14_04_EGP_Debrecen_239_foto_Christian_Balandras_www

Velika nagrada Evrope 2014 v roke Švedom

»Želimo si poslušati zbore, ki so najboljši v odnosu do glasbe«

Debrecen, 22. marec 2014

Konec marca je v Madžarskem mestu Debrecen, organizatorju bienalnega mednarodnega zborovskega tekmovanja Bela Bartok, potekal 26. finalni koncert zmagovalcev tekmovanj za veliko nagrado Evrope. Prav v Debrecenu je na 20. izvedbi finala leta 2008 zmago slavil APZ Tone Tomšič Univerze v Ljubljani pod vodstvom Urše Lah. Tokrat pa je slovenska zborovodkinja sedela na nasprotni strani – v žiriji, ki je kot najboljši zbor izbrala St. Jacobs Ungdomskör iz Švedske pod vodstvom Mikaela Wedarja.

V zvezo šestih tekmovanj so vključena tekmovanja v Tolosi (Baskija – Španija), Toursu (Francija), Arezzu (Italija), Varni (Bolgarija), Debrecenu (Madžarska) in Mariboru. Na letošnje tekmovanje so se uvrstili zmagovalci teh tekmovanj iz leta 2013.

Zanimiv zborovski dogodek je napovedal petkov otvoritveni koncert, na katerem je nastopil zbor Kodaly iz Debrecena, ki ga vodi umetniški vodja tekmovanja Béla Bartók v Debrecenu Zoltan Pad. Sobota pa je bila namenjena tekmovanju za veliko nagrado Evrope 2014. Na tekmovanje so se uvrstili: New Dublin Voices (kot vokalna skupina), zb. Bernie Sherlock (zmagovalci tekmovanja v Arezzu), zbor Coralia iz Puerto Rica, zb. Carmen Acevedo-Lucío (zmagovalci tekmovanja v Toursu), St. Jacobs Ungdomskör iz Švedske, zb.  Mikael Wedar (zmagovalci v Tolosi) in Zbor Glasbene gimnazije Stockholm, zb. Helene Stureborg (zmagovalci lanskega Mednarodnega zborovskega tekmovanja Maribor). Ker je bilo tekmovanje v bolgarski Varni v letu 2013 odpovedano, so se tekmovanja udeležili le štirje sestavi.

Zbori (zborovodje) so imeli pri sestavi sporeda proste roke. Bili so le časovno omejeni na 22 do 28 minut čiste glasbe. Instrumentalna spremljava je bila omejena na 8 minut, zbor pa je moral nastopiti v enaki kategoriji (enaki velikosti zasedbe) kot na rednem tekmovanju. Število pevcev je lahko odstopalo le za 10 %.

14_04_EGP_Debrecen_156_foto_Christian_Balandras_www

Člani mednarodne žirije: Aarne Saluveer, Stephen Connoly, Urša Lah, Szabó Sipos Máté, Teodora Pavlovič, Carlo Pavese
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

V sedemčlanski mednarodni žiriji so letos sodelovali: Urša Lah (Slovenija), Aarne Saluveer (Estonija), Carlo Pavese (Italija), Teodora Pavlovič (Bolgarija), Stephen Connoly (Anglija) in dva predstavnika domačinov iz Madžarske, tudi dirigent zbora Budimpeštanske opere Szabó Sipos Máté.

Priložnost prisluhniti raznolikim zasedbam, programom in stilom

Koncert so otvorili člani Zbora Glasbene gimnazije Stockholm, ki so pred polno dvorano centra Kolcey izvedli naslednji program: H. Nyberg/H. Stureborg: I denna ljuva sommartid; Knut Nystedt: O crux; Morten Lauridsen: Luci Serene E Chiare; Ko Matsushita: Karimatanu Kuicha; Sven-David Sandström: Until the Daybreak From Four Songs of Love; Erik Esenvalds: Stars.

Zbor Glasbene gimnazije Stockholm, zb. Helene Stureborg (zmagovalci lanskega Mednarodnega zborovskega tekmovanja Maribor) Foto: Christian Balandras

Zbor Glasbene gimnazije Stockholm, zb. Helene Stureborg (zmagovalci lanskega Mednarodnega zborovskega tekmovanja Maribor)
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

Drugi so nastopili New Dublin Voices, ki so v Arezzu zmagali v kategoriji vokalnih skupin, zato je druga polovica zbora tekmovanje spremljala (in navijala) iz dvorane. Njihov spored: Sade Rissannen: Jabberwocky; Thomas Tomkins: When David Heard; Michael Holohan: Bagairt na Marbh; Maurice Ravel: Trois Chansons; Zoltán Kodály: Jézus és a kufárok.

