Mednarodno tekmovanje v Arezzu: posebna doživetja in vrhunska kakovost

Izstopajoči uspehi slovenskih vokalnih skupin in velika nagrada ukrajinskega zbora Oreja

Arezzo, 28.–30. avgust 2014

 

Slovensko zborovstvo je z odličnimi uvrstitvami potrdilo svoj sloves na 62. Mednarodnem zborovskem tekmovanju Polifonico v Arezzu. Dosežki so potrdili tudi novejši vidik sedanjega slovenskega zborovskega dogajanja, in sicer vzpon mladih vokalnih skupin, ki se uveljavljajo na mednarodnih odrih tako na področju jazzovske in pop usmeritve kot tudi v bolj klasičnih oblikah komorne glasbe ali z vokalnimi in stilnimi značilnostmi, ki se navdihujejo pri anglosaški »šoli«.

Na referenčnem tekmovanju, ki spada v mrežo tekmovanj za veliko nagrado Evrope, sta tokrat blestela sekstet Ingenium in kvartet Gallina. Mladi pevci skupine Ingenium so se komaj vrnili z izjemno uspešne francoske turneje v okviru Festivala des choeurs lauréats, ki se ga udeležujejo samo najbolje uvrščene skupine najbolj prestižnih zborovskih tekmovanj. Povabilo na festival ni doletelo mladih pevcev po naključju, kot je zgovorno potrdil uspeh na tekmovanju v Arezzu, kjer se je skupina Ingenium uvrstila na prvo mesto v kategoriji vokalnih skupin z najvišjim absolutnim točkovanjem celotnega tekmovanja (se pravi z upoštevanjem vseh kategorij), nato pa je osvojila še prvo nagrado v kategoriji renesančne polifonije. Ženski kvartet Gallina pa se je uvrstil na drugo mesto v kategoriji vokalnih skupin, ki je tako zabeležila slovensko prevlado na najvišjih stopničkah lestvice.

Vokalna skupina Ingenium Foto: Tavanti, Arezzo

Vokalna skupina Ingenium
Foto: Tavanti, Arezzo

 

Vokalna skupina Gallina Foto: Tavanti, Arezzo

Vokalna skupina Gallina
Foto: Tavanti, Arezzo

 

Sklepno tekmovanje za veliko nagrado pa bi bilo v vsakem primeru nedostopno za obe komorni skupini, saj se po pravilniku lahko potegujejo za najvišje priznanje le skupine z najmanj dvanajstčlansko zasedbo. Med temi je letošnjo veliko nagrado osvojil sloviti ukrajinski mešani zbor Oreja, ki se bo tako udeležil Tekmovanja za veliko zborovsko nagrado Evrope leta 2015 v Toursu v Franciji. Zbor Aleksandra Vacka je poleg absolutne zmage zaprl ostalim zborom pot do prvih nagrad v vseh kategorijah, za katere se je prijavil. Prejel je namreč prvo nagrado v kategorijah za mešane zbore, z romantičnim programom, s sodobnim programom, nato še nagrado publike v revijah ljudske glasbe in s prostim programom. Glede na izstopajoče dosežke vrhunskega ukrajinskega zbora dobijo še večji pomen najvišje absolutno točkovanje skupine Ingenium, druga nagrada v romantičnem programu kvarteta Gallina, a tudi četrta nagrada Komornega zbora Ipavska v najbolj številčni kategoriji sodobne glasbe.

