Europa Cantat se dejansko ni končal, saj so vsa predavanja še dostopna na spletu, z navdihujočimi spodbudami za nadaljnje raziskovanje obširne razsežnosti pevske dejavnosti. V arhivu pa lahko dostopate tudi do drugih EC TV-vsebin: dnevne reportaže, intervjuji in ostale oddaje.
Vabljeni k ogledu in veliko veselja ob pridobivanju novega znanja!

ARHIV VSEH VSEBIN NA EUROPA CANTAT TV:
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-predstavitve-notne-literature/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-skupno-petje/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-raziskovalni-discovery-ateljeji/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-pulse-predavanja/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-dnevne-reportaze/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-intervjuji/
https://europacantat.jskd.si/sl/europa-cantat-tv-arhiv-ostalo/
PREDAVANJA IN DELAVNICE:
RAZISKOVALNI (DISCOVERY) ATELJEJI
NASLOV | MENTOR | ZVRST | |
SOB, 17. 7. | Pametni zbor | Jim Daus Hjernøe (DK) | Pop/jazz |
NED, 18. 7. | Glasbi vdahnimo življenje | Kim Nazarian (US) Katarina Henryson (SE) | Vokalni jazz |
PON, 19. 7. | Prebijanje ledu | Tine Fris-Ronsfeld (DK) | Izobraževanje |
TOR, 20. 7. | Glasovna tehnika odprtega grla za zbor | Zvezdana Novaković (SI) | Etno/ljudska |
SRE, 21. 7. | (Ne)znani zvočni svet gregorijanskega korala | Katarina Šter (SI) | Klasična |
ČET, 22. 7. | Koreografija za kanone | Panda van Proosdij (NL) Tom Johnson (BE) | Izobraževanje |
NASLOV | MENTOR | PODROČJE | |
SOB, 17. 7. | |||
PULSE 1 | Onkraj talenta – karierni razvoj za glasbenike | Gal Faganel (SI) | Podjetništvo |
PULSE 2 | Mladi slovenski skladatelji | Ambrož Čopi (SI) | Repertoar/ Didakt. pristopi |
PULSE 3 | »Tehnična delavnica« z orodji in metodami spletnega učenja in pevskih vaj (e-učenje, pevske vaje v živo prek spleta) | Jim Daus Hjernøe (DK) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
NED, 18. 7. | |||
PULSE 1 | Slovenska ljudska glasba | Urša Šivic (SI) Tomaž Simetinger (SI) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
PULSE 2 | Petje kot življenjski eliksir: Pojoče bolnišnice in petje z afazičnimi bolniki | Fanni Eckhardt (HU), Elke Wünnenberg (DE) | Znanost in glasba |
PULSE 3 | Pevske vaje v živo z Jamulusom | Jim Daus Hjernøe (DK), Petra Limon (NL) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
PON, 19. 7. | |||
PULSE 1 | Nevroznanost in umetnost: kako umetnost učinkuje na možgane | Zvezdan Pirtošek (SI) | Znanost in glasba |
PULSE 2 | Navdihujoč zborovski sistem v Sloveniji in zborovska piramida v Zavodu sv. Stanislava | Inge Breznik (SI), Damijan Močnik (SI) | Izobraževanje |
PULSE 3 | Predstavitev delovanja sistema LoLa, ki povezuje glasbenike iz Ljubljane in s Kraljeve akademije za glasbo v Aarhusu na Danskem | Jim Daus Hjernøe (DK) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
TOR, 20. 7. | |||
PULSE 1 | Labanov sistem za zborovske dirigente | Dominique Tille (CH) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
PULSE 2 | Seniorji pod žarometom | Silvija Pročkytė (LT) (Odbor mladih Evropske zborovske zveze), Monika Lojen (SI) | Repertoar/ Didakt. pristopi |
PULSE 3 | Izgubljeni pevci – razmišljanja o tem, zakaj se fantje preprosto ne vključujejo v otroške pevske zbore in tam blestijo | Joakim Olson Krusse (SE) | Repertoar/ Didakt. pristopi |
SRE, 21. 7. | |||
PULSE 1 | Silicijeve harmonije – Kaj se lahko vodje zborov naučijo od visokotehnoloških »startupov«? | Jaka Levstek (SI) | Podjetništvo |
PULSE 2 | Predstavitev zmagovalcev Evropske nagrade za skladatelje 2020/21 | Moderator: Jeroen Beckers (BE) | Okrogla miza |
PULSE 3 | Učenje brez not po metodi Rote na primeru gospel glasbe | Anthony Leach (US) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
ČET, 22. 7. | |||
PULSE 1 | Kratka zgodovina barbershop stila | Doug Harrington (US) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
PULSE 2 | Musica Femina: repertoar ženskih skladateljic | Maria Goundorina (BG/DE) | Repertoar/ Didaktični pristopi |
PULSE 3 | Naj glasba gradi mostove – predstavitev projektov Superar in Cantania za otroke in mladino | Ottilia Dorner (HU), Elisenda Carrasco (ES) | Družbeni vidik |
NASLOV | GLASBENA ZALOŽBA | PREDAVATELJ | |
SOB, 17. 7. | Katalonska zborovska glasba | Ficta Edicions – Editorial de música catalana (ES) | Martí Ferrer (ES) |
NED, 18. 7. | Spoznavanje zborovske glasbe pokrajine Levant | International Federation for Choral Music | Shireen Abu-Khader (JOR) |
PON, 19. 7. | Feniarcov knjižni kotiček: zborovska glasba prihodnosti | Federazione Nazionale Italiana Associazioni Regionali Corali – Feniarco (IT) | Pierfranco Semeraro (IT) |
TOR, 20. 7. | Covid kot navdih – primeri zborovskih projektov iz Kanade | The singing network (CA) | Ki Adams, Andrea Rose in David Buley z gosti z vsakega projekta |
SRE, 21. 7. | Kako enostavno obvladati sodobno glasbo – predstavitev nove evropske notne literature | Carus-Verlag (DE) | Jan Schumacher (DE) |
ČET, 22. 7. | Virtualni hitri intervju: Slovenski zborovski skladatelji – srednja, mlada in vzhajajoča generacija | Založba ASTRUM (SI) | Vito Primožič (SI) Tomaž Faganel (SI) |
