
Konec preteklega meseca je Komorni zbor DEKOR pričel slavje ob desetletnici delovanja z dvema koncertoma – 30. maja v župnijski cerkvi Mekinje v Kamniku, 31. maja pa v cerkvi Sv. Štefana v Ribnici. Odzivi poslušalcev po prvih dveh izvedbah so že zakrožili med zborovskimi navdušenci, vtisi – ki vsi po vrsti poudarjajo izjemno zaokroženost zvoka, programa in spremnega besedila – pa so prisrčno vabilo, da si vsi, ki se štejemo za člane slovenskih zborovskih krogov, prihajajočo soboto rezerviramo za praznovanje jubileja tega zbora, saj je s svojimi raznolikimi, tehtnimi in domiselnimi glasbenimi projekti izdatno obogatil preteklo koncertno desetletje. Častni krog bodo pevci s finskim dirigentom Danijem Jurisom sklenili v soboto, 14. junija, v Slovenski filharmoniji na koncertu, pomenljivo naslovljenem CIRCLES | DEKORokrog.
Preden ubesedimo vtise, ki jih je Dekorova glasba pustila po prvih dveh koncertnih večerih, si vzemimo nekaj vrstic za počastitev prvega kroga, prvega desetletja njihovega ustvarjanja.
Prvi krog – s svežimi zamislimi, a tudi stalnim vračanjem k prvobitnosti
Komorni zbor DEKOR si je že ob svoji ustanovitvi leta 2015 za prednostne umetniške cilje zadal visokokakovostno ustvarjanje, programsko inovativnost, izvajalsko zrelost in slogovno raznolikost. Svojo vizijo odtlej uresničuje z vsebinsko zaokroženimi sporedi in številnimi prvimi izvedbami pri nas, ki jih v okviru projektnih sodelovanj soustvarjajo z uveljavljenimi domačimi in tujimi dirigenti.
Skozi leta je v svojem ustvarjalnem krogu sprejel priznane dirigente Danija Jurisa, Sebastjana Vrhovnika, Petro Grassi, Aca Bišćevića, Kristino Bogataj in Alenko Podpečan ter z njimi nanizal številne samostojne projekte in druga glasbena sodelovanja. Prav to periodično menjavanje različnih mednarodno priznanih dirigentov zboru (ter nam, njihovim poslušalcem) vedno znova razširja obzorja zakladnice svetovne zborovske literature, pestrosti nians glasbene izraznosti ter avtentičnosti izvedbe del raznolikih glasbenih obdobij.
Kaj so o zboru povedali dosedanji dirigenti?
Sebastjan Vrhovnik:
»Želja vsakega dirigenta je, da ima priložnost poustvarjati na najvišjem možnem nivoju, in to DEKOR vsekakor je. Zasedba je sposobna izvajati tudi najzahtevnejšo zborovsko literaturo, kar odpira vrata do izjemnih glasbenih doživetij in umetniške rasti.
DEKOR je sestav, ki združuje visoko raven muzikalnosti, predanosti in hkrati čudovit človeški utrip, kar je za vsakega dirigenta zelo dragoceno in je privilegij. To je pravi DEKOR: profesionalen na odru, predan na vajah in neprecenljivo živahen tudi v zakulisju. Takšnih zgodb se ne pozabi.
Njihova izvedbena raven in profesionalni pristop potrjujeta, da gre za zbor z visokimi umetniškimi standardi, hkrati pa je tudi zares ‘res en zbor’ v pomenu, da so povezani, srčni, polni energije in medsebojnega prijateljstva. Ne združuje jih le glasba, ampak tudi močne vezi med njimi in pristna skupinska dinamika, ki pogosto prinese tudi zabavne trenutke.«
Cela izjava >>
Petra Grassi:
»Projektnega dela se lahko loti zbor, ki ima zelo močno organizacijsko vizijo. Veliko let so peli v zelo dobrih zborih in vedo, kako se temu streže, ne samo z umetniškega vidika, ampak, kako prav delati z zborom, kako ga obravnavati, skrbeti tako za psihološki kot organizacijski vidik, kako delati s skupino.
Pred DEKOROM sem se na vseh koncertih počutila izredno sproščeno in vedno me je zbor spravil v takšno kondicijo, da sem lahko res uživala in dala vse od sebe kot umetnik. Navsezadnje me je ta izkušnja naučila, da je moja povezava s slovenstvom še toliko močnejša tudi zaradi DEKORA.
