Nove orgle, za katere je od konca lanskega leta bogatejša koprska stolnica Marijinega vnebovzetja, so postale spodbuda za pestro koncertno dejavnost, ki jo župnija, občina in koprske kulturne ustanove načrtujejo na Obali.
»Začelo se je leta 2017, ko je švicarska fundacija Tonhalle iz Züricha zaradi celovite obnove koncertne in kongresne dvorane objavila razpis za pridobitev njihovega dotedanjega koncertnega instrumenta,« začenja zgodbo o novi monumentalni dragocenosti vodja projektne skupine za pridobitev in postavitev kraljice glasbil v koprski stolnici, Miran Bordon. »Zavedali smo se, da se spuščamo v veliko in zahtevno akcijo, pri kateri bodo morali moči združiti številni akterji. Goriški organist Mirko Butkovič je v sodelovanju z orglarjem Francescom Taninom predstavil priložnost za pridobitev švicarskega glasbila. Zatem je bila naš sogovornik komisija švicarske fundacije Kongresshaus iz Zuricha, ki je prišla v Koper preverit, ali je naša stolnica primerna za postavitev njihovega instrumenta in ali je projekt dozorel za izvedbo. Odločila je, da smo med sedmimi prijavljenimi prav mi najprimernejši za prevzem instrumenta. Arhitekt Boštjan Furlan je sprojektiral čudoviti pevski kor, Andrej Lovšin iz podjetja Geoit pa je poskrbel, da je kor v cerkvi tudi postavljen.«
5581 piščali postavlja te orgle po velikosti na prvo mesto v Sloveniji. Imajo 69 zelo karakterističnih registrov, ki omogočajo ustvarjalcem in izvajalcem zelo veliko interpretacijskih možnosti, poslušalcem pa obilo užitka. »Med številkami je morda najzanimivejša naslednja,« dodaja Bordon: »Ta 16-tonski instrument je v Koper pripeljalo sedem tovornjakov, investicijo pa ocenjujemo na približno 650.000 evrov, četudi je bil instrument doniran. Da smo oziroma bomo projekt lahko izpeljali, se moramo zahvaliti mnogim manjšim in nekaterim večjim donatorjem, pa seveda mestni občini Koper in Ministrstvu za kulturo, ki so prepoznali vrednost investicije oziroma priložnost, ki bo slovenski Obali, pa tudi širšemu slovenskemu prostoru ponudila možnost kulturnega razmaha in razvoj na področju koncertnega repertoarja za orgle.«
Blagoslov in inavguracija novih orgel
Orgle so v začetku novembra doživele blagoslov in inavguracijo v obliki t. i. Inavguracijskega festivala, ki je obsegal sedem koncertnih dogodkov. Pri blagoslovu so zapeli združeni cerkveni pevski zbori slovenske Istre pod taktirko Mirana Bordona, Valentine Baričič in Mateja Lazarja, sodeloval je organist Mirko Butkovič. Orgle je blagoslovil koprski škof Jurij Bizjak, dogodka pa se je udeležil tudi predsednik države Borut Pahor. Kljub težkim časom, ki jih je še kako zaznamovala epidemija, so se zbori odlično pripravili. Naštudirali so skladbe Stanka Premrla in Hugolina Sattnerja ter nekatera nova dela, med temi mašo Andreja Makorja ter Psalm 150 Georga Talbota in Ave verum Willa Todda, obe v priredbi Mirana Bordona. »Prav posebej mogočno pa je zazvenel Rutterjev zborovski Amen z orgelsko spremljavo.