Tretji zbor na koncertu je bil zbor Coralia iz Puerto Rica. Zbor se je v letu 2013 udeležil in zmagal na tekmovanju v Toursu ter se med turnejo po Evropi odlično odrezal tudi na zahtevnem mednarodnem tekmovanju v nemškem Marktoberdorfu. Spored: Claudio Monteverdi: Ohimé, se tanto amate; Felix Mendelssohn: Denn er hat seinen Engel; Josep Vila: Salve Regina; Eric Whitacre: Leonardo dreams of his flying machine; Ángel Cucco: Peña Aleluya Criollo.

Zadnji se je predstavil najmlaši zbor, ustanovljen leta 2007. St. Jacobs Ungdomskör deluje pod vodstvom Mikaela Wedarja, sicer nekdanjega učenca Helene Stureborg, ki je na tekmovanju vodila zbor Glasbene gimnazije Stockholm. Spored: Alfred Schnittke: Three Sacred Hymns, No II. – Pesante; Heinrich Schütz: Das Wort Ward Fleisch; Jaakko Mäntyjärvi: Die Stimme Des Kindes; Jan Sandström: Biegga Luothe; Laura Sippola: Poison Tree; Hugo Alfvén: Aftonen; Z. Randall Stroope: The Conversion of Saul.

14_04_EGP_Debrecen_126_foto_Christian_Balandras_www

St. Jacobs Ungdomskör iz Švedske med tekmovalnim nastopom
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

 

14_04_EGP_Debrecen_235_foto_Christian_Balandras_www

Mikael Wedar, zb. St. Jacobs Ungdomskör
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

Po dobrih dveh urah koncerta je žirija hitro opravila svoje delo in za zmagovalca razglasila švedski zbor St. Jacobs Ungdomskör pod vodstvom Mikaela Wedarja. Na tekmovanju za veliko nagrado Evrope se druga mesta in nagrade ne podeljujejo.

Na razglasitvi rezultatov so vsi sodelujoči zbori prejeli spominski pokal in priznanje za sodelovanje na tekmovanju, zmagovalci pa so prejeli veliki pokal velike nagrade Evrope in vabilo na koncertno turnejo v Vaison la Romaine v Franciji, na festival Choeur Laureats iz rok direktorja festivala Christiana Balandrasa.

Razglasitvi je sledil sprejem za vse sodelujoče pevce, kjer so se veselju in prepevanju zmagovalnega zbora pridružili predvsem pevci Coralie, večer pa je minil v prijateljskem vzdušju.

14_04_EGP_Debrecen_080_foto_Christian_Balandras_www

Zbor Coralia iz Puerto Rica, zb. Carmen Acevedo-Lucío (zmagovalci tekmovanja v Toursu)
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

Nizka povprečna starost pevcev kaže na živo in svežo zborovsko sceno v Evropi

Po končanem tekmovanju smo za nekaj misli prosili člana žirije iz Estonije, Aarneja Saluveerja: »Evropski Grand Prix nekako vodi zborovski svet v moderni dobi. Sama ideja, zbrati zmagovalce tako zahtevnih tekmovanj in pripraviti njihovo tekmovanje kot vrhunski glasbeni dogodek, je fantastična. Že ime »velika zborovska nagrada Evrope« nam pove, da ima Evropa vodilno vlogo pri kreiranju zborovskega življenja, saj se tekmovanj lahko udeležijo zbori s celega sveta, kot je bilo tudi letos z zborom iz Puerto Rica. Slišali smo lahko različne interpretacije in repertoar ter različne sestave – mladinski zbor, odrasli zbor in vokalni sestav. Kljub temu da so se zaradi odpovedi lanskega tekmovanja v Varni letos tekmovanja udeležili samo štirje zbori, so bili zelo raznoliki. Imeli smo dva predstavnika iz Švedske –  zbor Glasbene gimnazije Stockholm, ki je prvi stopil na oder, je postavil visok prag vsem drugim nastopajočim, tudi zboru St. Jacobs, končnemu zmagovalcu. Zelo mi je bila všeč tudi raznolikost ostalih sestavov, recimo vokalnega sestava New Dublin Voices, ki v originalu nastopa kot zbor, tukaj pa je tekmoval kot vokalna skupina. Ima dobre odrasle pevce in je predstavljal »irski« stil zborovskega petja. Repertoar je bil drugačen od francoske ali nemške zborovske tradicije in je bil zelo zanimiv. Zanimiv je bil tudi zbor iz Puerto Rica, kar je za Evropo nenavadno. Slišali smo drugačen stil petja, zbor pa se je najbolje odrezal s svojim domačim programom, kar je bilo zelo zanimivo za poslušalce in nas (žirijo).«

14_04_EGP_Debrecen_061_foto_Christian_Balandras_www

New Dublin Voices, zb. Bernie Sherlock (zmagovalci tekmovanja v Arezzu)
Foto: arhiv tekmovanja Béla Bartók