Vsi trije predstavniki Slovenije so se zato vrnili iz Arezza s »soglasnim« zadoščenjem, saj so se izkazali na izvedbi tekmovanja, ki je že na papirju obetala zanimiva umetniška doživetja in je na odru izpolnila pričakovanja s povprečno visoko ravnjo nastopajočih zborov. Mednarodna žirija, ki so jo sestavljali Peter Broadbent, Javier Busto, Stojan Kuret, Luigi Marzola, Fabiana Noro in Luigi Ciuffa, je s podelitvijo 191 (od 200) točk v kategoriji vokalnih skupin postavila pevce skupine Ingenium na vrh lestvice in je ovrednotila njihove dosežke z znatno razdaljo od vseh ostalih skupin. Mehkoba zlitega zvoka, izrazita muzikaličnost, sproščenost nastopa, toplina izraza, razlikovanje stilov in pozornost do ekspresivnih detajlov so odlikovali skupino Ingenium že od prvega nastopa v Cerkvi svetega Dominika. Za kategorijo vokalnih skupin se je prijavilo pet skupin iz Hrvaške, Indonezije, Poljske in Slovenije. Sekstet Ingenium je začel svoj program z očitno najboljšo izvedbo obvezne renesančne skladbe Lieti Fior Costanza Feste, dotaknil se je intenzivne zvočne in čustvene razsežnosti pravoslavne literature 19. stoletja z mojstrovino Stevana Mokranjca Njest svjat, nazadnje se je prepustil lesku portugalskega baroka (pravzaprav gre za sugestivne »kolonialne« kontaminacije evropske šole in južnoameriške tradicije) z živobarvnimi ljudskimi prizvoki skladbe Pois con tanta graça Gaspara Fernandesa. S 186 točkami (drugouvrščena skupina je prejela 170 točk) je skupina Ingenium odločno prekosila konkurenco tudi v kategoriji z renesančnim programom, kjer je kar najbolj izkoristila in potrdila prednost malih skupin pri podajanju in evidentiranju polifonskih prepletov na osnovi odličnega zvočnega ravnovesja, ki ga kompatibilni glasovi lahko premorejo. Vredna pohvale je bila tudi izbira programa s petimi med seboj zelo različnimi skladbami, ki so ovrednotile znanje in prožnost skupine. Zmagovalno peterico so sestavljale skladbe M’ha punt’Amor Giachesa de Werta, Nigra sum sed formosa Tomasa Luisa Da Victorie, Mit Lust tritt ich Ludwiga Senfla, Sancta et immaculata virginitas Jacobusa Gallusa in Dessus le marché d’Arras Orlanda di Lassa.

Prednostna značilnost male zasedbe je, kot rečeno, postala ovira v trenutku, ko je žirija izbrala kandidate za veliko nagrado mesta Arezzo in se je morala držati obveznega upoštevanja skupin z več kot 12 člani. Publika pa je imela še dodatno priložnost, da je prisluhnila petju skupine Ingenium, ki je nastopila tudi na reviji s prostim programom na odru pod zvezdami, kjer se je predstavila s posebno kombinacijo jazza, folka in stare glasbe. Izbrani avtorji so bili George Gershwin, Hilarij Lavrenčič in član skupine Blaž Strmole, ki je najnovejši uspeh skupine Ingenium ocenil z upravičenim zadoščenjem:

»Z vsakim nastopom postajamo samozavestnejši, imamo oči bolj zazrte v prihodnost naše skupne poti. Navezali smo dobre, prijateljske stike s tujimi, vplivnimi glasbeniki in organizatorji. Izvajamo svoje prve mednarodne turneje in se zdaj pripravljamo za tekmovanje v Tolosi. Letos smo se prijavili na več tekmovanj, da izkoristimo pridobljeno formo in da poiščemo svoje mesto s pomočjo povratne informacije strokovnih žirij. Taka mnenja so dragocena, ker v skupini vadimo sami in je včasih težko najti kompromise. Nimamo umetniškega vodje, zato sami oblikujemo izvedbe, hkrati pa se učimo strpnega pogovora in profesionalnega odnosa v prijateljskem duhu. S petjem izražamo svoje misli in poglede in to je najlepša pot do samoizpolnitve. Zgledujemo se po britanskih skupinah, zato v zasedbi nadomeščamo altistko s kontratenoristom, pri izbiri programa pa posvečamo posebno pozornost renesančni polifoniji, ki jo skušamo približati širši publiki, na primer z upoštevanjem dramatičnega pristopa, ki je potreben pri izvedbi madrigalov. Ob tem ne zanemarjamo drugih zvrsti, na primer slovenskega ljudskega zaklada. Tujci opažajo v naši zasedbi zahodnjaško tehniko in izbiro programa, v zvoku pa čutijo neki slovanski čar. Največ nam pomeni odziv publike, na primer ko se pesem dotakne srca poslušalcev, čeprav ne razumejo besed.  Veselimo se dobrih rezultatov na tekmovanjih, pred tem pa stojijo predvsem iskrenost v podajanju glasbe, ljubezen do petja in skupnega ustvarjanja, zadovoljstvo z nastopom, ki ga je žirija nagradila.«    

