Dekliški pevski zbor Gimnazije Kranj je v oktobru počastil dvajsetletnico svojega delovanja z dvema slavnostnima koncertoma – v Cerkvi sv. Martina v Stražišču pri Kranju in Dvorani Marjana Kozine Slovenske filharmonije v Ljubljani.
Jubilejni koncert združil pevke vseh generacij zbora
Koncerta, naslovljena z verzom iz Pavčkove pesmi Nekaj je v zraku, ki je med drugim v čudoviti uglasbitvi Lojzeta Lebiča zazvenela na odru, sta bila razprodana, poslušalci pa so nastopajoče obakrat nagradili s stoječimi ovacijami. Koncertna večera sta bila poklon bogati dvajsetletni zgodovini dekliškega zbora, okronani s številnimi uspehi tako na koncertnih kot tekmovalnih odrih doma in v tujini. Na njiju je poleg aktualne zasedbe Dekliškega pevskega zbora Gimnazije Kranj nastopil tudi projektni zbor, sestavljen iz nekdanjih pevk vseh generacij. Na klavirju je zbor spremljal pianist Gašper Jereb, pri izvedbi Pergolesijeve Stabat mater pa so se zboru pridružili pevski solistki Marta Močnik Pirc (sopran) in Urša Hribar (alt) ter baročni komorni orkester. Glasbena večera sta potekala pod dirigentskim vodstvom Erika Šmida, aktualnega dirigenta Dekliškega pevskega zbora Gimnazije Kranj.
Poleg omenjene Lebičeve skladbe sta bila na sporedu tudi Pergolesijeva Stabat mater ter cvetober skladb za ženske zbore v a cappella izvedbi in ob spremljavi klavirja.
Pogled na prvih dvajset let
O tem, kakšni so bili prvi koraki zbora in njegova nadaljnja pot vse do danes, smo se pogovarjali z Barbaro Kušar, ustanoviteljico zbora in predsednico Kulturnega društva Gimnazije Kranj.
Kakšni so vaši spomini na začetne korake, prve vaje?
Bilo je septembra 2002, ko mi je profesorica glasbe mag. Vida Kopač povedala, da ima v zboru že tako veliko več deklet kot fantov in dvajset zainteresiranih prvošolk ne more sprejeti. Sama sem bila takrat pevka APZ France Prešeren Kranj, za sabo pa sem imela 14 let aktivnega delovanja v folklori. In tako sem, matematik po stroki, prevzela skupino simpatičnih deklet, ki smo jih poimenovali Dekliška vokalna skupina Gimnazije Kranj.
Na jubilejnem koncertu je zbor, poleg izbora skladb za ženske glasove a cappella in s klavirsko spremljavo, izvedel tudi baročno mojstrovino, Pergolesijevo Stabat mater. Kakšen pa je bil repertoar vaših prvih nastopov?
Sprva smo se ukvarjale z zvrstjo, ki je bila meni najbliže – ljudsko pesmijo v izvirni obliki, pospremljeno s plesno koreografijo. Ker je bil že prvi nastop izjemno lepo sprejet, nas je k sodelovanju pri koncertu novoustanovljenega Orkestra Gimnazije Kranj povabil njegov pobudnik in organizator, profesor slovenščine Primož Zevnik. Na božičnem in kasneje spomladanskem koncertu smo doživeli navdušen sprejem poslušalcev ter veliko spodbudo za širjenje repertoarja in naslednje korake v svet zborovske glasbe.
Foto: arhiv zbora
Ali so bile že takrat v načrtu tudi udeležbe na tekmovanjih?
Že v naslednjem šolskem letu smo se prvič udeležili medobmočne revije otroških in mladinskih pevskih zborov; sprva sem od kolegov zborovodij še prejemala čestitke za pogum, že čez eno leto pa pripombe, da smo po kakovosti to srečanje prerasli in naj se prijavimo raje k odraslim zborom. Dekleta so k zboru množično pristopala, potreben je bil izbor na avdicijah, hkrati pa sem se zavedala, da jim moje znanje ne bo več zadoščalo in bo treba poiskati strokovno vodstvo zunanjega zborovodje.
Tak korak gotovo zahteva temeljit premislek ter kaže široko srce in videnje dolgoročnega potenciala zbora. Kdo so bili njegovi nadaljnji zborovodje in kako so jih dekleta sprejela?
Na Naši pesmi Maribor 2004 mi je v oči padel nagrajenec za najbolj obetavnega novinca – Aco Biščević, ki je v jeseni 2005 nastopil kot zborovodja takrat že Dekliškega pevskega zbora Gimnazije Kranj. Tako se je začela sistematična graditev zvočne podobe deklet, ki so na področju vokalne tehnike v letu dela z Acom zelo napredovala. Zaradi njegove zaposlenosti pa je na koncu šolskega leta (pred nastopom na reviji v Zagorju) zbor prevzel moj tedanji dirigent pri APZ France Prešeren Kranj Primož Kerštanj. Primož se mi je zaradi svojega sproščenega pristopa in glasbene širine zdel idealna izbira za vodenje mladih pevk in je v naslednjih desetih letih bistveno vplival na delovanje zbora. Zanimanje za prepevanje je bilo tako veliko, da smo lahko sprejeli samo vsako tretjo ali četrto zainteresirano kandidatko.