Mnenju gospoda Saluveerja se je pridružil tudi Carlo Pavese, član žirije iz Italije, in dodal: »Povprečna starost pevcev je bila zelo nizka, kar kaže na živo in svežo zborovsko sceno v Evropi. Osebno mislim, da je to odlično. Zelo dobro je bilo, da so se pevci poslušali med sabo in si s tem delili izkušnje. Nisem opazil veliko razočaranih obrazov pri pevcih, ki niso zmagali, in tudi atmosfera na tekmovanju je pomembna. Mislim, da nismo slišali vseh zborov v njihovi najboljši tekmovalni izvedbi, vendar je pomembno tudi to, kako se spopasti z napetostjo, ki je prisotna na tekmovanju. Kreirati vzdušje, da je glasba pomembnejša od same zmage, je tista skrivnost, kako priti do odlične glasbe, kar je navsezadnje tudi bistvo. Želimo si poslušati zbore, ki so najboljši v odnosu do glasbe. V tem pogledu je bilo tekmovanje uspešno in zmagal je odličen zbor.«

Slovenska žirantka, Urša Lah, pa je primerjala letošnje občutke s tistimi iz leta 2008 …: »V Debrecen se vselej zelo rada vračam. Seveda je popolnoma drugače delati v žiriji ali tekmovati. Ko smo marca 2008 z APZ Tone Tomšič pripotovali v Debrecen, so bili moji občutki zelo intenzivni, mešani. Radi smo dobro delali in tekmovali, na drugi strani pa smo se zavedali, da pomeni biti finalist v tekmovanju za veliko nagrado Evrope nekaj zelo posebnega, morda priložnost, ki se ponudi generaciji pevcev le enkrat. Priložnost, ki predvsem za dirigenta predstavlja tudi veliko odgovornost. V finalu ni slabih zborov, so samo odlični in še boljši. Težko je izbrati program, s katerim bo zbor pritegnil žirijo in občinstvo bolj kot ostali sestavi, težko je izdelati skladbe natančneje kot to naredi npr. Zbor Akademije za glasbo iz Rige, težko je že samo organizirati vaje tako, da se zbor maksimalno pripravi na tekmovanje in da motivacija pevcev zaradi števila vaj ne pade. Spomnim se, da smo po osvojitvi Grand Prixa v bolgarski Varni, kjer smo se kvalificirali za nastop v finalu, naše vaje res namenili pripravam na tekmovanje v Debrecenu. Po prihodu na prizorišče smo bili vsi v primernem tekmovalnem vzdušju, tekmece smo poznali z drugih tekmovalnih odrov, nismo pa vedeli, kako dobro so pripravljeni. Dvorana v Debrecenu je res odlična in pevcem ni težko nastopiti v najboljši luči. Vsi smo se maksimalno skoncentrirali, si rekli »zdaj ali nikoli«. In očitno smo uspeli prepričati žirijo, da smo še boljši kot ostali odlični sestavi. Občutki po razglasitivi rezultatov so bili res nepopisni, nagrada za res trdo delo na vajah. Praznovanje je trajalo celo noč.

Letos sem se v Debrecen vrnila zelo sproščeno. Delo v žiriji je bilo zahtevno, vendar prijetno, čeprav je bilo samo tekmovanje morda na nekoliko nižji ravni kot finale v Tolosi 2011, ki sem ga tudi ocenjevala. Letošnji zmagovalec je bil prepričljiv, mislim da soglasno izglasovan. Zbor je izstopal tako v izboru programa, ki je bil stilno primerno raznolik, z zvočno polnostjo in izenačenostjo in tudi s stališča odrskega nastopa. Meni osebno je bil tudi zelo všeč Zbor Glasbene gimnazije v Stockholmu, ki je prepričal s tehnično dovršenim nastopom, uglašeno intonacijo, muzikalnimi interpretacijami in z dovršenim izraznim podajanjem. Presenetljivo je, kako visoko izvajalsko raven je dosegla Helene Stureborg s tem srednješolskim sestavom, v katerem se dejansko vsako leto zamenja četrtina pevcev, kako zahtevno literaturo izvajajo in kako izdelan je njihov odrski nastop. Presenetljiva je tudi raven zborovskega petja na majhnem karibskem otoku Portoriko, odkoder je prišel zbor Coralia, lanski zmagovalec tekmovanja v Toursu. Irski sestav je bil po mojem mnenju tehnično in interpretativno nekoliko prešibak, da bi lahko enakovredno posegel v boj za veliko nagrado, je pa predstavil umetniško vreden program in pripravil publiki veliko zadovoljstva z izvedbo skladbe Zoltána Kodáya v madžarskem jeziku.«

Tako se je strnilo dogajanje in razmišljanje okrog enega najpomembnejših zborovskih tekmovanj v Evropi. Naslednja, 27. izvedba finalnega koncerta za veliko zborovsko nagrado Evrope bo leta 2015 v francoskem Toursu zadnji vikend meseca maja.

Sankt Jacobs Ungdomskör, zb. Mikael Wedar

New Dublin Voices, zb. Bernie Sherlock

The Stockholms Musikgymnasium Chamber Choir, zb. Helene Stureborg

Coralia of the University of Puerto Rico, zb. Carmen Acevedo-Lucío