Zahvalila bi se vsem pevcem in odborom, ki so me vsa ta leta spodbujali in pomagali, da sem lahko dala vso svojo energijo za snovanje projektov z zborom. Hvala, da ste me s takim veseljem večkrat povabili k sodelovanju. Želim vam, da bi nadaljevali s tem konceptom menjave dirigentov, kjer vsakemu ponudite možnost, da se predstavi, da vam odpre svoje srce, in tudi, da se vi njemu prepustite, saj ni lahko vsakemu dirigentu ponuditi koščka sebe. Verjemite mi, da vsak dirigent potem v sebi nosi tudi košček vsakega od vas, vsakega zvoka, vsakega nasmeha. Srečno!«
Cela izjava >>
Alenka Podpečan:
»Z DEKOROM mi je bilo prijetno sodelovati. Predvsem me je prepričala njihova zavzetost in pa resen pristop k delu. Nanj me vežejo prijetni spomini. Vsekakor to drži, da dlje časa, ko smo bili skupaj, bolj smo se povezali, bolj se je naša vez poglobila. Znali smo si popestriti naše vaje s humornimi vložki.
Dragi DEKOR, iskrene čestitke ob vašem jubileju in iskrena hvala vsem pevcem, ki so sodelovali z mano ter ki ste sodelovali pri prejšnjih projektih. Nanizali ste čudovite zgodbe in čudovite koncertne programe, ki si jih slovenski zborovski prostor zasluži.«
Cela izjava >>
Kristina Bogataj:
»Hvaležna sem vsem pevcem, ki imajo ogromno drugih obveznosti, da so zboru dali čas in smo uspeli vaje organizirati tako, da smo na koncu vsi imeli občutek, da smo na oder postavili interpretacijo, ki je nagrajujoča za vse. To smo čutili vsi na odru in pa tudi občinstvo. Posebna zahvala za vse vice, ki smo jih pokali, in za iskanje skupne interpretacije. Komorni zbor DEKOR je res en zakon zbor in slovenska zborovska scena je lahko hvaležna, da ga ima.
Dragi DEKORovci, hvala, ker ste taki, kot ste. Hvala, ker spoštujete zborovsko umetnost. Hvala, ker spoštujete sebe in druge sopevce.«
Cela izjava >>
Aco Bišćević:
»Srečali smo se dvakrat. Prvič tik pred korono, projekt smo morali prekiniti ter ga nadaljevati, ko so se občine odpirale. V tem času, ki je bil zelo dragocen za nas vse, smo videli, kaj umetnost človeku pomeni in kaj smo ljudje brez umetnosti. Predvsem, kako hlepimo po človeških odnosih, po bližini in kaj skozi to lahko prinesemo v umetnost. Bila je neka milost v tem, da smo smeli sodelovati v projektu in raziskovati, sploh tako glasbo, ki ji tako rekoč skoraj ni para: po težavnosti, po globini, po lepoti …
Hvaležen sem za vašo potrpežljivost, za predajanje, organizacijo. Hvaležen sem vam za željo po izvajanju glasbe. Želim vam in vsem zborovskim pevcem, da ne bi nikoli zamrlo to upanje in ta ljubezen do vednosti, ki nas dela človeške.«
Cela izjava >>
Dani Juris:
»Moje izkušnje so res čudovite, pri DEKORU sem se vedno počutil zelo domače. Obravnavali so me kot zelo posebnega člana svoje družine, vedno sem imel občutek, da je sodelovanje z njimi nekaj zelo preprostega in prijetnega.
Pevci so izjemno izkušeni, zelo ambiciozni, zelo nadarjeni, premorejo znanje in odločnost, da zbor zveni kot en popoln inštrument. To je izredno dober občutek, saj tudi sam svoj odnos do zbora jemljem zelo resno.
Upam, da boste tudi v prihodnosti našli dirigente, ki vas navdihujejo, ki vam pomagajo ohranjati zdajšnjo raven in s katerimi radi sodelujete. Upam, da boste ohranili to kombinacijo pevcev, ki so z vami že od začetka in so zelo zvesti zboru, ter novih pevcev, ki se še naprej pridružujejo.«
Cela izjava >>
V desetih letih je v zboru sicer sodelovalo že mnogo ambicioznih pevcev s širokimi zborovskimi izkušnjami, od vsega začetka do danes pa v sestavu vztraja – reci in piši – natanko 10 pevcev. Projektna zasnovanost dela od pevcev zahteva veliko vestnosti, odgovornosti in samostojnosti, a jim hkrati omogoča tudi več svobode, da se posvečajo svojim individualnim glasbenim, poklicnim in osebnim ciljem ter se tako vračajo v DEKORov krog iz(po)polnjeni in pripravljeni na nove izzive.
