Komorni zbor DEKOR – navdušenje in predanost dolgoletnih pevcev

»Saj so mi želje zvezde, ki bde nad menoj.« (Srečko Kosovel)

Ljubljana, 17. maj 2015

Foto: Iztok Ameršek

Foto: Iztok Ameršek

 

Spomladi je v slovenski zborovski svet zavel svež glasbeni veter, saj se je pod vodstvom finskega dirigenta Danija Jurisa javnosti prvič predstavil novonastali mešani zbor, poimenovan Komorni zbor DEKOR. Otvoritveni koncert, naslovljen po osrednji petnajstminutni glasbeni Coplandovi stvaritvi In the beginning (V začetku), napisani za mezzosopran in zbor a cappella, se je naslonil na tematiko stvarjenja, ki pa je v metaforičnem smislu sovpadala tudi z ustanovitvijo novega zborovskega sestava.

 

Komorni zbor DEKOR, čigar delovanje je usmerjeno v projektno, zgoščeno in kakovostno poustvarjanje, združuje dolgoletne izkušene pevce iz vse Slovenije, ki so v preteklosti prepevali v vidnejših slovenskih in tudi nekaterih tujih sestavih. V želji po poglobljeni pripravi zaokroženih zborovskih projektov so se združili v zasedbo, ki bo delovala pod vodstvom različnih slovenskih in tujih dirigentov. Na ta način želi sestav ohranjati širok pogled na obširno zborovsko literaturo ter izvajati glasbo različnih izrazov in stilnih obdobij.

Komorni zbor DEKOR je z otvoritvenim koncertom nakazal smernice svojega delovanja: sodelovanja z domačimi in tujimi dirigenti ter izvajanje zaokroženih glasbenih programov različnih izrazov in stilnih obdobij. Foto: Iztok Ameršek

Komorni zbor DEKOR je z otvoritvenim koncertom nakazal smernice svojega delovanja: sodelovanja z domačimi in tujimi dirigenti ter izvajanje zaokroženih glasbenih programov različnih izrazov in stilnih obdobij.
Foto: Iztok Ameršek

 

Otvoritveni koncert zaupali mlademu finskemu dirigentu

Za svoj krstni koncertni program je zbor v goste povabil finskega dirigenta Danija Jurisa, ki ga poznamo predvsem kot zmagovalca Mednarodnega tekmovanja mladih zborovskih dirigentov v Ljubljani leta 2009 in kot gostujočega dirigenta Komornega zbora RTV Slovenija leta 2010. V zadnjih letih se vse bolj uveljavlja na mednarodnih odrih v Avstriji, Nemčiji, Veliki Britaniji, na Srednjem vzhodu in v Južni Ameriki, konec julija letos pa bo vodil tudi eno od delavnic na največjem letošnjem mednarodnem zborovskem dogodku – festivalu Europa Cantat v Pécsu na Madžarskem.

Slovenijo je tokrat obiskal že četrtič in pravi, da vsakokrat domov odpotuje z lepimi občutki in spomini:

»Seveda so vsi spomini na Mednarodno tekmovanje mladih zborovskih dirigentov v Ljubljani čudoviti, vendar ne zgolj zaradi samega rezultata. Tekmovanje je bilo zame idealen uvod v spoznavanje obsega in ravni zborovskega življenja v tej mali državi. S sotekmovalci smo takrat delali z zelo različnimi sestavi in prav vsak izmed njih je bil izjemen na svoj način. Slovenski zborovski pevci so dokaj podobni finskim pevcem: predani in pozorni na vajah ter z velikim zanimanjem pristopajo k različnim glasbenim stilom. Poleg vokalne tehnike in zvoka posameznega zbora je občutiti trden temelj glasbene inteligence in ljubezni do glasbe, kar je seveda odlično. Menim, da je to edino prav, zato v Sloveniji vedno zelo uživam.«

Pred intenzivnim vikendom z Jurisom se je Komorni zbor DEKOR pripravljal s pomočjo obetavnega slovenskega zborovodje Mirka Ferlana, pričakovanje in intenziteta dela pa sta naraščala s prihodom mladega Finca, ki se je z novim zborom hitro ujel:

»Od prve vaje, ki sem jo imel s Komornim zborom DEKOR, sem čutil tako intenzivno navdušenje kot tudi velika pričakovanja do mene kot zborovodje. Na ta način je bila zame osebno ustvarjena čudovita atmosfera, saj rad delujem v okolju, kjer si pevci resnično želijo dati od sebe 110 odstotkov za dosego končnega rezultata. Zaradi močnega zborovskega zaledja so ti pevci zelo ambiciozni in čutijo, da zbor zasluži njihov maksimalni vložek. Pripravljeni so storiti, karkoli se od njih zahteva, in med koncertom sem resnično lahko začutil njihovo predanost ter stremenje h kakovosti zvoka in intenzivnosti interpretacije.«

Dirigent Dani Juris: »Mednarodno tekmovanje mladih zborovskih dirigentov v Ljubljani leta 2009 je bilo zame idealen uvod v spoznavanje obsega in ravni zborovskega življenja v tej mali državi. /.../ Slovenski zborovski pevci so dokaj podobni finskim pevcem: predani in pozorni na vajah ter z velikim zanimanjem pristopajo k različnim glasbenim stilom.« Foto: Iztok Ameršek

Dirigent Dani Juris se v zadnjih letih vse bolj uveljavlja na mednarodnih odrih, konec julija letos bo vodil tudi eno od delavnic na največjem letošnjem mednarodnem zborovskem dogodku – festivalu Europa Cantat v Pécsu na Madžarskem.
Foto: Iztok Ameršek

 

»Od prve vaje, ki sem jo imel s Komornim zborom DEKOR, sem čutil tako intenzivno navdušenje kot tudi velika pričakovanja do mene kot zborovodje. Na ta način je bila zame osebno ustvarjena čudovita atmosfera, saj rad delujem v okolju, kjer si pevci resnično želijo dati vse od sebe.« Foto: Iztok Ameršek

»Od prve vaje, ki sem jo imel s Komornim zborom DEKOR, sem čutil tako intenzivno navdušenje kot tudi velika pričakovanja do mene kot zborovodje. Na ta način je bila zame osebno ustvarjena čudovita atmosfera, saj rad delujem v okolju, kjer si pevci resnično želijo dati vse od sebe.« (Dani Juris)
Foto: Iztok Ameršek

 

Na programu tri prve izvedbe tujih del pri nas ter redko slišani Lajovčev ciklus

Zbor je skrbno izbral skladbe tujih in domačih avtorjev, ki s svojo vsebino obeležujejo nove začetke, stvaritve in njihove posledice, življenje in lepoto. Skladbe so povezali do te mere, da bi izmenjavanje kontrastnih melodij in sosledje izbranih kompozicij pripovedovalo zgodbo, zgodbo življenja. Tokrat gostujoči dirigent sicer ni imel priložnosti posegati v že predhodno sestavljen program, vseeno pa se ga je lotil z zagnanostjo in navdušenjem:

»Ponavadi odločam vsaj o večinskem deležu skladb, vendar se srečujem tudi s situacijami, kjer že dobim vnaprej pripravljen program. Tako se je zgodilo tudi s Komornim zborom DEKOR. Takšna poteza je lahko zelo osvežujoča za dirigenta in menim, da ni večjega izziva kot spoprijeti se z glasbo tujih narodov. Navsezadnje morajo biti zbori po vsem svetu domači s svetovno literaturo. Če je dirigent tega vajen, ne bi smelo biti nikakršnega problema s sprejemanjem njemu še nepoznanih skladb. Sam grem ponavadi zelo natančno skozi partituro, iščem detajle, kontekst, predvsem pa širšo sliko celotne kompozicije. Seveda uživam v raziskovanju odnosa besedila in melodije – no, pravzaprav se tu vse prične.«

V solistični vlogi osrednje skladbe večera, Coplandove In the beginning, se je predstavila mezzosopranistka Manca Hribar. Foto: Iztok Ameršek