Vokalna skupina Ingenium

Vokalna skupina Ingenium

 

Med velikimi zbori in komornimi skupinami so izzivu tekmovanja sorazmerno še pogumneje kljubovale pevke kvarteta Gallina. Pojavile so se najprej v svojem najbolj naravnem okviru oziroma v kategoriji komornih skupin, nato v kategoriji z romantičnim programom in še v reviji s prostim programom. Palestrina, Gerbič in Makor so bili avtorji kronološko sestavljenega sporeda, s katerim se je skupina, s kančkom razumljive napetosti, prvič predstavila publiki in žiriji. V naslednji kategoriji so se pevke pomerile z bogato zvočnostjo večjih zborov v znamenju komornih, salonskih kotičkov romantične dobe, v katerih so zazvenele skladbe Soldatenbraut Roberta Schumanna, Po slovesu Emila Adamiča, Brez časa Petra Ilijča Čajkovskega in Gott ist mein Hirt Franza Schuberta. Ironija, nežnost in strast pa so obarvale koreografski nastop s prostim programom, s skladbami Prusove, Ballarda, Merkuja in Hatfielda.

Umetniška vodja skupine Ana Erčulj je tako pojasnila odločitev za prijavo na pomembno mednarodno tekmovanje in izbiro teh kategorij:

»Arezzo je eno od zborovskih tekmovanj z najdaljšo tradicijo, predvsem pa predvideva kategorijo vokalnih skupin. V sklopu kategorij s programom po zgodovinskih obdobjih smo se odločile za romantiko, ker smo se že poglobile v ta repertoar, na področju sodobne literature pa trenutno primanjkuje primernih skladb za tako skupino in bi težje sestavila tehtnejši program. Na tekmovalnih nastopih smo predstavile več slovenskih avtorjev, ker imamo v Sloveniji res kakovostne skladatelje in jih moramo ovrednotiti. V našem primeru bi poudarila dejstvo, da lahko sodelujemo z dvema hišnima skladateljema, ki nam pišeta skladbe »po meri«: Mojca Prus in Andrej Makor. Mislim, da je v našem interesu, da izvajamo čim bolj vrhunsko glasbo in stremimo k inovativnosti programov. Posnele smo zgoščenko, imamo koncerte, povezujemo različne zvrsti umetnosti, nastop v Arezzu pa je bila naša prva mednarodna tekmovalna izkušnja. Skupina se je počutila odlično in temu je botroval tudi dober razpored tekmovanja, ki je bilo letos na vrhunski ravni.«

Vokalna skupina Gallina, umetniška vodja Ana Erčulj, pianistka in skladateljica Mojca Prus ter skladatelj Andrej Makor

Vokalna skupina Gallina, umetniška vodja Ana Erčulj, pianistka in skladateljica Mojca Prus ter skladatelj Andrej Makor

 

Z najbolj ostro konkurenco vseh trinajstih mešanih in ženskih zborov se je moral soočati zbor Ipavska, ki se je s prijetno temnim zvokom in muzikaličnostjo poglobil v ekspresivne detajle treh sakralnih skladb: O Magnum Mysterium Vytautasa Miškinisa, Salve Regina Petra Ebna in Benedictio Urmasa Sisaska. Zbor se je istega dne udeležil tudi revije ljudske glasbe, ko je v nošah povezal Slovenijo, Hrvaško in Italijo s skladbami Eno drevce Ambroža Čopija, Ive Mirka Slosarja in Rozajanska citira (tudi z uporabo godal). Pevci Ipavske so tekmovali tudi v kategoriji za mešane zbore, v kateri je bil obvezen Palestrinov motet Sagittae potentis. Skladbi Inclina Domine nizozemskega avtorja Johannesa Verhulsta in Salve Regina Ambroža Čopija sta dopolnili program zbora v tej kategoriji. Zborovodja Matjaž Šček se je vrnil v Arezzo po daljši odsotnosti:

»Tega tekmovanja sem se prvič udeležil leta 1991 z Ljubljanskimi madrigalisti. Bil je sploh prvi mednarodni nastop tega zbora. Razen tega pa sem nekaj let redno zahajal v Arezzo kot poročevalec za tržaški radio. Bila so najlepša leta, saj sem se naučil veliko novega in sem spoznal veliko zborov v živo, kar je bila v »predračunalniški« dobi neprecenljiva izkušnja.

