Med tekmovanji, ki se niso ustrašila epidemije, tudi Aegis carminis

2. mednarodni mladinski zborovski festival v Kopru izpeljan pogumno in iznajdljivo

Če bi šlo po načrtih organizatorja, Akademskega pevskega zbora Univerze na Primorskem, bi se druga izvedba festivala dogodila marca letos. Kljub težkim epidemiološkim razmeram so se organizatorji temeljito pripravljali na vsa predvidena tekmovanja. Poleg tekmovanja zborov, zborovodij in komponistov so letos prvič uvedli tudi tekmovanje mladih solopevcev. Pripravljali so se vsi predvideni demonstracijski zbori, ki so morali ubrati nove poti, da bi bili na to zanimivo pevsko izkušnjo kar se da dobro pripravljeni. Marca razmere še niso bile dovolj ugodne za nastop pred občinstvom, zato so se pri APZ UP pripravljali na prilagojeno različico festivala.

Prvi so svoje tekmovanje izpeljali solopevci, ki so bili, kar zadeva epidemiološke ukrepe, pravzaprav najmanj težavna skupina, saj se prav ta najlaže prilagaja zahtevam po nedruženju oziroma varni razdalji. Brez posebnih zadreg so svoje delo opravljali tudi mladi slovenski komponisti, ki so se na letos predlagano tematiko – dela za zbor in orgle – odzvali zelo spodbudno. Kar 17 novih del je prispelo na natečaj, sodelovalo pa je enajst nadobudnih slovenskih komponistov, ki se niso ustrašili še kako zahtevnih namigov, ki jim jih je letos ponudila nova monumentalna koprska »kraljica glasbil«. Zaključili so tekmovanje tudi pevski zbori, mladinski, srednješolski in študentski, poleg slovenskih še italijanski, ruski, bolgarski, ukrajinski, indonezijski, tajvanski in ameriški. Tokrat so ti tekmovali prek spleta. Mednarodno tekmovanje zborovskih dirigentov – to pa se je organizator v soglasju z izbranimi tekmovalci odločil prestaviti globlje v poletje, ko bodo epidemiološke razmere še ugodnejše in tako tveganje za morebitno okužbo manjše; prijavljeni so namreč mladi umetniki z vseh koncev sveta, ki pa študirajo večinoma v naši bližini, na evropskih univerzah in akademijah.

Ambrož Čopi

Ambrož Čopi, umetniški vodja festivala, je z izpeljanim zadovoljen in optimistično gleda na dogajanje, ki ga APZ UP in njihovi gostje še načrtujejo za festival in ljubitelje zborovske glasbe. »Res je, z rezultati prvih treh delov festivala sem kot umetniški vodja zelo zadovoljen. Zaradi epidemije je bil to za zbore zelo poseben čas. Koncept tekmovanja je zahteval veliko razmisleka in usklajevanj. Že od samega začetka smo razmišljali o več različnih oblikah, nazadnje smo se na osnovi domneve, da to pomlad še ne bo mogoče potovati in se družiti, odločili, da se bomo spremnemu dogajanju na festivalu letos odpovedali, tekmovanja pa se bodo odvijala na več različnih načinov, nekatera v živo, nekatera prek spleta. Osnovni princip festivala nam je uspelo ohraniti: tudi tokrat je posvečen glasbi 20. in 21. stoletja, tudi letošnji je in bo še promoviral slovensko glasbeno tvornost ter je namenjen v prvi vrsti mladim glasbenikom, tistim torej, ki bodo oblikovali našo zborovsko prihodnost, kot pevci, zborovodje ali skladatelji.«

Solopetje kot temelj dobrega zborovskega zvoka

Letošnja novost festivala Aegis carminis je bilo tekmovanje mladih pevcev. Zamisel ni nova, z njo sta se organizator, Akademski pevski zbor Univerze na Primorskem, in njegov umetniški vodja Ambrož Čopi spogledovala že pred dvema letoma, izhajajoč iz dejstva, da se danes veliko zborovskih pevcev pevsko izobražuje. Razpis je pritegnil veliko pozornosti, kar 21 pevcev se je prijavilo v tri starostne kategorije. V finale se jih je uvrstilo 12. Če so pevci prvo etapo tekmovanja izpeljali po spletu, pa je veliki finale zazvenel v živo, v studiu 13 Radia Slovenija. »Zelo sem hvaležen Radiu Slovenija, ki nam je omogočil izpeljavo finalnega nastopa pevcev,« poudarja Čopi, »primernejši prostor za to bi težko našli. Kljub temu je bilo kar zapleteno predvideti prav vse podrobnosti, da bi zadostili kriterijem NIJZ in hkrati potrebam nastopajočih, treba je bilo poskrbeti za primerne prostore, za prezračevanje …, obenem pa omogočiti možnost akustične vaje in upevanja, poskrbeti za primerno studijsko postavitev, ki se razlikuje od koncertne. Vse to je bilo za mlade pevce nova, zanimiva izkušnja. Kronali jo bosta dve oddaji, ki ju bo uredništvo programa Ars posvetilo našemu tekmovanju .«

