Gotovo je res, da sta glav(n)i Europe Cantat 2021, Urška Bittner Pipan in Mihela Jagodic, v zadnjem letu in pol več časa preživeli skupaj kot s svojima družinama. Takšna je pač narava organizacije tako obsežnega projekta. Če je vsa priprava močno začinjena še z nepredvidljivo epidemijo covid-19 in posledičnimi ukrepi, potem si lahko predstavljate, da ni lahko biti niti vodja festivala niti programska vodja.
Glede na bogate izkušnje dela s kulturnimi projekti in dogodki sta si gotovo predstavljali, da bo festival zahteven organizacijski in programski zalogaj. Kako danes, na lestvici od 1 do 10, ocenjujeta dejansko zahtevnost izvedbe projekta?
UBP: Če bi se pogovarjali pred mesecem dni, bi rekla 20. (smeh) Danes gledam na vse skupaj nekoliko drugače, bolj umirjeno, zato ocenjujem z 9. Naj takoj poudarim, da sva z Mihelo pomemben člen, a za nama stoji fenomenalna ožja ekipa. Vse to razmeroma dolgo obdobje triletnih priprav dihamo skupaj, predvsem pa se spodbujamo. Imeli smo nekaj težkih preizkušenj, sprejeli smo izjemno zahtevne odločitve, ki smo jih usklajevali najprej sami, potem pa še z vsemi ostalimi pomembnimi deležniki in sofinancerji. Na ta način smo skušali ohranjati zagon in prepričanje, da delamo projekt, v katerega kljub velikim spremembam verjamemo. Rekla bi, da ob vseh spremembah ves čas »sprintamo maraton«.
MJ: Zavedali sva se, da bo zelo zahtevno, a brez dodatnih zapletov, ki jih je prinesla epidemija. Ta je zelo ohromila še posebej kulturno področje. Dvanajstčlanska ekipa, ki je vse skupaj pripeljala do točke, ko smo priprave razširili še na ostale sodelavce JSKD ter prostovoljce iz Slovenije in drugih držav, je opravila ogromno delo. Zahtevnost je visoka, že vse od konca prijav februarja letos pa zaradi nenehnih preoblikovanj, prilagajanj in posledično pomanjkanja časa niha tam nekje okoli 10, tudi čez …, spreminja se tudi po dnevih in med posameznimi deli ekipe. Številka pa bi bila zagotovo precej višja, če ne bi imeli take sreče s sestavo ekipe – sami predani zanesenjaki in pozitivci!
Kako se je po pridobitvi kandidature festivala leta 2017 pravzaprav vse začelo? Morda s sestavljanjem ožje organizacijske ekipe?
UBP: Začelo se je z zanosom, ker sta že leta 2017 Vlada RS in Mestna občina Ljubljana podprli prizadevanja JSKD, da bogato tradicijo in organizirano izobraževanje na zborovskem področju nadgradimo s kandidaturo za največji zborovski festival Europa Cantat. Veselje, ko je bila na generalni skupščini v Talinu Ljubljana izbrana za organizatorja 2021, je bilo res veliko. Naša želja, da predstavimo slovensko glasbo na velikem svetovnem odru, hkrati pa pripeljemo v Slovenijo najboljše, kar zborovski svet trenutno premore, je bila izpolnjena – in zavihali smo rokave. Potem se je začelo delo. Iz nič postaviti tako lepo in veliko zgodbo je priložnost, za katero bom vedno hvaležna.
MJ: V programskem smislu smo »mleli« veliko idej. Prvi razmislek je bil o tem, kako in kaj od slovenskih zborovskih dosežkov želimo predstaviti udeležencem in kaj tujega predstaviti naši zborovski javnosti; priznanih mentorjev, zasedb, zanimivih glasbenih programov in predavanj. Drugi razmislek je dopolnjeval glasbene ideje – kako zborovsko dejavnost povezati z drugimi področji in ji dati priložnost, da zaživi tudi zunaj čisto glasbenih okvirov. Zastavili smo povezave s športom, fotografijo, ekonomijo, znanostjo … Posebej pomembno se nam je zdelo pripraviti tako zanimiv program, da bodo naši pevci in zborovodje začutili, da ne glede na to, da je festival sredi poletnih počitnic, ne smejo manjkati. V veliko veselje nam je bilo videti, da nam je to res uspelo.
Ne moremo mimo vprašanja, kako močno je novi virus in vse, kar je sledilo, vplivalo na sam program.
MJ: Jeseni smo še polni optimizma sestavili celoten program brez omejitev, od zime naprej pa je zavedanje o nepredvidljivosti razvoja epidemije začelo čedalje bolj kljuvati v zavest. Informacije pristojnih organov niso podpirale realnosti izvedbe in prišel je trenutek, ko smo se morali odpovedati dodatnemu delu programa. Najbolj se nas je dotaknila odpoved srčike festivala – ateljejev, ki bi jih sicer sestavljalo dobrih 2.600 prijavljenih pevk in pevcev iz Slovenije in iz okrog 30 držav. Negotovost pravil izvedbe in tveganje sta (bila) enostavno prevelika. Odpovedati smo morali tudi nekaj posebnih projektov. Koncerti vabljenih zasedb bodo še vedno izvedeni na odličnih lokacijah v središču Ljubljane, kar nekaj programa smo preselili na splet, nekaj pa ga bo potekalo v kombinirani, t. i. hibridni obliki – z živo izvedbo v Ljubljani in z občinstvom na spletu.