Na prvem koncertu festivala je s solističnim recitalom nastopil organist Pier Damiano Peretti, profesor orgel na dunajski Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost, cenjen italijanski umetnik, ki ga gostijo nekateri najpomembnejši festivali v Evropi, Izraelu, Kanadi in na Daljnem vzhodu. V njegovi izvedbi so v Kopru zazvenela dela Vivaldija, Francka, Guilloua in Liszta. Sledil je koncert organista Tomaža Sevška, ki ga poznamo kot vodilnega slovenskega mojstra tega glasbila. Izvedel je dela slovenskih skladateljev Primoža Ramovša in Blaža Arniča ter velikanov evropske orgelske ustvarjalnosti Bacha, Messiaena in Alaina. Zadnje dni novembra je tam nastopil 32-letni David Cassan, eden pomembnejših organistov svoje generacije, ki deluje pod okriljem l’Oratoire du Louvre v Parizu, ki je zagotovil, da se bo v Koper še vrnil.
Koncert sodobne slovenske sakralne glasbe
21. novembra so se v koprski stolnici predstavili Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem z organistom Mirkom Butkovičem pod taktirko Ambroža Čopija in Dekliški zbor Akademije za glasbo v Ljubljani z organistom Mariom Perestegijem pod vodstvom Marka Vatovca in Lare Willewaldt. Na programu so bile novitete mladih slovenskih skladateljev in nekatera dela, naročena prav za to priložnost.
»Priprave na ta koncert so se začele pred tremi leti,« je pojasnil umetniški vodja festivala Aegis Carminis, skladatelj in zborovodja Ambrož Čopi. »Takrat mo v okviru festivala začeli sodelovati z Dekliškim zborom Akademije za glasbo, ki ga vodi Marko Vatovec, in hkrati izvedeli, da v Koper iz Švice prihajajo nove orgle. Zato smo se odločili, da naslednji skladateljski natečaj razpišemo za mešani zbor in orgle oziroma za zbor enakih glasov in orgle. Vemo, da je pri nas sakralne glasbe za te zasedbe veliko, vendar pa je ta namenjena predvsem bogoslužju, manj pa je tu tehtnih koncertnih del za to zasedbo, zato smo se odločili, da bomo poskusili zapolniti to vrzel. Odziv na razpis nas je presenetil, bil je kar precejšen, prejeli smo 17 del enajstih avtorjev, večinoma mladih slovenskih skladateljev. Zavedati se je treba, da komponirati za zbor in orgle ni enostavno, instrument je treba dobro poznati, vedeti, kaj tehnično zmore in kako umestiti zbor ob njegov zvok.
Prispela dela je pregledala žirija, ki so jo sestavljali skladatelji in zborovodje Damijan Močnik, Tadeja Vulc in Andrej Makor, in ta je prepoznala nesporno kakovost nekaterih skladb. Razdelila je tri nagrade, dve skladbi pa je priporočila za izvajanje. To so bila osrednja dela koncerta, ob te pa smo umestili še tri starejše kompozicije in dve, ki sta za to priložnost nastali na našo pobudo.«
Tako je nastal izjemno zanimiv, zaokrožen program, ki je pokazal vso raznolikost del, slogovno in zahtevnostno, zvečine najmlajše slovenske skladateljske generacije, začenši z noviteto Introitus caeremonialis nekoliko starejšega primorskega avtorja Bojana Glavine, prikupno Missa de Angelis Tineta Beca, ki sta ji sledili nagrajeni deli Out of the depths Klare Mlakar in Terra tremuit Mateja Kastelica, obe zahtevni in izpovedno močni za mešani zbor in orgle. Akademskemu zboru Univerze na Primorskem, Mirku Butkoviču in zborovodji Ambrožu Čopiju je v drugem delu večera sledil nastop Dekliškega zbora Akademije za glasbo v Ljubljani, organista Maria Perestegija in dirigenta Marka Vatovca, v eni od skladb Gašperja Jereba pa se je odlično predstavila tudi študentka dirigiranja Lara Willewaldt. Nastop Dekliškega zbora ljubljanske Akademije za glasbo je uvedla različica starejšega dela za zbor visokih glasov in orgle, Missa sancti Francisci Asisiensis Damijana Močnika, v katero je avtor vključil tudi solo violino (Jelena Pejić), sledila je solistična Gloria Črta Sojarja Voglarja, za njo pa nagrajena Sanctus za visoke glasove in orgle pod taktirko Lare Willewaldt in priporočena Ave Mariaza isto zasedbo pod vodstvom Marka Vatovca, ki sta izšli izpod peresa Gašperja Jereba. Sledili sta še dve deli Klare Mlakar, Cantate Domino za zasedbo visokih glasov z orglami in pa izrazno močna orgelska skladba Conclusio solemnis za svečani zaključek koncerta. »Gre za tehtna dela slovenskih avtorjev, ki bodo gotovo odmevala tudi na tujih odrih ob delih uveljavljenih tujih komponistov v izvedbi uglednih evropskih zasedb in dirigentov,« še pove zborovodja in skladatelj Ambrož Čopi.