Mlada sopranistka Pia Novak je pred nedavnim z vsemi možnimi točkami zmagala na pevskem tekmovanju v Mariboru IV. IMMCC 2020.

Žirijo pevskega tekmovanja so sestavljali Janko Volčanšek slovenski koncertni pevec in pedagog, Barbara Kozelj, slovenska solistka, ki deluje na Nizozemskem, priznana latvijska pedagoginja Antra Jankava, Martina Gojčeta Silić, ki poučuje na Glasbeni akademiji v Zagrebu, in Tara Venditti, ameriška pevka in pedagoginja, ki deluje v Gradcu. Po besedah umetniškega vodje so to pevski pedagogi, ki imajo izkušnje tako na akademski kot tudi na srednješolski ravni izobraževanja, obenem pa so uveljavljeni umetniki in koncertanti. Omenjena žirija je odločila, da je bila raven mladih umetnikov zelo visoka; večini finalistov je podelila več kot 90 od 100 možnih točk, najviše pa so ocenili komaj 17-letno Pio Novak, učenko prof. Tatjane Vasle na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana. O zmagovalcih v posameznih kategorijah Ambrož Čopi meni: »Pia je kljub mladosti že zrela umetnica, ki se zaveda, da zgolj tehnična perfekcija in dobra interpretacija ne oblikujeta vrhunskega koncertanta, potrebna je tudi odrska karizma, ki je ima naša srednješolka v izobilju. Ima tudi že več tekmovalnih izkušenj, kar kaže, da jo pot vodi v profesionalne vode. Tudi Martin Kozjek se je lepo izkazal, zmagal je v drugi starostni kategoriji. Tudi on je nadarjen in izredno muzikalen pevec, ki svoje znanje mojstri pri prof. Matjažu Robavsu na ljubljanski Akademiji za glasbo. V tretji, C kategoriji pa je prvo mesto osvojila Rebeka Pregelj, študentka prof. Barbare Jernejčič Fürst, ki se trenutno izpopolnjuje v Nemčiji. Tako Pia in Martin kot tudi Rebeka so v svoje programe poleg standardnega pevskega repertoarja vključili tudi sodobno slovensko pevsko literaturo; svoje novitete so jim prispevali tako rekoč vrstniki, študenti ljubljanske Akademije za glasbo, Tom Varl, Matej Kastelic in Federica lo Pinto.«

Poleg glavnih je žirija podelila tudi več posebnih nagrad: za najboljše izvedbe posameznih skladb, za najboljši program nastopa in za najboljšega moškega solista, med prejemniki so bili poleg zmagovalcev še Žiga Čopi, Eva Česen, Brina Vukovič in Kevin King, posebne nagrade pa so prejeli vsi trije mladi skladatelji ter pianistke Darja Mlakar Maležič, Andreja Kosmač in Alina Kolomiets.

Zbori v virtualni ali pravi koncertni postavitvi, nekateri z maskami

Osrednji dogodek festivala Aegis carminis je tekmovanje pevskih zborov, mladinskih, srednješolskih in tistih, ki vključujejo pevce do 27. leta starosti (ni torej nujno, da so akademski ali študentski, edini kriterij je, da so pevci mladi). Če naj samo na hitro spomnim: pred dvema letoma je na tem tekmovanju blestel ruski mladinski zbor Vesnjanka iz Moskve z dirigentko Ljubov Aldakovo. Njihov dosežek je odmeval na ruskem zborovskem spletnem portalu, kjer je zanimanje zborov pritegnil tudi letošnji razpis. Poleg ruskih pa so za sodelovanje pokazali zanimanje še zbori iz Bolgarije, Ukrajine, Tajvana, Indonezije, Italije, ZDA ter dva zbora iz Slovenije. Zaradi neugodnih epidemioloških razmer je organizator kaj kmalu ugotovil, da letos tekmovanja ne bo mogoče izpeljati v živo v Protokolarno-prireditveni dvorani sv. Frančiška v Kopru, zato se je pravočasno odločil za tekmovanje posnetkov, ki lahko poteka prek spleta. Določil je dve možnosti spletnega sodelovanja: zbori, ki so jim bili v njihovih državah dovoljeni nastopi, so se prijavili v podkategorije »živa izvedba«, tisti ki so lahko delovali zgolj prek spleta, pa v podkategorije »virtualni zbor«. Vsak zbor se je tako predstavil s 6-minutnim programom na izbrani način. Slovenska predstavnika, Dekliški zbor Gimnazije Celje z dirigentom Davidom Preložnikom in Mladinski zbor OŠ Franceta Bevka Tolmin, ki ga vodi Barbara Kovačič, sta se predstavila vsak v svoji podkategoriji »virtualni zbor«, in sicer s skladbama Leona Firšta Potujem sam in Aneja Černeta Večerna pravljica. Celjska dekleta so osvojila drugo nagrado, mlade tolminske pevce pa je žirija nagradila s prvo nagrado tekmovanja.

