Jazz kvartet New York Voices na Ptuju

Svetovno znani kvartet iz New Yorka gostoval na Arsaninem festivalu

NZ_14_08_NYV_Arsana_1

Vrhunska ameriška vokalna jazz skupina deluje že 25 let in je prejela za svoje posnetke že dva grammyja. Njen spored korenini v jazzu, brazilski, R&B glasbi, prav tako pa v klasični in pop glasbi. Sestavljajo jo profesionalni pevci, ki so hkrati tudi instrumentalisti in aranžerji: Kim Nazarian – sopran, Lauren Kinhan – alt, Darmon Meader – tenor in Peter Eldridge – bas. Vokalni kvartet je na osebno povabilo Mladena Delina, sicer direktorja Festivala Arsana pripotoval zadnje dni julija na Ptuj. Člani kvarteta so tudi vodili enodnevni mojstrski tečaj za mlade pevce in ptujski kvartet Vox Arsana. Za Slovenijo je bil to velik dogodek, še posebno za Ptujčane. Z Darmonom Meaderjem in Kim Nazarian smo se pogovarjali med nekajdnevnim bivanjem ansambla pri nas.

Za Slovenijo je vaš obisk velik dogodek. Zanimanje in poznavanje te zvrsti – vokalnega jazza in swinga – je pri nas veliko. Poznamo celo paleto ameriških predvojnih skupin: od The Andrew Sisters do povojnih The Four Freshman prek The Platers in The Singers Unlimited do The Real group in The Manhattan Transfer. Spremljamo tudi evropske skupine: vse dosedanje zasedbe The Swingle Singers, The King Singers, The Hilliard Ensemble, Singer Pur in druge. Tudi v Sloveniji imamo zbor Perpetuum Jazzile. Koliko poznate te zasedbe, tudi slovenski zbor, in ali so kakorkoli vplivale na vaš odnos in stil petja ter oblikovanje repertoarja ?

Večino imenovanih skupin poznamo. The Hilliard Ensemble nam je še posebej všeč. Vse skupine smo poslušali, nekatere so nas navdušile in vplivale na nas bolj kot druge, predvsem tiste, ki tako kot mi, ponavadi nastopajo z »ritem sekcijo«. Na nas so vplivali: Lambert, Hendricks and Ross, Singers Unlimited in The Manhattan Transfer. Torej predvsem tiste, ki imajo t. i. ‘instrumentalno podporo’, a cappella skupine manj. Nekatere so na nas bolj vplivale, ko smo bili mladi, sedaj morda katere druge, celo nekatere sodobne. Vsi vplivamo drug na drugega in se učimo … (Darmon je napisal nov aranžma, ki so ga zapeli na Ptuju, uporabil je navdih drugih skupin in ustvaril nekaj svojega – tudi od drugih včasih dobijo kakšno inspiracijo.) Vsi skupaj uživamo, neprestano se učimo, nikoli ne nehamo, venomer se glasbeno izobražujemo. Odlikujejo nas tesno povezani glasovi, dih jemajoče interpretacije in edinstvena mešanica vokalov.

Med koncertom na Ptuju Foto: Črtomir Goznik

Med koncertom na Ptuju
Foto: Črtomir Goznik

Vse take skupine, kot je vaša, ki pojejo vokalni jazz, pojejo a cappella ali z instrumentalno spremljavo. Kateri obliki dajete prednost oziroma kdaj bolj notranje uživate?

Težko bi izbrali. Treba je ločiti – na nas bolj vpliva instrumentalna jazz glasba, kaj imamo radi, je druga stvar. Radi poslušamo tudi a cappella skupine … Vsak od nas bi morda imel drugačno mnenje. Poznamo The Swingle Singers, spomnim se (Darmon), da so moji starši imeli njihovo gramofonsko ploščo. Vsak, ki so ga zanimale vokalne skupine, vokalni jazz, so jih takšne skupine pritegnile in so jim sledili … Takrat, leta 1960, so bili The Swingle Singers edinstveni, instrumentalne skupine, kot npr. Modern Jazz Quartet, so pokazatelj, da se da stil in gibanje baročne glasbe ‘preobleči’ v jazz. Če bi se Bach rodil v 20. stoletju, bi bil jazzist.

Vsi pevci New York Voices imate klasično glasbeno izobrazbo. Tako vokalno kot instrumentalno. Prav tako poznate starejše glasbene stile in stile v jazz in zabavni glasbi. Vsi ste tudi solopevsko izobraženi, nekateri ste instrumentalisti in za NYV tudi komponirate ter aranžirate. Evropejci smo najbolj ponosni na renesančno a cappella glasbo, pa naj gre za motete ali madrigale, ter na kasnejše baročne in romantične skladbe. Kakšen je vaš odnos do evropske glasbene tradicije in ali se je kot izvajalci kdaj lotevate v sodobnih – jazzovskih preoblekah ?

Evropsko glasbeno tradicijo spoštujemo, veliko smo obdelovali skladbe angleških skladateljev, predvsem ko smo sestavljali spored za naš božični CD. Poleg vokalnega jazza imamo radi tudi vokalno, zborovsko glasbo (Benjamin Britten, Randall Thompson …), gre za sofisticirano vokalno glasbo.

Čeprav ste profesionalci, me zanima, kako rešujete v različnih akustičnih pogojih stabilnost intonacije, še posebej takrat, ko pojete a cappella? Ali ima kdo od vas absolutni posluh?