Z Ipavsko smo se prvič udeležili tega tekmovanja, čeprav redno nastopamo na raznih tekmovanjih. V zadnjih letih smo tako rekoč pokrili balkansko območje in smo bili še v Neuchâtelu v Švici. Ne stremim po kompeticiji, danes pa je odločitev za tekmovanje neobhodna; nobeden te ne vpraša za lep koncert, ploščo ali turnejo, dejansko štejejo skoraj izključno tvoji dosežki na tekmovanjih. Uspeh pa odvisi seveda od konkurence in letos je v Arezzu tekmoval zbor svetovnega profila, kot je Oreja.

Udeležili smo se treh kategorij, za katere smo se lahko temeljito pripravili, saj smo sočasno koordinirali in izvajali tudi druge načrte. Pri organizacij vaj moramo poleg tega upoštevati veliko izvenpevskih dejavnikov: zbor Ipavska sestavljajo osebe, ki imajo družino in službo ter se s petjem ukvarjajo v prostem času, zato si moramo postavljati realne cilje in zmanjšati zahteve. Če imaš študentski zbor, je bistveno drugače.  

Bila je vsekakor pozitivna izkušnja, saj smo peli na enem najpomembnejših tekmovanj svetovnega ranga, ki je bilo prijetno organizirano in se je odvijalo v čudovitem okolju, kar se ne dogaja vsak dan. Pogovarjali smo se z ljudmi, izmenjavali povabila, saj je nastop naletel na pozitiven odziv in zanimanje. Po drugi strani sem bil tudi zadovoljen, da se je v istem hotelu zbralo več skupin, zato smo se spoznali in sem se lahko udeležil vaj drugih zborov, kar je bilo silno zanimivo.«

Komorni zbor Ipavska in zborovodja Matjaž Šček med tekmovalnim nastopom ... Foto: Tavanti, Arezzo

Komorni zbor Ipavska in zborovodja Matjaž Šček med tekmovalnim nastopom …
Foto: Tavanti, Arezzo

 

... in na reviji ljudske glasbe

… in na reviji ljudske glasbe

 

Prav gotovo se je letošnjega tekmovanja udeležilo več zborov, pri katerih bi bilo vredno opazovati način dela na vajah. V tem idealnem seznamu je na prvem mestu absolutni zmagovalec, in sicer zbor Oreja iz Žitomira, ki ga redni obiskovalci mednarodnih tekmovanj in koncertnih dvoran dobro poznajo zaradi edinstvenega pristopa k oblikovanju zvoka. Skupina je z razkošno zvočnostjo, mojstrsko suverenostjo in intenzivno ekspresivnostjo podala v čustvenem valu izjemnega dinamičnega in ekspresivnega razpona (kar postavlja nekoliko v ozdaje precej svobodno obravnavanje partitur) skladbe Česnokova, Silvestrova, Sviridova, a tudi Brucknerja, Rheinbergerja, Elgarja, Poulenca, Whitacra pa vse do črnske duhovne glasbe ali Čmrljevega leta, ki spada v njen železni, bravurozni repertoar. Večkratna zmaga je zaradi aktualnega, napetega položaja države pridobila še dodatno težo in udeležba dveh ukrajinskih zborov (tudi otroški zbor Gloria) je zgovorno potrdila pomen mednarodnih tekmovanj in festivalov, ki so ob zdravi kompeticiji kraji srečevanja in povezovanja onkraj kulturnih in jezikovnih razlik, v znamenju skupnega iskanja lepote. Odmevi s kriznega področja so vdrli v zborovsko oazo, saj so pevci ob petju čutili potrebo po besednem izražanju svojih skrbi, ko so na reviji ljudske glasbe skušali pojasniti, da se Ukrajina istoveti tudi z zakladom kulture in umetnosti, ki so ga posredovali s svojimi nastopi. Publika se je odzvala s spodbudno toplino, kontrast med praznikom zborovskega petja brez meja in zaskrbljujočimi novicami pa je zaznamoval predvsem sklepni del tekmovanja s sladkogrenko noto in okrepljeno vero v etično sporočilo tovrstnih pevskih srečanj.

