S skupino Singer Pur v svet zborovskih skladateljic

Pogovor s slovito nemško a cappella zasedbo, ki bo danes nastopila v Slovenski filharmoniji z izbranim programom samih skladateljic

Lahko bi jih imenovali tudi »prijatelji festivala Europa Cantat«, saj so pogosti gostje tega dogodka, vse pa – kot pravijo – se je začelo na pevskem tednu leta 2004 v Ljubljani v sklopu dejavnosti Evropske zborovske zveze.

30 let nemške a cappella zasedbe Singer Pur je neverjetnih, njihova diskografija 25 zgoščenk (nekaterih nagrajenih) morda še bolj. Sestavljajo jo Claudia Reinhard, sopran, Christian Meister, tenor, Markus Zapp, tenor, Manuel Warwitz, tenor, Jakob Steiner, bariton, Marcus Schmidl, bariton – nekoliko nenavadna kombinacija glasov, a resnici gre za formulo za uspeh. Zasedba Singer Pur ne pozna stilnih zadržkov – izvajajo vse, kar se izvesti da.

Izbrali so ime Singer Pur, da bi že v osnovi spregovorili o čisti, popolni predanosti vokalni umetnosti in izvajanju a cappella glasbe. Z dvojnim koncertom in sodelovanjem na slavnostnem odprtju v soboto so potrdili navezanost na festivalu Europa Cantat, v ponedeljek, 19. julija 2021, pa jim bomo prisluhnili še na samostojnem koncertu v Slovenski filharmoniji. Sopranistka Claudia Reinhard in ustanovni član Markus Zapp sta nam predstavila značilnosti skupine, ki deluje od leta 1992 in je prejela tri nagrade Echo Classic.

V vsakem profesionalnem pevskem ansamblu se zasedba z leti spreminja, a vendar ohranja prepoznavnost specifičnega sloga in značaja. V orkestru je zagotovo lažje v primerjavi z grajenjem zvoka vokalne skupine …

Zvok se seveda spreminja, slog in repertoar pa ostajata zvesta tradiciji. Tudi repertoar se razvija, tako kot glasovi članov, zato ne vztrajamo pri oblikovanju nekega zvočnega »standarda«. Ne bojimo se sprememb, ostajamo odprti, ker je to čisto normalno. Zato delujemo koralno, debatiramo o predlogih članov, saj delujemo na osnovi izmenjave, konfrontacije in dialoga. Seveda ne bi sprejeli radikalne spremembe naše podobe, ki sloni na raznolikosti repertoarja in na petju a cappella.

Kateri so vaši kriteriji za selekcijo na avdicijah?

Pomembno je usklajevanje barv različnih glasov, izbira pa ni odvisna le od lepote glasu. Zaradi širokega razpona našega repertoarja potrebujemo prožnost, odzivnost, hitro in zanesljivo branje. Razumevanje glasbe je bistveni pogoj. V naši skupini pojejo na primer trije zborovski dirigenti, za katere je pevska izobrazba le del širše slike.

Kakšen je vaš idealen zvok?

Izvajamo repertoar za mešane zbore, čeprav smo v glavnem moška skupina z eno sopranistko. Pred tremi leti smo imeli priložnost, da smo spremenili zvok z vstopom altistke, ki naj bi nadomestila tenorista. Na avdicijo so se prijavile izvrstne pevke, zvok pa ni bil tak, kot smo si ga predstavljali. Tenorist in altistka imata popolnoma različni barvi glasu, kar v določenih legah ustvarja napetost, ki daje celoti drugačno intenziteto.

Člani skupine Singer Pur pogosto vodite visoko kakovostne tečaje, kar naj bi se v normalnih razmerah dogajalo tudi na letošnji izvedbi festivala Europa Cantat. Katere so vodilne smernice vašega poučevanja?

Poučujemo vedno ločeno, vsak na svoj način, a ravno ta raznolikost daje udeležencem možnost izbiranja med potmi, ki vodijo do določenega zvoka. Edinstvenost vsakega pristopa je značilnost, ki jo skušamo ohranjati in vrednotiti. Iščemo jo tudi v naših izvedbah, na vajah, to smo mi. Tečajniki morajo izkoristiti priložnost in se odločiti, kateri pristop jim najbolj ustreza.

Ustanovili ste tudi festival.

Tako je, imenuje se Singer Pur Tage in se odvija avgusta v Adlersbergu. Prevzeli smo ga od prejšnjih organizatorjev, zato je dogodek, ki je od samega začetka imel določeno tradicijo. Gre za festival pretežno stare glasbe, ki upošteva tudi sodobno literaturo. Ovrednotimo obletnice skladateljev in imamo tudi rezidenčnega skladatelja, ki piše za našo skupino. Festival traja tri dni in vsebuje tudi predavanja muzikologov in priznanih kolegov na temo posamezne izvedbe. Letos sta rdečo nit predstavljala skladatelja Josquin in De Monte.

