Neskončne poti zvoka

Pogovor z Olgo Vyguzovo, zborovodkinjo ruskega zbora Mlada

V dneh, ko je lestvica naših prioritet postavljena na preizkušnjo in smo v veliki meri omejeni na bivanje, delovanje v svojih domovih, brez fizičnega druženja, smo bržkone vsi nenadoma začutili večjo potrebo po srečanjih, skupnosti, četudi le virtualni. Onemogočeni so vsi glasbeni, med njimi tudi zborovski dogodki v živo, za nekaj časa mora na nove priložnosti in varnejše trenutke počakati enkratna energija, ki nastaja v vzajemni komunikaciji med izvajalci in poslušalci. A naša sodelovanja lahko morda še intenzivneje zaživijo v naših mislih, razmišljanjih, ustvarjalnosti in domišljiji. V tem obdobju bomo zato nanizali in prepletli pogovore z dirigenti in zbori z vsega sveta, ki so v preteklih mesecih bogatili naše zborovsko dogajanje in vznemirjali naše odre. Povežimo se z njimi nekoliko drugače, vzemimo si čas in poglejmo v delavnice ustvarjanja nekaterih med njimi.

 

 

Zbor Mlada iz Perma v Rusiji je že več kot dvajset let kulturna znamka mesta Perm in tamkajšnje regije. Njihova umetniška vodja, častna kulturna delavka Ruske federacije Olga Vyguzova, skrbi za visoko raven in zmožnosti glasbenega sestava, pogostega gosta mednarodnih tekmovanj in festivalov. Pri premagovanju meja tradicionalnega zborovskega žanra se mladi pevci poslužujejo pionirskih ustvarjalnih idej, širokega nabora pevskih slogov in na koncertih uporabljajo dramske, uprizoritvene ter zborovsko-gledališke elemente. V njihovem repertoarju je več kot 300 del različnih glasbenih slogov, od ljudskih in tradicionalnih akademskih zborovskih skladb do sodobnih oblik glasbenega muziciranja, povsod pa zbor odlikuje svojstven osebni slog.

Mednarodnega zborovskega tekmovanje Gallus – Maribor 2019 so se udeležili, ker je referenčnega pomena v zborovskem svetu in je znano tudi po zanesljivi organizaciji – so laskave ocene potrdili člani zbora, ki za las niso prispeli v krog finalistov. Bili so šesti v obveznem in prostem sporedu, tako kot v skupni lestvici, a so se z velikim zadoščenjem pomerili z odličnimi zbori.

Zbor Mlada cilja na visoko kvaliteto, pri kateri ima pomembno vlogo dejstvo, da se je večina pevcev izoblikovala na glasbeni šoli, kot je povedala naša sogovornica, zborovodkinja Olga Vyguzova:

»Naša zgodba je razmeroma kratka in preprosta. Otroška glasbena šola je bila temelj naše dejavnosti. Ko so otroci diplomirali in zapustili šolo, so izrazili željo po nadaljevanju v zborovskem sestavu. V veliki večini primerov so bili tudi moji učenci. Na začetku so zbor sestavljala pretežno dekleta, nato pa so vstopili še fantje. V zboru pojejo pevci z osnovno glasbeno izobrazbo, kar ne pomeni, da so se vsi po diplomi posvetili glasbi. Imamo veliko študentov, ki se v svojem poklicnem življenju ukvarjajo z drugimi področji. Nekateri pojejo v tem zboru od otroštva, drugi so vstopili kasneje. Kot se pogosto dogaja, primanjkuje moških glasov.«

Prišli so iz mesta, ki je znano kot pomembno industrijsko središče že od dobe carja Petra Velikega, a se postavlja v ospredje tudi z izstopajočimi kulturnimi in glasbenimi dosežki. Zbor ima za seboj dvajsetletno dejavnost, ki se je pričela v okviru glasbene šole za otroke. Že v prvih letih delovanja je zbor Olge Vyguzove začel nabirati nagrade na zborovskih tekmovanjih na Švedskem, v Švici, Franciji, na Finskem, v Avstriji in Belgiji. Sodeloval je tudi pri glasbenih projektih poklicnih ansamblov, kot sta Komorni orkester iz Talina in Državni komorni zbor iz Tatarstana, in je lani izvedel celovečerni koncert v okviru mednarodnega festivala Pojoča maslenica, ki ga v Sankt Peterburgu prireja Marijino gledališče. Zborovodkinja Olga Vyguzova je za svoje delo prejela več državnih priznanj in si je za razvoj zborovske umetnosti v svoji regiji prizadevala kot članica območnega sveta za kulturo v Permu.

Njihove projekte že v samih temeljih zaznamuje raziskovanje različnih zvrsti, pristopov, gledaliških in koreografskih oprem zborovskih dogodkov, pestrost programa torej ni slonela le na pravilniku tekmovanja.

»V našem zboru upoštevamo najrazličnejše sloge, od ljudske glasbe do jazza, brez geografskih omejitev. V glavnem smo koncertni zbor, ki pripravlja glasbene projekte. Ponosni smo, da lahko računamo na redno sodelovanje dveh aranžerjev, ki sodelujeta z našim zborom in mu zagotavljata edinstveni repertoar. Glavno vodilo skupine pa je predvsem iskanje prepoznavnega zvoka. Mlado bi definirala kot vokalno delavnico, kjer neskončno oblikujemo spreminjajočo se, živo snov zvoka. Vsak program, ki ga izvajamo, je eksperiment predvsem v tem smislu.«

Kar je verjetno tudi največji izziv dirigentke …

»V naravi ni idealnega zvoka, zato je raziskovalno delo na tem področju neskončno in se razvija po neštetih, različnih poteh. Seveda pa imam jasno sliko o tem, kaj je zame dober zvok. Nekoč sem med posnetki, katerih izvajalcev nisem poznala, izbrala tistega, ki je bil najbližji mojemu idealu: tudi tako, na slepo, sem izbrala posnetek našega zbora! Kar seveda ne pomeni, da obstaja zame en sam ‚pravi‘ zvok, temveč da obstaja dobra osnova, na kateri lahko oblikuješ bistvene razlike med slogi, da bo ljudska glasba zvenela res ljudsko in jazzovska res jazzovsko.«

 

Zbor je nastopil z raznolikim programom, v katerem so na poseben način prišle do izraza ekspresivno intenzivne in natančne izvedbe skladb Legenda Čajkovskega in Duše moja Sidelnikova, pri katerih je občinstvo lahko pobliže spoznalo lepoto enotnega in bogatega zvoka ter pozornost do čustvenega učinka, ki sloni na podajanju besedila.

V mešani zasedbi Mlada izstopajo odlični in kultivirani ženski glasovi. Izjemna zbranost med nastopom, kot tudi sproščena drža na odru, po katerem se pevci premikajo in postavljajo naravno in urejeno, neverbalna komunikacija v pogledih, nasmehih, iskanju notranjih stikov so elementi, ki pritegnejo pozornost gledalca, skupaj z nedvomno karizmo zborovodkinje.

 

 

___________________

* Članek je nastal v sodelovanju z italijansko državno zborovsko revijo Choraliter (Feniarco).