Foto: arhiv zbora
Foto: arhiv zbora
Kolikor vemo, je zbor nato pot kmalu zanesla tudi na mednarodne tekmovalne odre, kjer se sestavi praviloma predstavijo in dokažejo z raznolikim, uravnoteženim izborom zahtevnih »tekmovalnih« skladb. Hkrati pa je v širši javnosti postal prepoznaven po številnih tematsko zaokroženih sporedih.
Tako je, zbor se je začel udeleževati domačih in mednarodnih zborovskih tekmovanj. In to z uspehom. Bratislava, Riva del Garda, Dunaj, Changwon, Rimini, Barcelona so bila prizorišča, ki so našim pevkam prinesla (razen prvega) sama zlata priznanja in tudi zmage v kategorijah. Uspešni smo bili tudi na domačih tekmovanjih, Sozvočenjih in na tekmovanju v Zagorju, kjer smo leta 2014 prejeli zlato priznanje z odliko. S Primožem sva skupaj ustvarila lepo število tematskih koncertnih programov: Sanje o svobodi (gospel in spirituali), Spustimo noter sonce (muzikali), Vrtiljak (popularna glasba) in Zgodbe o srednjem veku. Ustanovila sva tudi zbor nekdanjih gimnazijk Carmen manet (2011), ki še zdaj deluje pod Primoževim vodstvom, leta 2017 pa je postal zmagovalec prvega tekmovanja Evrovizijski zbor leta v Rigi. Ne gre pozabiti tudi na koncertne nastope s šolskim orkestrom, ki jih je kolega Primož Zevnik uspel pripeljati v Gallusovo dvorano Cankarjevega doma in na spored RTV Slovenija.
Ko je leta 2015/16 profesorica glasbe postala Marjeta Oblak, je prevzela tudi vodenje Dekliškega pevskega zbora. S pevkami so se hitro ujele. Uspešno jih je popeljala na tekmovanje v Prago in Rivo del Garda ter vodila dva celovečerna koncerta: Tak, kot si in Elementi. Med porodniškim dopustom 2017 jo je nadomeščal Erik Šmid, ki je leta 2018 z Marjetinim odhodom v tujino postal stalni dirigent zbora.
Ali je prav njegov prihod botroval tudi nastanku fantovske zasedbe?
Erik, naš nekdanji dijak, se je glasbeno izkazal že v svojih gimnazijskih časih, ko mi je pomagal na noge postaviti Fantovsko vokalno skupino in še danes je Gimnazija Kranj ena redkih šol, na kateri deluje fantovski zbor (zdaj pod vodstvom Ane Bec).
Foto: Iztok Zupan
Kako pa so se pevke Dekliškega zbora soočile z omejitvami v času epidemije?
Erik Šmid je predtem z dekliškim zborom ravno dosegel že nekaj odmevnih uspehov. Llangolen, Praga, Koper, Verona so bili kraji, kjer je zbor navduševal poslušalce in žirante na tekmovanjih, nagrado je dvakrat prejel tudi zborovodja. Uspeli so tudi celovečerni projekti: Zvoki boljšega sveta, V soju broadwayskih luči in Žarek svetlobe. Potem se je svet ustavil, zbor pa je bil prisiljen delovati na daljavo. Kljub temu so nastali lepi videoprojekti, zbor je bil uspešen tudi na virtualnem tekmovanju Svetovnih zborovskih iger 2021, prvo pokoronsko tekmovanje oktobra 2021 – Zlatna lipa Tuhlja na Hrvaškem – pa mu je spet prineslo zlato priznanje in osvojeno veliko nagrado Tuhlja.
Redki so bili zbori, ki so vaje nadaljevali tudi na daljavo, zato vse naše občudovanje poguma in vztrajnosti! Brez tega bi bila priprava slavnostnega dogodka verjetno še zahtevnejša.
Stvari se zdaj vračajo v normalne tirnice, tako lahko danes praznujemo z vami spet v živo, na odru. Predstavljajo se pevke vseh dvajsetih generacij Dekliškega pevskega zbora Gimnazije Kranj in tudi trenutna zasedba, v kateri je kar 16 novink, in presenetljivo je, kaj so uspele ustvariti v dobrem mesecu vaj.
Kot zborovski navdušenki mi je ob pogledu na prehojeno pot toplo pri srcu, navdaja me ponos in veselje ob zavedanju, da smo mnogim generacijam omogočili uživanje v kvalitetnem glasbenem ustvarjanju, ki ostaja z njimi tudi, ko zapustijo Gimnazijo Kranj. Hvala vsem dosedanjim sodelavcem, še posebej pa obema ravnateljema, mag. Francu Rozmanu in mag. Aljoši Brlogarju za njuno neomajno podporo. Naj se lepa pesem sliši še naprej, večno!
Iskrene čestitke ob vašem prazniku!
Foto: arhiv zbora