Kako pa so razmere vplivale na organizacijo?
UBP: Organizacijski podvigi so veliko bolj kompleksni kot pred epidemijo. Scenariji izvedbe so bili tisočkrat premišljeni in so se nam pred očmi sesuvali v prah. Želja vseh vpletenih, tako udeležencev kot nas, organizatorjev, je, da se zdravi udeležimo festivala in prav tako zdravi odidemo domov. Zato bomo poskrbeli za vse pogoje, ki bodo v dani situaciji potrebni. V praksi to pomeni, da bodo vsa prizorišča ustrezno pripravljena, sledili bomo smernicam NIJZ in drugih institucij. Hkrati se bomo nadvse potrudili, da se bodo nastopajoči čim bolje počutili in sproščeno izvedli svoj program.
Ob vseh preprekah, ki so se pojavljale, so gotovo tudi svetle točke, tako pri organizaciji kot v samem končnem programu?
MJ: Veseli nas, da so vokalne zasedbe iz tujine kljub vsem zaostrenim pogojem pripravljene nastopiti, če se le ne zgodi kaj nepredvidljivega. Njihova prilagodljivost je na visoki ravni, s čimer nam, organizatorjem, zelo pomagajo. Enako velja za nekaj slovenskih zborov, ki bodo z mnogo izvenserijskega truda vseeno zmogli predstaviti delček, od sicer zelo široko zastavljenega slovenskega programa. Žal nam je, da to zaradi oteženih pogojev vaj ne bo uspelo vsem, ki smo jih povabili k sodelovanju. Vsi si predstavljamo veliko željo po »zborovski normalnosti« in energijo, ki jo bodo zato nastopajoči prinesli med občinstvo.
UBP: Zares svetla točka so ljudje, razumevanje in podpora. In pa neponovljiva izkušnja, ko smo sredi zaprtega sveta neutrudno budili upanje na poletje in postavljali novo zgodbo za obuditev petja. Po tem se mi zdi, da zmoremo ustvariti karkoli. :)
Kakšni so odzivi slovenske in tuje zborovske javnosti?
UBP: Počaščeni smo nad pozitivnimi vibracijami, ki jih čutimo skozi vse odzive, ki jih redno prejemamo predvsem iz tujine. Sporočajo nam, da nas v težkih časih za tovrstne dogodke nadvse podpirajo. Veliko kolegov iz mednarodnih zborovskih festivalov in tekmovanj, ki dobro vedo, s čim se spopadamo, je pozitivno presenečenih, da še vedno vztrajamo. Marsikdo priznava, da bi na našem mestu že zdavnaj vse skupaj odpovedal.
MJ: To je res odlika te ekipe: zagnanost, vztrajanje, odločnost, da za vsako težavo iščemo rešitev, dokler nismo stoodstotno prepričani, da smo pred predajo storili vse.
Na kakšen način bo festival približan širši, nestrokovni javnosti?
MJ: S koncerti, ki bodo programsko »prijazni« vsakomur, in s projekti, ki bodo vsem dostopni. Za vse, ki imajo raje sprehode kot koncerte, naj omenim, da je v Jakopičevem paviljonu v parku Tivoli na velikih panojih že na ogled zelo atraktivna razstava z naslovom Zborovska fotopromenada. Med koncerti naj omenimo dogodek Zapojmo Sloveniji, kjer se bodo na Novem trgu predstavile slovenske pevske zasedbe, pripravljamo še simpatičen koncert Družinski DO RE MI, več pa v festivalski knjižici in na naših spletnih kanalih.
Kaj bo posebnost letošnjega festivala, glede na prejšnje v Talinu, Pécsu, Torinu …?
MJ: To, da je nenehno pod vprašajem, če se bo v resnici zgodil … (smeh) Šalo na stran. Veseli nas, da bomo ohranili tradicijo Europe Cantat – raznolike vsebine, tako za strokovno glasbeno javnost kot za splošno publiko. Ponosni smo na cikel koncertov Prisluhnimo Sloveniji, ki bodo predstavljali bogato zakladnico slovenske glasbe. Gotovo bo to prvi festival do sedaj, ki bo hkrati eden od osrednjih dogodkov ob predsedovanju katerekoli države Svetu EU. Prav tako prvič bo veliko vsebin na voljo na Europa Cantat televiziji. Prav res bodo vsak dan v času festivala »samo en klik stran« izobraževalne in sproščene vsebine.
UBP: Posebnost je, da je to prvi velik zborovski mednarodni dogodek nove dobe – dobe po covidu! Podrobnosti o programu in ostale informacije boste našli v festivalski knjižici, še bolj ažurne in aktualne informacije pa so na voljo na spletni strani in na vseh naših profilih družbenih omrežij (FB, IG, YT). Se veselimo začetka festivalskih vsebin in snidenja z vami!