Tudi Marko Vatovec je bil z novimi deli za dekliški zbor in orgle zadovoljen, prav tako z izvedbo deklet: »Človek si vedno želi, da bi imel še nekaj časa, glasbeniki vedno stremimo k popolnosti, a jo redkokdaj ujamemo, ker rezultat pogojuje več faktorjev. Zasedba deklet z orglami je namreč posebej zahtevna, saj mora skladatelj znati primerno uskladiti dekliške glasove z zvokom tega mogočnega glasbila. Upam, da je bilo občinstvo zadovoljno.«
Posvetilo Vivaldiju
Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem je pred letom dni, po prvem valu epidemije napel vse sile in z novoustanovljenim orkestrom Camerata academica Koper pripravil koncert, na katerem je zazvenelo eno najpogosteje izvajanih in najbolj znanih del beneškega baročnega mojstra Antonia Vivaldija, Gloria v D-duru, RV 589 za soliste, zbor in orkester. Skladbo je takrat uvedla Missa pro iuventute skladatelja Tineta Beca, dirigiral je Slaven Kulenović. »Zaradi slabšanja epidemiološke slike tega koncerta takrat nismo uspeli ponoviti, čeprav je bil interes občinstva zelo velik,« pojasnjuje Ambrož Čopi. »Prav zato smo se odločili, da Vivaldijevo Glorio v nekoliko prilagojenem programskem konceptu ponovimo letos decembra kot posvetilo ob 280-letnici smrti tega beneškega baročnega ustvarjalca. Koper je bil v svoji zgodovini vedno nekako povezan v Benetkami, zato se nam je zdelo smiselno, da se mu poklonimo na ta način, ob tem, da je njegova glasba tudi več kot primerna za adventni čas, prijetna, da nas navdahne in povzdigne.«
Orkester Camerata academica Koper sestavljajo sedanji in nekdanji dijaki koprske Umetniške gimnazije, ki se trenutno izobražujejo na domačih ali tujih glasbenih akademijah. Orkester opravlja posebno vlogo v tem prostoru, daje možnost mladim, da se predstavijo, tokrat tudi kot solisti. Monika Babič, ki trenutno deluje kot solo oboistka Simfoničnega orkestra SNG Maribor, in Nika Toškan, ki je pred kratkim kot študentka amsterdamskega konservatorija osvojila prvo nagrado na mednarodnem tekmovanju v Antwerpnu, sta nastopili kot solistki v Vivaldijevem Koncertu za oboo in orkester v C-duru, RV 447 oziroma Koncertu za violino, orgle in orkester v d-molu, RV 541, za orglami pa ju je spremljala Eva Grebenc Slanič. V zanimivi in obsežni Glorii pa so se kot solistke predstavile študentki zagrebške oziroma graške visokošolske glasbene ustanove Neža Vasle in Ana Vidmar ter profesorici s Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana, Tatjana Vasle in Edita Garčević Koželj. Obolelega dirigenta Slavena Kulenovića je na koncertu 19. decembra nadomestila študentka Zasebne akademije Gustava Mahlerja iz Celovca, nekoč dijakinja koprske Umetniške gimnazije Alja Klemenc, ki je dela naštudirala pod mentorstvom veščega dirigenta Stojana Kureta.