Nobeden od članov skupine nima absolutnega posluha, vsi imamo ‘ostra ušesa’, relativni posluh torej. Določene tone lahko ‘potegnemo’ kar iz zraka, po posluhu. So večeri, ko nam stvari ‘uidejo z vajeti’, ko ni vse popolno, večja kot je koncertna dvorana, bolj se zvok vali, težje ga je dobro nadzorovati, ampak imamo najetega izjemnega tonskega mojstra, ki poskrbi, da je vse v redu in odpravi vse težave.

Foto: Črtomir Goznik

Foto: Črtomir Goznik

Kaj menite o avtorski zaščiti izvirnih skladb in aranžmajev z ozirom na to, da zaščitena dela prej zapirajo vrata drugim izvajalcem, kot pa koristijo avtorju samemu?

Spoštovati predpise ni enostavno, predvsem dandanes, zaradi varovanja ‘intelektualne lastnine’ (zaradi kontrole kreativnih zamisli, lastnih produktov); lahko je prodati ‘stol’ ali ‘skodelico’, ampak da bi prodali zamisel oziroma svojo umetnino – je dandanes, v 21. stoletju, težko (zaradi digitalizacije in razpošiljanja not big bendom pred nastopi v PDF-obliki se moramo vedno zanesti, da bodo le-ti pošteni, iskreni, da jih ne bodo posredovali dalje). Pišemo nekaj svoje originalne glasbe, s katero počnemo, kar hočemo. Kadar izvajamo druge pesmi, jih ne preprodajamo drugim, čeprav jih morda sami (pre)aranžiramo, ker se zavedamo, da pesem ‘ni naša’. Veliko skupin po svetu nas prosi za naše aranžmaje …

Ali pevci New York Voices prijateljujete tudi, kadar ne vadite, kadar niste na turneji?

Na tej točki smo že bolj družina kot prijatelji. Skupaj smo že vrsto let – lani smo praznovali 25-letnico delovanja. Veliko vemo drug o drugem, živimo v štirih različnih deželah v Ameriki, vsak s svojo družino … Ampak nič nas ne ustavi. Mi sami smo le del glasbene zapuščine, ki jo želimo posredovati vsem zdajšnjim in tudi bodočim generacijam …

Za konec smo spregovorili še z Mladenom Delinom, prof. klavirja – direktorjem Festivala Arsana in pevcem Vox Arsane – ter Samom Ivačičem, prof. solopetja – skladateljem in pevcem Vox Arsane.

Mladen Delin, prof. klavirja, direktor Festivala Arsana in pevec Vox Arsane Foto: Črtomir Goznik

Mladen Delin, prof. klavirja, direktor Festivala Arsana in pevec Vox Arsane
Foto: Črtomir Goznik

Mladen Delin, kako ste spoznali člane NYV in kako vam jih je uspelo privabiti na Ptuj?
Prvo srečanje je bilo leta 2009 na njihovem koncertu v Zagrebu. Lani avgusta pa sem jih osebno spoznal na njihovem vokalnem kampu v Ohiu v ZDA. Takoj za tem je sledilo trimesečno glasbeno usposabljanje v New Yorku, kjer smo (ptujska) skupina Vox Arsana z njimi navezali tesne osebne stike. Od takrat dalje so naši mentorji in z njimi redno sodelujemo prek Skypa. Vabilo na Ptuj je bilo zelo zapleteno, lahko rečem sprva nemogoče, saj so v tem času običajno na turneji po ZDA. Vendar so po dolgem pogajanju na mojo veliko željo le pristali. Tako se je na naše največje veselje zgodila poletna turneja: St. Moritz, Opatija (koncert je zaradi neurij odpadel), Ptuj in London.

Samo Ivačič, prof. solopetja, skladatelj in pevec Vox Arsane Foto: Črtomir Goznik

Samo Ivačič, prof. solopetja, skladatelj in pevec Vox Arsane
Foto: Črtomir Goznik

Samo Ivačič, kako slogovno opredeljujete NYV in kaj menite o njihovi vokalni tehniki?

Skupina NYV goji v osnovi štiriglasno vokalno petje (SATB) in se stilsko ne omejuje. Seveda sega pretežni del njihovega repertoarja v vode vokalnega jazza, mnogokrat se priredbe nagibajo tudi v bolj pop vode, nikakor pa jim ni tuje odpeti tudi kakšne klasične skladbe. Posebej zanimivi so njihovi izvirni aranžmaji, v veliki večini izpod peresa njihovega tenorista (in saksofonista)
Darmona Meaderja, ki je tudi sicer eden od najbolj iskanih aranžerjev na svetu, tako za vokal kot tudi za vse oblike vokalno-instrumentalnih del. Veliko delajo na pisanju svojih lastnih avtorskih skladb, tukaj se aktivno vključujejo tudi ostali člani zasedbe, predvsem basist Peter Eldridge, ki je tudi izvrsten pianist. Obe pevki sta med najbolj iskanimi vokalnimi pedagoginjami v ZDA, saj je njuno obvladovanje vokala popolno in podajanje tega znanja študentom izjemno učinkovito. Zelo sem vesel, da lahko to potrdim tudi iz lastnih izkušenj, saj smo ure, ki smo jih z njimi že imeli prek Skypa, zdaj nadgradili tudi v živo in vtisi so res enkratni.

V imenu revije Naši zbori se za odgovore iskreno zahvaljujem!

New York Voices in prevajalec Foto: Črtomir Goznik

New York Voices in prevajalec
Foto: Črtomir Goznik

 

New York Voices, ekipa Arsane in ptujski župan dr. Štefan Čelan Foto: Črtomir Goznik

New York Voices, ekipa Arsane in ptujski župan dr. Štefan Čelan
Foto: Črtomir Goznik