Slovenske skladbe na drugem koncu sveta

Dolgoletnemu tajpejskemu festivalu se je pridružilo tudi mednarodno tekmovanje

Tajvan, 27. julij–3. avgust 2018

 

Mednarodni zborovski festival Tajpej (Taipei International Choir Festival – TICF) je vse od leta 2000 najprestižnejši zborovski festival na Tajvanu. Je njihov praznik zborovske glasbe in teden neprekinjenih koncertov in delavnic, ki jih izvajajo vrhunski zbori in zborovodje z vseh koncev sveta. Novost letošnjega leta je bilo tudi tekmovanje, ki je potekalo pod okriljem festivala. Neverjetni gostoljubnosti, natančni organizaciji in osupljivi kakovosti festivala so bili letos priča tudi Slovenci – pevci Komornega zbora Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana, ki so pod vodstvom Ambroža Čopija nastopili kot gostje.

 

Iz Ljubljane v Tajpej

Organizator festivala in direktor Tajpejske filharmonične fundacije (Taipei Philharmonic Foundation) Ferdinand Ting je zboru in njegovi rasti sledil že nekaj časa. Po državnem tekmovanju Naša pesem je najprej povabil dirigenta in skladatelja Ambroža Čopija, da na TICF 2017 predstavi sodobno slovensko ustvarjalnost na delavnicah in predavanjih. Ob uspešnih predstavitvah je stekla tudi beseda o nadgradnji sodelovanja z nastopom Komornega zbora KGBL na festivalu leta 2018. Zbor je svojo prepoznavnost zgradil ravno na izvedbah in promociji novih del slovenskih skladateljev, zato ni nenavadno, da je po uspešnih koncertih na mednarodnem mladinskem festivalu v Baslu organizator želel izključno program nove glasbene tvornosti v Sloveniji.

Festival, tokrat že osemnajsti po vrsti, poteka vsako leto na prehodu iz julija v avgust (letos od 27. julija do 3. avgusta), prvič pa so v okviru festivala organizirali tudi mednarodno zborovsko tekmovanje, na katero se je prijavilo 51 zborov iz Tajvana, Kitajske, Hong Konga, Indonezije, Malezije, Filipinov in Macaa. Poleg obilice sodelujočih se je prvo tekmovanje TICC (Taipei International Choral Competition) ponašalo tudi z mednarodno priznano paleto žirantov. Javier Busto, španski skladatelj in najbolj zveneče ime baskovske glasbe, Ko Macušita, japonski dirigent in skladatelj svetovnega slovesa, Jānis Liepiņš iz Latvije, dirigent sodelujočega zbora Kamēr…, John Pamintuan s Filipinov, dirigent, skladatelj in redni član žirij mednarodnih zborovskih tekmovanj po vsem svetu, in Čja-fen Veng, tajvanska profesorica, skladateljica in dirigentka, so ocenjevali prijavljene zbore, ki so tekmovali v osmih različnih kategorijah. Grand prix tekmovanja je osvojil Tajpejski filharmonični mladinski zbor.

Spremljevalna ekipa Komornega zbora KGBL in Ambroža Čopija z Edito Garčević Koželj, Dejanom Prešičkom in Tatjano Vasle
Foto: Matej Kastelic

 

Odlične gostujoče zasedbe

Komorni zbor KGBL pa ni bil edini gost – v Tajpej so iz različnih držav Evrope prispeli še štirje uveljavljeni sestavi. Prvi izmed njih je bil aktualni zmagovalec Mednarodnega zborovskega tekmovanja Tolosa, mladinski pevski zbor Kamēr… (dirigent Jānis Liepiņš) iz Latvije. Ta se je na svojem prvem velikem koncertu v Nacionalnem gledališču in koncertni dvorani v Tajpeju (dvorana je po izgledu dvojčica Nacionalnega gledališča na drugi strani Trga svobode, ob katerem stoji tudi spominska dvorana predsedniku Čjangu Kaj-Šeku) predstavil predvsem z deli baltskih skladateljev, veliko med njimi jih je bilo napisanih posebej zanje. Komorni zbor Stuttgart (dirigent Frieder Bernius), eden najbolj uveljavljenih komornih zborov v Evropi, je predstavil izbor skladb Mendelssohna, Elgarja, Debussya, Fascha in Ešenvaldsa, v program pa so uvrstili tudi skladbi Anne Boyd in Fanny Mendelssohn. KUP Taldea (dirigent Gabriel Baltes) iz Tolose je izvedel prepričljiv koncertni spored del romantičnih skladateljev, posebej pa je poslušalcem v srca segel drugi del, skladbe baskovskih skladateljev Elberdina, Busta, De Aramburuja in drugih. Edina vokalna skupina je bil LALA Vokalensemble iz Avstrije, ki je tajvanskemu občinstvu predstavil mešanico romantičnih del, priredb avstrijskih narodnih napevov in aranžmajev pop skladb.

Vsi zbori so lahko prisluhnili drug drugemu; pevci in spremljevalci so namreč dobili vstopnice za koncerte ostalih zborov in ob prostih večerih z veseljem zasedli peščico prostih sedežev v dvorani.

Poleg evropskih se na festivalu vsako leto predstavi tudi obilica tajvanskih zborov. Nastopijo skupaj z gosti in z njimi zapojejo kako skladbo v svojem jeziku – tudi slovenski pevci so se morali naučiti čisto malo kitajsko.