V solistični vlogi osrednje skladbe večera, Coplandove In the beginning, se je predstavila mezzosopranistka Manca Hribar.
Foto: Iztok Ameršek

 

Poleg Coplandove skladbe In the beginning (V začetku), kjer se je v solistični vlogi predstavila mezzosopranistka Manca Hribar, so v cerkvi sv. Jakoba v Ljubljani sprva zadonele harmonije različnih evropskih skladateljev: Salve mundi (Pozdravljena, gospa sveta) Hensruedija Williseggerja, skladatelja švicarskih korenin, Onnis on inimene (Blagoslovljen človek) Estonca Cyrillusa Kreeka, To see a world (Videti svet) poznanega švedskega skladatelja Svena-Davida Sandströma in Unicornis captivatur (Ujeti samorog) Norvežana Ole Gjeila. Kar tri od naštetih so v Sloveniji doživele svojo premierno izvedbo (Copland, Kreek, Gjeilo), sledil pa je še redko v celoti izvajani ciklus Antona Lajovca Šest pesmi za peteroglasni zbor (Pomladni spev; Večerna pesem; Črna lutnja; Bolest, kovač; Napitnica; Vodica čista se vila). Ciklus, ki je sicer prvotno pisan v nemščini, je Komorni zbor DEKOR izvajal v Finžgarjevem slovenskem prevodu in je prav gotovo predstavljal višek glasbenega večera za vse ljubitelje slovenske lirične ustvarjalnosti.

V nadaljevanju koncerta se je zbor posvetil starejši generaciji predstavnikov slovenske zborovske dediščine, delujočih med pozno romantiko in današnjim časom. Na piedestal je postavil letošnje slavljence, vendar pa je njihova vsebinska srž ostala povezana z osrednjo temo. Ukmarjevi ekspresiji, izraženi v skladbah Pa da bi znal ter In če sem samo vetru brat, so sledile še Mrak Radovana Gobca ter Lebičevi Vem, da je zopet pomlad in Visoki rej, obe pisani v razgibanem ljudskem metrumu. Poslušalci so protagoniste glasbenega večera nagradili z bučnim aplavzom, pevci pa so se jim zahvalili z dodatkom – izvedbo Gobčeve Vaške pesmi.

Zbor je skrbno izbral skladbe tujih in domačih avtorjev, kar tri od njih so v Sloveniji doživele svojo premierno izvedbo. Med domačimi deli je izstopal redko v celoti izvajani ciklus Antona Lajovca Šest pesmi za peteroglasni zbor, ki je prav gotovo predstavljal višek glasbenega večera za vse ljubitelje slovenske lirične ustvarjalnosti. Foto: Iztok Ameršek

Zbor je skrbno izbral skladbe tujih in domačih avtorjev, kar tri od njih so v Sloveniji doživele svojo premierno izvedbo. Med domačimi deli je izstopal redko v celoti izvajani ciklus Antona Lajovca Šest pesmi za peteroglasni zbor, ki je prav gotovo predstavljal višek glasbenega večera za vse ljubitelje slovenske lirične ustvarjalnosti.
Foto: Iztok Ameršek

 

Poletna operna avantura in slovenski dirigent v novi sezoni

Komorni zbor DEKOR že načrtuje nove zanimive programske podvige, za naslednjo sezono je k sodelovanju povabil dirigenta Sebastjana Vrhovnika.

Pred tem pa bodo pevci ta konec tedna skočili še na poletni glasbeni oddih v Opatijo na Hrvaškem, kjer se bodo prepustili večnim melodijam iz znamenitih opernih del v glasbeno-scenskem spektaklu Opatija – Cesarsko mesto. Med številnimi glasbeniki, igralci in drugimi umetniki bodo na terasi hotela Kvarner na tisoče obiskovalcev popeljali v 19. stoletje – v zgodnja leta opatijske turistične zgodovine. Z opernimi arijami in zbori Straussa, Kalmana, Leharja, Verdija, Bizeta, Romberga in Denze se bodo podali v čas elegantnih dam v dolgih krinolinah in uglajenih gospodov v črnih frakih.