Strokovna žirija, ki so jo sestavljali ugledni dirigenti Gary Graden (Švedska), Marco Antonio Garcia de Paz (Španija), Naomi Faran (Izrael) ter Petra Grassi in Stojan Kuret (Italija –Slovenija), je veliko nagrado Aegis carminis podelila ameriškemu zboru Brigham Young University Singers pod vodstvom Andrewa Crana, ki se je predstavil s skladbo Let my love be heard mladega ameriškega avtorja Jaka Runestada. Ameriški pevci so sodelovali v podkategoriji »živa izvedba« do 27 let, tako smo študentom iz ameriške zvezne države Utah lahko prisluhnili v živi izvedbi, odlični kljub maskam na obrazu. Dirigenta Andrewa Crana smo v Sloveniji že spoznali, pred leti je z drugim zborom zmagal na našem Mednarodnem zborovskem tekmovanju Gallus – Maribor. Na Univerzi Brigham, kjer vodi BYU Singers, deluje kar šest zborov, med epidemijo so vsi nadaljevali z delom, sicer z doslednim upoštevanjem varnostnih protokolov, in – kot je povedal – v njih ni bilo niti ene okužbe.

Veliko nagrado Aegis carminis je prejel Brigham Young University Singers pod vodstvom Andrewa Crana.

Še eno nagrado zborovskega tekmovanja Aegis carminis je treba omeniti, in sicer nagrado glasbene založbe Astrum, za katero so se zbori potegovali z izvedbami slovenskih del. V to kategorijo so se prijavili trije zbori, in sicer dekliška pevska skupina Vesela pomlad iz Italije, ruski otroški zbor Perezvony Umetniške šole M. Glinka in Sean’s concert choir s Tajvana, ki so izvajali dela Jakoba Ježa, Ambroža Čopija in Tineta Beca, nagrado je prejel slednji.

Poleg glavnih nagrad je žirija podelila tudi nekaj posebnih nagrad, ki so odšle na različne konce sveta, v Rusijo, Bolgarijo, Ukrajino, Indonezijo, pa tudi v Tolmin in Celje.

Ambrož Čopi je ponosen na slovenska predstavnika na zborovskem tekmovanju: »Mladinski zbor iz Tolmina je ponudil video, ki poleg glasbe Aneja Černeta ponuja še veliko več, odslikava stiske tega časa, odsotnost bližine, druženja , prijateljskih vezi … in je s tega vidika zelo zanimiv in poseben. Tudi celjska dekleta so glasbo Leona Firšta primerno opremila in podprla z impresivno odrsko prezenco ter popestrila z gibi plesalke. Indonezijski zbor pa je pokazal veliko spretnosti in tehničnega znanja pri oblikovanju svojega videa; nekateri narodi so v tem času epidemije tehnično podkovanost oblikovanja videovsebin izostrili vse do perfekcije. Na srečo smo pri APZ UP kmalu ugotovili, da bo veliko pravičneje ločeno ocenjevati virtualne oziroma žive izvedbe zborov, saj imajo ti posnetki različne širine sporočanja. Žiriji sem položil na srce: to je poseben čas, ne iščimo napak, bodimo spodbujajoči, vsak od udeležencev je v tem obdobju dal vse od sebe, pravzaprav je presegel samega sebe. Če bi zbori vztrajali na perfekciji, potem na tekmovanje najverjetneje ne bi dobili nič. Pomembno je, da so delali, da so se trudili, angažirali in tako prebrodili ta za zbore tako omejujoči čas.«

Prav v zadnjem tednu pa je potekalo še tekmovanje zborov za nagrado občinstva, kjer so gledalci ob ogledu posameznih videov na YouTubu lahko glasovali z všečkom.