Oreja, Ukrajina, zb. Aleksander Vacek Foto: Tavanti, Arezzo

Oreja, Ukrajina, zb. Aleksander Vacek
Foto: Tavanti, Arezzo

 

Oreja na »odru pod zvezdami« Foto: Tavanti, Arezzo

Oreja na »odru pod zvezdami«
Foto: Tavanti, Arezzo

 

Baltske in azijske države, ki so skoraj nepogrešljivo zastopane na vseh večjih zborovskih tekmovanjih, niso izostale s svojimi predstavniki z seznama letošnjih nagrajencev. Najzanimivejše sposobnosti sta pokazala dva estonska zbora, in sicer Mladinski zbor Višje glasbene šole iz Tallinna in samozavestna Otroški zbor Zborovske šole v Musamariju. Zborovodkinja Ingrid Korvits je s svojim mladinskim zborom potrdila kakovost delovanja, s katero si je pred kratkim zagotovila veliko nagrado na tekmovanju Seghizzi z mladinskim zborom Ellerhein. Šolski zbor iz Tallinna izhaja iz iste metode in pristopa; zaznamujejo ga zvočni lesk, prožnost, dinamični razpon, natančnost in jasnost v podajanju skladb, med katerimi je v kategoriji za enake glasove (v kateri je zbor prejel prvo nagrado) izstopala čarobna izvedba Ave Marie Gustava Holsta.

Indonezijski študentski zbor Paragita je kljub dolgemu potovanju preizkusil svoje sposobnosti samo v treh kategorijah, a je osvojil drugo nagrado v kategoriji za mešane zbore in tretjo v kategoriji vokalnih skupin. Madžarski zbor Schola Cantorum Sopianensis je  spadal med najsolidnejše zbore letošnjega tekmovanja; pevci različnih starosti so pod vodstvom Valéra Jobbágyja našli homogeno enotnost, ki jo je na interpretacijskem področju ovrednotilo še jasno obvladanje skladb in njihove strukture. Zbor je prejel tretjo nagrado v kategoriji mešanih zborov.

Med ženskimi zbori je drugo nagrado v kategoriji enakih glasov prejela skupina konservatorija v Grenoblu Métaphores. Pevke so pokazale zanimiv temperament in dober potencial, ki ga morajo še dodatno izbrusiti pod vodstvom Maud Hamon Loisance, ki so ji podelili nagrado kot najboljši zborovodkinji tekmovanja. Publiko sta prijetno presenetili tudi dve italijanski skupini (obe sta pristali na tretjem mestu), in sicer dekliški zbor Eos iz Rima, dobitnik prve nagrade na državnem tekmovanju, in perspektiven ženski zbor Francesco Sandi iz Veneta.

Omembe vredna sta tudi mlada zagrebška skupina Cappella Odak, ki bi morala ovrednotiti svoje skrbno oblikovane izvedbe z večjo pozornostjo do nujnega razvoja zvočne identitete, in še španska mešana skupina Alterum Cor, pri kateri pevski zagon velikokrat prevladuje nad potrebo po bolj artikuliranih izvedbah. Seznam udeležencev mednarodnega tekmovanja sta dopolnila še poljski zbor Dysonans in češki Univerzitetni zbor Pardubice.

Posebno bogat program tekmovanja, ki je obsegal še kategorijo otroških zborov in državno tekmovanje, so nadgradili še večerni in popoldanski koncerti (gregorijansko petje, vokalni pop, poklon skladatelju Domenicu Bartolucciju), pred tem pa še koncert ob tridesetletnici državne zborovske federacije Feniarco, mojstrski tečaj in nastopi zborovodske šole Fundacije Guido D’Arezzo. V okviru tekmovanja poteka tudi podelitev nagrad skladateljskega natečaja: Andrej Makor je prejel tretjo nagrado za skladbo Serenade za mešani zbor.

Nagrajeni mladi slovenski skladatelj Andrej Makor

Nagrajeni mladi slovenski skladatelj Andrej Makor

 

Organizatorji so že napovedali nekatere novosti za prihodnje tekmovanje: državno tekmovanje bo od leta 2015 potekalo v drugem terminu, mednarodno pa bo ostalo v običajnem, poletnem času in naj bi se po letih romanja po znamenitih cerkvah toskanskega mesta vrnilo v izvirni okvir gledališča Petrarca.