Lahko bi torej rekli, da je bila v zadnjem desetletju edina stalnica Komornega zbora DEKOR nenehno kroženje, ki ga lahko dojemamo kot stalno gibanje naprej, a vedno znova vračajoče k svojemu prvinskem smislu – skupni in skupnostni želji pevcev in dirigentov po vrhunskem, sodobnem in pristnem umetniškem izrazu.
Kroženje se nadaljuje
Kako primerno je torej, da ob desetletnici Komorni zbor DEKOR z jubilejnim projektom CIRCLES | DEKORokrog sklepa in hkrati na novo odpira umetniški krog v sodelovanju z dirigentom Danijem Jurisom, s katerim je pred desetletjem oblikoval prvi koncertni projekt.
Že ob prebiranju programa, še bolj pa ob poslušanju prvih dveh izvedb koncerta, lahko simboliko kroga kot simbola večnega, k izviru vračajočega se gibanja, hkratne zaključenosti in neskončnosti ter popolne skladnosti in uravnoteženosti doživimo na mnogih ravneh in tako poleg zaokroženosti zvoka, programa, interpretacije in tehnične izvedbe našo pozornost vzbudi tudi izbira teme in naslova koncerta.
DEKOR z Jurisom krog začenja in sklepa ob izviru slovenskega zborovstva – ob ‘muziki’ našega Jacobusa Handla – Gallusa. Po uvodni skladbi Musica noster amor, ki lahko občinstvo spomni tudi na DEKORovo zmago na 25. slovenskem zborovskem tekmovanju Naša pesem, ki so jo leta 2018 dosegli z dirigentko Petro Grassi, zrcalno simetrični program nadaljujejo z angleškim renesančnim madrigalom All creatures now, s katerim podčrtajo praznično vzdušje večera.

Foto: Daniel Vincek
Veselo, žuboreče proslavljanje ljubezni do glasbe in življenja se s skladbo Oh, come to me in dreams mlade italijanske skladateljice Federice Lo Pinto prelije v intimen sanjski svet, ki mu vlada druga vrsta ljubezni – tista neusahljiva in vsepresegajoča romantična ljubezen, ki sta jo v obdobju angleške romantike poveličevala tudi zakonca Shelley. Tudi njuna poezija se v programu romantično prezrcali – Maryina pesem v uglasbitvi Lo Pinto izzveni v začetnem delu koncerta ter na drugi breg, ki ga v skladbi O wild west wind biča divji zahodni veter, kliče svojo dušo dvojčico, moža Percyja, katerega poezijo je uglasbil Edward Elgar.
V nadaljevanju duša koncerta zakroži od posvetnih radosti v posvečeno meditacijo – od nežne svetosti začetka 104. psalma Inledningspsalm do himnične hvalnice Materi Božji Till dig, Guds Moder iz sodobnega cikla Vigilia finskega skladatelja Mikka Sidoroffa. Slednji predstavlja umetniški in osebni krog dirigenta Danija Jurisa, DEKOR pa z njim vstopa v duhovno središče koncertnega loka ter se obenem poklanja preteklim projektom, s katerimi je posegel v glasbo in motive severnih dežel (BELE NOČI, Kristina Bogataj, 2023; POMLADne sanJE, Dani Juris, 2019) ali spajal starejše tradicije s ponotranjenostjo glasbe 21. stoletja (BACHove PÄRTiture, Sebastjan Vrhovnik, 2016).


Harmonijo med sakralno in posvetno glasbo simbolno razširi barviti zvočni svet skladbe Jauchzet dem Herrn, alle Welt Felixa Mendelssohna Bartholdyja. DEKOR s tem delom izraža poklon Acu Bišćeviću, dirigentu prvega večjega cikla (VESELITE SE vsi narodi zemlje, 2021–2022) ter nedavnega postnega projekta (POD OLJKAMI, 2024).
Kroženje med različnimi izvajalskimi slogi se v programu z dvema prepoznavnima deloma estonskega mojstra vokalnega folklorizma Velja Tormisa pretanjeno prelije iz nebes nazaj na zemljo. Laevas lauldakse, balada o vojnem odhodu in simbol odmeva petja v prostoru, ter Piirileikkilaulu kot zračen plesni krog, ki neposredno uteleša motiv koncerta, sta značilna primera skladateljevega pristopa ohranjanja avtentičnosti izvornega materiala v sodobnem kontekstu.