Mladinski zbor OŠ Franceta Bevka Tolmin, ki ga vodi Barbara Kovačič

Mladi slovenski skladatelji pred zahtevno nalogo

Tretji, nič manj pomemben del festivala Aegis carminis je bil tudi tokrat skladateljski natečaj za nova dela. Razpisni pogoji so zahtevali partiture za zbor in orgle, tiste nove orgle, ki jih je koprska stolnica pred časom dobila v dar od ugledne švicarske koncertne dvorane Tonhalle. V stolni cerkvi Marijinega vnebovzetja so posebej za ta inštrument postavili nov kor, kjer bo prostor tudi za pevski zbor, prav zato se je letos rodila pobuda za nastanek novih del za to zasedbo. Prispevalo jih je 11 mladih slovenskih avtorjev, ki so prispevali 17 svojih del.

Nove orgle v koprski stolnici

»Komponiranje del za orgle, še zlasti tistih za zbor in orgle, je vsekakor povezano z obvladanjem tega inštrumenta,« kot skladatelj ocenjuje Ambrož Čopi. »V prijavljenih delih je bilo jasno zaznati, kateri skladatelj dobro pozna to glasbilo, kateri pa ne. Tudi tisti avtorji, ki inštrument sicer obvladajo, niso vselej vzpostavili dobrega razmerja med zborom in inštrumentom oziroma prave simbioze med njima. Po oceni strokovne žirije, ki so jo sestavljali trije priznani slovenski komponisti Damijan Močnik, Tadeja Vulc in Andrej Makor, je med skladbami, namenjenimi pomutacijskim zborom, prva nagrada pripadla 22-letni skladateljici Klari Mlakar, ki je svoje delo naslovila Out of the depths. Klara je študentka kompozicije v razredu prof. Vita Žuraja na ljubljanski Akademiji za glasbo, trenutno na izmenjavi Erasmus na Visoki šoli za glasbo v nemškem Karlsruheju. Obenem je študentka orgel v Zavodu sv. Stanislava pri prof. Daliborju Miklavčiču in članica Komornega zbora KGBL, ki ga vodi Ambrož Čopi. Iz navedenega je več kot jasno, da je bila predpisana zasedba kot naročena za to mlado nadarjeno ustvarjalko, ki se kljub mladosti lahko pohvali z vrsto tekmovalnih dosežkov in sodelovanj s priznanimi domačimi in tujimi poustvarjalci.

2. nagrado v isti kategoriji je prejel Matej Kastelic za skladbo Terra tremuit. Avtor je že nekaj časa na slovenskem skladateljskem prizorišču, v njegovem opusu pa je že več vrhunskih zborovskih del. To je prvo za zbor in kraljico glasbil, ki predstavlja svojega avtorja kot iskalca novih smernic v glasbi z izjemnim občutkom za zvok.

V kategoriji predmutacijskih zborov je edino, tretjo nagrado prejel Gašper Jereb za skladbo Sanctus.

Žirija je poleg omenjenih za izvedbo priporočila še skladbo za mladinski zbor Cantate domino Klare Mlakar in skladbo Ave Maria za pomutacijski zbor Gašperja Jereba.

»Natečaj za nova dela je edino v vrsti tekmovanj Aegis carminis, ki ni mednarodno. Ko smo snovali vsebino in poslanstvo festivala, smo v prvi vrsti poudarjali mladost in promocijo slovenske tvornosti, zato je ta v ospredju tudi pri skladateljskem natečaju, ki je namenjen izključno slovenskim avtorjem, mladim, pa tudi tistim že uveljavljenim. Slovenska literatura je na orgelskem področju razmeroma skromna, imamo nekaj dobrih solističnih del za orgle, koncertnih skladb za zbor in orgle pa skorajda ni. Tokrat smo dobili nekaj res vrhunskih.«

Na vprašanje, ali se namerava festival Aegis carminis v bodoče širiti tudi na orgelsko področje, Ambrož Čopi odgovarja: »Doslej smo tako in drugače zajetno podprli projekt novih orgel v Kopru, tudi v bodoče nameravamo sodelovati, v načrtu sta dva festivala, ki bosta na evropski umetniški ravni, eden od teh bo vključeval vokalno-instrumentalno glasbo. Za začetek bomo v prihodnji sezoni posneli nova dela za zbor in orgle, in sicer APZ UP pod mojim vodstvom in Dekliški zbor Akademije za glasbo, ki ga vodi Marko Vatovec.«

Klara Mlakar je trenutno na izmenjavi Erasmus v Karlsruheju v razredu prof. Markusa Hechtleja. Njen opus je pretežno inštrumentalen in vokalno-inštrumentalen, pred nedavnim je njeno delo izvedel Komorni godalni orkester Slovenske filharmonije, v zadnjem času pa se je z velikim navdušenjem začela posvečati komponiranju predvsem za zbore in ostale vokalne sestave. Z enim od teh je pred kratkim zmagala na natečaju MePZ Obala Koper.