Nacionalno gledališče in koncertna dvorana v Tajpeju
Foto: Matej Kastelic

 

Koncerti Komornega zbora KGBL

Komorni zbor KGBL se je na Tajvanu predstavil s tremi samostojnimi koncerti: v Nacionalni koncertni dvorani v Tajpeju, Kulturnem centru v Keelungu in koncertni dvorani Kulturnega centra v Hsinchuju. Program so sestavljale skladbe slovenskih skladateljev renesanse (Jacobus Handl Gallus), impresionizma (Anton Lajovic) in predvsem tistih mlajše in najmlajše generacije (Aldo Kumar, Lojze Lebič, Ambrož Čopi, Tadeja Vulc, Črt Sojar Voglar, Andrej Makor, Matej Kastelic, Tine Bec), tajvansko občinstvo pa je navdušil tudi dodatek, skladba Ta na Solbici (Samo Vovk) v različici za mešani zbor. Koncertirali so tudi v tajpejski splošni bolnišnici in nacionalnem muzeju in skupaj z zborom Kamēr… v Nacionalni koncertni dvorani v Tajpeju.

Poslušalci so slovensko glasbo sprejeli z navdušenjem. »Vesel sem bil povabila, da predstavimo sodobno slovensko ustvarjalnost na Mednarodnem zborovskem festivalu v Tajpeju. Vsekakor je bila čast biti del izbrane svetovne elite, ki se je predstavila s samostojnim celovečernim koncertom v Nacionalni koncertni dvorani v Tajpeju. Akustika je izjemna, kar še pripomore k navdahnjenosti izvedbe. Z odgovornostjo in veseljem smo pripravljali program slovenskih del. Mislim, da se premalo zavedamo, kako kvalitetno glasbo imamo Slovenci. Vrsta skladb nove generacije je že postala stalnica tujih zborov. Stilno raznolika bera sakralnih in posvetnih skladb je prepričala številno občinstvo, ki nas je pozdravilo s stoječimi ovacijami. Zbirke not in izvodi naše zgoščenke Credo s sakralnimi deli sodobnih slovenskih skladateljev so kmalu pošli, kar kaže na veliko zanimanje zborovskih navdušencev za našo glasbo,« je povedal Ambrož Čopi.

Zgoščenka Credo s sakralnimi deli sodobnih slovenskih skladateljev

 

Credo

Pevci Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana so izvedli tudi dve delavnici in predstavili teden poprej izdano zgoščenko Credo, poimenovano po istoimenski skladbi dolgoletnega pevca zbora, skladatelja Mateja Kastelica. Na njej so zbrani posnetki sakralnih skladb slovenskih skladateljev najmlajše generacije (več jih je posvečenih prav Komornemu zboru KGBL), ki jih je zbor izvedel v zadnjih treh letih. Z njimi pa je potoval tudi založnik Vito Primožič iz založbe Astrum, pri kateri je izšla bliskovito razprodana zbirka not skladb, posnetkih na zgoščenki.

Odziv občinstva na koncerte in delavnice, predvsem pa na slovensko glasbo, je bil izreden. Mark Lee poslušalec, pevec Komornega filharmoničnega zbora Tajpej po koncertu v Tajpeju: »Po tem, ko sem lani sodeloval na njegovem predavanju, sem izredno vesel, da sem končno lahko videl maestra Ambroža Čopija pri delu s Komornim zborom KGBL. Popeljali so nas v slovensko cerkev na edinstveno popotovanje skozi slovensko glasbo. Užival sem v vsakem trenutku. Noben ton ni bil zapravljen, nobena pavza tiha. Nocojšnji koncert je bil vreden vsakega centa.«

Na delavnici
Foto: Matej Kastelic

 

Slovenska pesem v Tihem oceanu in Peking

Devet dni, ki so jih pevci preživeli na Tajvanu, ni ostalo neizkoriščenih. Poleg številnih koncertov, delavnic in koncertov drugih zborov so si ogledali idilično mesto Shifen, kjer so v zrak spustili »lampijon želja«, se po visečih mostovih sprehodili nad slapovi in se celo osvežili v Tihem oceanu, kjer sta zazveneli tudi dve slovenski ljudski skladbi. Tajpejski festival je bil tako za Komorni zbor KGBL skupaj s spremljevalci Edito Garčević Koželj, Tatjano Vasle in Dejanom Prešičkom ter vodičkami Lydio, Mino in Jo, ki so jih spremljale na vsakem koraku, neverjetna in navdušujoča izkušnja, ki se je bodo vselej s hvaležnostjo spominjali.

Zbor je turnejo sklenil z delavnico in koncertom v Pekingu. Tudi tam je predstavil program slovenskih skladateljev, a zaradi strogega kitajskega režima brez skladb s sakralno vsebino. Delavnica je bila polno obiskana, na celovečernem zaključnem koncertu v dvorani Nacionalnega centra za uprizarjajočo umetnost (National Centre for the Performing Arts) pa so marsikateremu pevcu – za lepo število od njih je bil to zadnji koncert z zborom – in poslušalcu privrele solze v oči.

Komorni zbor Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana pod vodstvom Ambroža Čopija na odru Nacionalne koncertne dvorane v Tajpeju
Foto: Vito Primožič