Epidemiološki ukrepi razlog za zamenjavo
Zaradi neprimernih epidemioloških razmer je za 2. decembra napovedani koncert italijanskega orkestra Accademia Musicale Naonis iz Pordenona ter organista Alberta Gasparda žal odpadel, 21. decembra pa ga je več kot uspešno nadomestil koncert Komornega zbora Akademije za glasbo v Ljubljani. Kako je prišlo do tega dogodka, pojasnjuje dirigent Sebastjan Vrhovnik: »Že pred časom smo dobili povabilo za nastop na Dunaju, kjer naj bi izvedli program adventnih pesmi, antifon in nekaterih del iz bogatega opusa renesančnega mojstra Jacobusa Gallusa. Zaradi vsem znanih razlogov je koncert žal odpadel, ponudila pa se je možnost, da ga izvedemo v Kopru, prilagojenega konceptu Inavguracijskega festivala. Za to gre vsa zahvala Ambrožu Čopiju, ki nas je spodbudil, da smo v svoj program vključili še nekaj del, tudi orgelskih. Profesorja Renata Bauer in Mario Perestegi sta priskočila na pomoč in pripravila svoje študente, mlade organiste, ki so več kot odlično opravili svoje delo.« Tako je v izvedbi odličnega Komornega zbora Akademije za glasbo iz Ljubljane zazvenel pester in razgiban program znanih in manj znanih predstavnikov ustvarjalnosti vokalne in orgelske glasbe od Gallusa mimo Martina Železnika in Josipa Ipavca, Angleža Henryja Gardinerja ter velikana romantike Felixa Mendelssohna Bartholdyja pa vse do Sama Vremšaka in estonskega mojstra glasbenega izraza Arva Pärta. Slovenski skladatelj Maks Strmčnik pa je prav za to priložnost prispeval novo delo, Misso »Cluter«, N.1 za mešani zbor in orgle.
Sebastjan Vrhovnik je bil nad prostorom in akustiko, ki jo ponuja koprski sakralni objekt, ter nad novo pridobitvijo, impozantnimi orglami, navdušen: »Menim, da bo to lahko čudovit prostor za koncerte, pa tudi za arhivska snemanja. Želim si, da bi bilo čim več možnosti in priložnosti, da bodo orgle zazvenele tako v bogoslužne kot tudi koncertne namene.«
Ob koncu festivala
»Sakralni prostor kar kliče po koncertni dejavnosti, ki je bila doslej omejena predvsem na izvajanje zborovske a cappella literature. V Sloveniji je več koncertnih prizorišč, kjer bi lahko izvajali nova dela za zbor in orgle. Literature za to zasedbo je že iz prejšnjih časov veliko. Z izvajanjem te pa bomo prepoznali pravo vrednost novega koprskega instrumenta in hkrati spodbujali naše skladatelje k ustvarjanju novih del,« je svoje razmišljanje strnil Ambrož Čopi.