Kdo je umetniški vodja skupine?

Delovati zelo demokratično zagotovo ni najhitrejša pot do cilja, a je naš način dela.

Nastopate po vsem svetu z mnogimi koncerti. Ali se ne bojite pevske rutine?

Redkokdaj ponavljamo spored. V vsakem primeru bi bile izvedbe vedno drugačne; vsakič, ko stopiš na oder, se začenja nova zgodba. Včasih pa je ponavljanje koristno, saj je stalno spreminjanje sporedov zahtevno. V glavnem imamo okrog šest koncertnih programov in organizatorji dogodka lahko izberejo najprimernejšega. Velikokrat sprašujejo za prirejene programe, da bi ustrezali namenu prireditve.

Lahko bi rekli, da ste prijatelji festivala Europa Cantat. Kakšne so vaše izkušnje v tem okviru?

Vse se je začelo na pevskem tednu leta 2004 v Ljubljani v sklopu dejavnosti Evropske zborovske zveze. Tečajem so sledili koncerti, najprej na festivalu Europa Cantat v Mainzu, nato še v Pécsu in v Talinu. Letos seveda pogrešamo delavnice, na katerih so se ljudje srečevali. Gre za zelo tesne odnose, saj delamo z malimi skupinami. Z njimi pojemo, nastopamo, a se tudi spoznamo in kasneje ostanemo v stiku. Kar je tudi smisel tega sijajnega dogodka.

Vabljeni na koncerta v ponedeljek, 19. julija 2021, ob 17.00 in 19.00 v Slovensko filharmonijo

Vstopnice: spletni nakup, https://europacantat.jskd.si/sl/program/koncerti/posebni-gostje/

Foto: Markus Amon

______________________

Posebni gostje

SINGER PUR: MED VRTINCI

Koncert: ponedeljek, 19. julij, 17.00 in 19.00
Prizorišče: Slovenska filharmonija
Vstopnice: spletni nakup, europacantat.jskd.si, www.mojekarte.si

Petindvajset let nemške a cappella zasedbe je neverjetnih, njihova diskografija 30 zgoščenk (nekaterih nagrajenih) morda še bolj. Sopran, trije tenorji, bariton in bas – nekoliko nenavadna kombinacija glasov, kajne? V resnici gre za formulo za uspeh. Zasedba Singer Pur (DE) ne pozna stilnih zadržkov – izvajajo vse, kar se izvesti da.

Claudia Reinhard, sopran

Christian Meister, tenor

Markus Zapp, tenor

Manuel Warwitz, tenor

Jakob Steiner, bariton

Marcus Schmidl, bariton

ZBOROVSKE SKLADBE SKLADATELJIC

Hildegard von Bingen (1098–1179): O PASTOR ANIMARUM (Hildegard von Bingen), Hildegard von Bingen: Lieder, ed. P. Barth, M.I. Ritscher, J. Schmidt-Görg (Salzburg 1969)                                                                                                                  

Anna Sigríður Þorvaldsdóttir (1977): HEYR ÞÚ OSS HIMNUM Á (Ólafur á Söndum), Chester Music Limited (2017)

***

Joanne Metcalf (1958): GOLD AND THORNS, FIRE AND ICE (Francesco Petrarca), neizdano, www.joannemetcalf.com 

Maddalena Casulana (~1544–~1590): MORIR NON PUO (N. N.), B. Pescerelli: I madrigali di Maddalena (Firence, 1979)

Cesarina Ricci de Tingoli (1573–?): NEL DISCOSTARSI IL SOLE (N. N.), neizdano, ©Jakob Steiner                             

***

Elfrida Andrée (1841–1929): UR DRÖMLIV I (Viktor Rydberg)            CPDL              

Fanny Hensel (1805–1845): NACHT LIEGT AUF DEN FREMDEN WEGEN (Heinrich Heine), CPDL (rev. Burkhart M. Schürmann)

Clara Schumann (1819–1896): GONDOLIERA (Emanuel Geibel), Breitkopf & Härtel

***

Joanne Metcalf (1958): AMONG DARK WHIRLWINDS (Joanne Metcalf, Josquin des Prez: »O Virgo prudentissima« – odlomki, adaptacije in prevodi v angl.), 2019, neizdano, www.joannemetcalf.com 

Stanislava Stoytcheva (1975): A BIRTHDAY (Christina Rossetti), neizdano, ©Stanislava Stoytcheva

Kwang-Hee Kim (1950) / Junghae Lee (1964): SENOYA SENOYA (Ko-Un), neizdano, www.neuemusik.ch/lee    

***

Ilse Weber (1903–1943) / Claudia Reinhard (1974): WIEGALA (llse Weber), neizdano, ©Claudia Reinhard

Eva Ugalde (1973): HEARTLAND (Urko Bilbao), neizdano, ©Eva Ugalde                                           

***

Katarina Pustinek Rakar (1979): REMEMBER (Christina Georgina Rossetti), Carus