Matej Kastelic je za svoje kompozicije prejel številne nagrade natečajev zborov APZ Tone Tomšič, APZ Maribor, Obala Koper, APZ UP, Komorni zbor AG, z gledališko glasbo je sodeloval na festivalu Borštnikovo srečanje. Njegova dela je bilo moč zaslediti na programih mednarodnih festivalov in tekmovanj. Večino njegovih del so izvedli priznani slovenski zbori, med drugim tudi Komorni zbor KGBL in Zbor Slovenske filharmonije, v tujini Latvijski državni zbor in Tajpejski filharmonični komorni zbor.

Trije spletni koncerti

Edini spremljevalni dogodki, ki jih letos v programu festivala Aegis carminis napoveduje organizator, bodo trije spletni koncerti, ki se bodo na YouTube kanalu festivala odvrteli v juniju in juliju. Na prvem bodo ljubitelji zborovske glasbe lahko prisluhnili posnetku Fauvela 1984 Lojzeta Lebiča v izvedbi APZ Tone Tomšič in dirigentke Jerice Bukovec, ki je nastal ob skladateljevem nedavnem jubileju in javno še ni bil predvajan. Drugi spletni koncert pripravlja APZ Maribor s Tadejo Vulc, gre za posnetek Requiema, ki ga je svojim prednikom posvetila Tadeja Vulc. Na tretjem se bo predstavil organizator festivala APZ Univerze na Primorskem, ki pod vodstvom Ambroža Čopija za to priložnost pripravlja program slovenskih ljudskih pesmi v jazz priredbah Marijana Doviča.

V načrtu še tekmovanje za zborovske dirigente

Marij Kogoj, Pavle Merku, Lojze Lebič, Alojz Srebotnjak, Marijan Gabrijelčič, Uroš Krek, pa Uroš Rojko, Ambrož Čopi, Damijan Močnik, Tadeja Vulc, Nana Forte, Andrej Makor, Črt Sojar Voglar in tudi Tine Bec, Matej Kastelic ter Samo Vovk in Barbara Grahor. To so imena slovenskih ustvarjalcev, okrog katerih se bo sukalo letošnje tekmovanje zborovskih dirigentov, ki bi se po prvih načrtih moralo zgoditi marca letos. Iz znanih razlogov je bilo prestavljeno na mesec maj in v dogovoru z izbranimi dirigenti ponovno prestavljeno na poznejši čas. Iz večjega števila prijavljenih so bili v končni seznam kategorije »Zborovski dirigenti« odbrani predstavniki Anglije, Litve, Latvije, Tajvana, Južne Koreje, Japonske, Italije in Slovenije, v kategoriji »Zborovodje mladinskih zborov« pa se bo za nagrado potegovalo pet slovenskih zborovodij in predstavnik Italije. Vsi se bodo posvečali izključno slovenski zborovski tvornosti, delom, ki jih bodo pozneje lahko ponesli v svoje pevsko okolje, kar je nenazadnje namen festivala Aegis carminis.

Kdaj naj bi se odvijal ta sklepni del letošnjega festivala? Ambrož Čopi: »Ena od možnosti je prva polovica julija, ko se bodo epidemiološke razmere umirile in bodo mladi dirigenti ter žiranti (isti kot pri tekmovanju zborov) lahko premagovali meje med državami, hkrati pa dodali svoj prispevek k osrednjemu zborovskemu dogodku letošnjega nesrečnega leta, monumentalnemu festivalu Europa Cantat, ki bo med 16. in 25. julijem v slovenski prestolnici gostil ljubitelje in poznavalce zborovske dejavnosti z vseh koncev sveta.«

Tekmovanje zborov za nagrado občinstva, kjer so gledalci lahko ob ogledu posameznih videov na YouTubu glasovali z všečkom:

KATEGORIJA A1

KATEGORIJA A2

KATEGORIJA B2

KATEGORIJA C1

KATEGORIJA C2


KATEGORIJA D1


KATEGORIJA D2