Tudi Miran Bordon je ob koncu festivala zadovoljen: »Festival, ki smo ga poimenovali kar Inavguracijski, se izteka. Kljub zahtevnemu času smo uspeli izpeljati blagoslov in inavguracijo orgel, čeprav se je že zdelo, da nam razmere tega ne bodo dopustile. Ukrepi so ponovno omejili število občinstva. Z veseljem ugotavljamo, da so bili vsi koncerti razprodani in da so odmevali tudi v Švici, Nemčiji, Italiji in Franciji. Seveda smo veliko delali na promociji dogodkov, kar se je obrestovalo. Res je, da je bila koncertna ponudba na dovolj visoki ravni, vsi nastopajoči pa so bili tako ali drugače povezani s projektom.«
Kaj lahko pričakujemo od koprskih orgel v bodoče
»Da bi ta instrument služil le za bogoslužje, bi bilo odločno premalo,« ocenjuje Ambrož Čopi. »Poiskati mu je treba primerno vlogo in namembnost, ki bo razgibala koncertno dejavnost na tem koncu države in spodbudila produkcijo del za orgle. Že v začetku smo razmišljali o dveh festivalih, prvi naj bi bil namenjen koncertom, ki bi poleg orgel vključevali tudi zbore oziroma orkestre, drugi pa bi bil namenjen orglam kot solističnemu glasbilu, morda v povezavi s tekmovanjem ali seminarjem za ta instrument. Na žalost v Kopru ni institucije ali zavoda, ki bi lahko organiziral koncerte. Pri Inavguracijskem festivalu se je tako angažiral Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem, ki je oblikoval dva dogodka, in pa Župnija Koper, ki se je dogovarjala za solistične koncerte ter koncert italijanskega orkestra, ki pa je zaradi aktualnih razmer žal odpadel. V bodoče si želimo mednarodnih dogodkov, ki bodo pritegnili širše občinstvo. Da bi lahko pokrili stroške, ki jih napovedujejo te ambicije, pa bo treba poiskati način, ki bo to omogočal. Seveda bo treba vse dobro premisliti, pretehtati in tudi pravno urediti.«
»Logično je,« dodaja Miran Bordon, »da si želimo tudi vzpostavitve izobraževanja na vseh ravneh, že na primarni, torej nižji stopnji, na Umetniški gimnaziji, sodelovanje pa bomo ponudili tudi študentom Akademije za glasbo, ki bodo tu lahko izvajali poletne šole, seminarje, interne nastope. Seveda ne gre pozabiti, da je instrument umeščen v sakralnem ambientu, in bo zato primarno namenjen bogoslužni rabi. Takoj po koncu festivala bomo poskrbeli za ustanovitev institucije, morda zavoda, ki bo ob sodelovanju titularnega organista in predane ekipe, ki je izpeljala prvi festival, uskladil redno rabo instrumenta in zastavil korake za vzpostavitev novega centra orgelske glasbe. Dogodke bomo načrtovali vsaj za pol leta, morda za leto naprej, da se bomo tako lahko uskladili s tistimi, ki delujejo na področju glasbene ustvarjalnosti, ter prijatelji iz tujine in tako pravočasno zastavili projekte in mednarodna sodelovanja. Sam bom kot skrbnik orgel pazil, da bodo orgle vedno v dobri kondiciji, da bodo ob najpomembnejših dogodkih uglašene in kar najbolj pripravljene.«
POSNETKI Z INAVGURACIJSKEGA FESTIVALA:
Klara Mlakar (1999): OUT OF THE DEPTHS za mešani zbor in orgle*
1. nagrada 2. skladateljskega natečaja Aegis carminis 2021
Matej Kastelic (1994): TERRA TREMUIT za mešani zbor in orgle*
2. nagrada 2. skladateljskega natečaja Aegis carminis 2021
Gašper Jereb (1985): SANCTUS za visoke glasove in orgle*
3. nagrada 2. skladateljskega natečaja Aegis carminis 2021
Damijan Močnik (1967): MISSA SANCTI FRANCISCI ASSISIENSIS za visoke glasove, violino in orgle**
Črt Sojar Voglar (1976): GLORIA za orgle
Tine Bec (1993): MISSA DE ANGELIS za mešani zbor in orgle
Gašper Jereb (1985): AVE MARIA za visoke glasove in orgle*
Priporočena skladba 2. skladateljskega natečaja Aegis carminis 2021
Klara Mlakar (1999): CANTATE DOMINO za visoke glasove in orgle*
Priporočena skladba 2. skladateljskega natečaja Aegis carminis 2021
Klara Mlakar (1999): CONCLUSIO SOLEMNIS: Gratias tibi, in honorem novi organi za orgle*
_______________________
*Prva izvedba / **prva izvedba različice