Foto: Jana Jocif
V središču DEKORovega jubilejnega programskega kroga je dom slovenske zborovske literature – slovenska ljudska pesem. Priredba belokranjske ljudske Igraj kolo na dva desetina slovenskega skladatelja Tineta Beca z značilnim ritmičnim gibanjem izraža energijo in dinamiko tradicionalnega plesa ter povezuje preteklost s sedanjostjo. Ista povezava je jasno opazna v skladbi Knez Marko, v kateri je skladateljica Katarina Pustinek Rakar koroško in gorenjsko različico te ljudske pesmi preoblikovala v sodobno zborovsko delo z bogato harmonijo in izrazito dramatiko, hkrati pa ohranila pravljično-herojskega duha ljudske pripovedi. Delo Jana Trilerja Na gori je moj dom je v nasprotju s prej omenjenima intimnega značaja – skladatelj v njem ohranja stik s tradicijo skozi svežo senzibilnost. Z vsemi tremi skladbami se DEKOR poklanja slovenskim skladateljem in slovenski ljudski glasbi, ki je zasidrana v njegovih preteklih projektih (ZVEN LEGEND, Alenka Podpečan, 2024).
Kroženje je konec koncev tudi minevanje, z njim pa vera v večno srečevanje, ki ga uglasblja elegično delo angleškega romantika Huberta Parryja There is an old belief. V programu jubilejnega koncerta nosi pomembno simboliko – dirigent Dani Juris je prav s to skladbo sklenil svoj zadnji koncert na Finskem pred selitvijo v Nemčijo, DEKOR pa se z njo spominja sodelovanja z dirigentko Petro Grassi (DOTIK vzhoda in zahoda, 2023; ITALIANTICA, 2017).
Sklepni Gallusov madrigal Musica Musarum germana postavi glasbo, zaradi katere in za katero se nenazadnje zborovski pevci in poslušalci sploh zbiramo, nazaj v izhodišče. Koncert se tako simbolno zaključi z ljubeznijo do glasbe, ki je gonilo in namen zbora kot skupnosti, kot taka pa razlog, da na srečo vseh, ki uživamo v njegovi glasbi, Komorni zbor DEKOR z zanosom koraka v drugo desetletje delovanja.


JUBILEJNI KONCERT:
CIRCLES | DEKORokrog
Jubilejni koncert
Komorni zbor DEKOR
Dirigent: Dani Juris
14. 6. 2025 ob 19.30
Slovenska filharmonija, Ljubljana
___
PROGRAM:
Jacobus Handl – Gallus (1550–1591):
Musica noster amor | Muzika, naša ljubezen (vir neznan)
John Bennet (1575–1614):
All creatures now* | Vsa bitja zdaj v veselju pojo (iz zbirke Thomasa Morleyja Triumphs of Oriana)
Federica Lo Pinto (1997):
Oh, come to me in dreams | Oh, pridi k meni v sanjah (Mary Wollstonecraft Shelley)
Mikko Sidoroff (1985):
Vigilia | Vigilija
Inlendningspsalm* | Slávi, moja duša, Gospoda (Ps 104,1.24)
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847):
Jauchzet dem Herrn alle Welt | Vzklikajte Gospodu, vsa zemlja (Ps 100)
Veljo Tormis (1930–2017):
Laevas lauldakse* | Petje na ladji (ingrijsko-finska ljudska pesem)
Tine Bec (1993):
Igraj kolo na dva desetina (belokranjska ljudska)
* * *
Katarina Pustinek Rakar (1979):
Knez Marko (ljudska po zapisih iz Koroške in Gorenjske)
Veljo Tormis (1930–2017):
Piirileikkilaulu | Pesem za ples v krogu (ingrijsko-finska ljudska pesem)
Hubert Parry (1848–1918):
Songs of farewell | Pesmi slovesa
There is an old belief | Staro verovanje pravi (John Gibson Lockhart)
Mikko Sidoroff (1985):
Vigilia | Vigilija
Till dig, Guds Moder* | K tebi, Božja mati (iz pravoslavne liturgije)
Jan Triler (2003):
Na gori je moj dom (slovenska ljudska)
Edward Elgar (1857–1934):
O wild west wind* | O divji zahodni veter (Percy Bysshe Shelley)
Jacobus Handl – Gallus (1550–1591):
Musica Musarum germana | Muzika, sestrica rodna si Muzam (vir neznan)
___
* prva izvedba v Sloveniji