2014_02_Toksicni_psalmi2_www

Carmina Slovenica v Radialsystemu V

Mednarodna premiera Toksičnih psalmov na festivalu Radialna vokalna noč

Berlin (Radialsystem V), 7. december 2013

Ansambel Carmina Slovenica, čigar ugled potrjujejo številni koncerti po vsem svetu in vabila na pomembne festivale, se je s premierno izvedbo scenskega koncerta Toksični psalmi predstavil v okviru t. i. Radialne vokalne noči (Radiale Vokalnacht) v berlinskem Radialsystem V. Tudi tokrat je izvedel svojevrstno uprizoritev, ki vključuje glasbo, gib, igro in druge odrske elemente. Z inovativnimi posegi je ansambel v zadnjih letih vokalni glasbi razprl prostor h kompleksnim večzvrstnim umetniškim dogodkom.

Mesto Berlin je živahno in pomembno kulturno središče, oblikovano po meri ljudi, kjer se mestni vrvež prepleta s tišino obsežnih parkov in gozdov. V to svetovljansko podobo mesta je trdno usidran Radialsystem V, ki predstavlja enega od vodilnih umetniških središč na nacionalnem in mednarodnem prizorišču. V ustvarjalnem sodelovanju s priznanimi umetniki in ansambli z vsega sveta razvija inovativne oblike umetniškega udejstvovanja in jih postavlja na preizkušnjo v praksi. Petje kot performativna dejavnost je temeljno izhodišče Radialne vokalne noči v Radialsystem V. Obiskovalci so vabljeni, da izkusijo notranje in zunanje prostore, ki nastajajo in prihajajo do izraza prav skozi petje.

Radialsystem V

Radialsystem V

Tokratna Radialna vokalna noč se je tematsko posvetila petju kot uprizoritvenemu aktu, umetniški program celotnega cikla pa je odseval različna razumevanja petja v današnji glasbi in v performativnem svetu ter segal vse od indie pop pevke Share Worden iz ZDA, prek performerja Mikhaila Karikisa iz Londona, vse do avantgardne jazz improvizacijske umetnice Audrey Chen. Vključno z Vokalnim gledališčem Carmina Slovenica pod umetniškim vodstvom Karmine Šilec so, po besedah kuratorke Laure Berman, vsem skupne visoka umetniška kakovost, intenzivnost izraznosti in pripravljenost tvegati. V središču tega večera namreč nista bili zgolj glasba in umetnost petja kot taki, temveč tudi njuna intenziteta in telesnost, njun izraz navdušenosti, zbeganosti, ekstaze ali humorja … Program je fludino prehajal prek bogatega spektra stilov, žanrov in možnosti izražanja, kakor tudi skozi različne načine poslušanja in aktivnega sodelovanja.

Posebnost cikla Radialne vokalne noči je prehajanje občinstva med dogodki večera. Obiskovalci sledijo konceptu sprehoda po celotnem Radialsystemu V in se odločijo, kaj si bodo ogledali. Vsak obiskovalec si tako sam sestavi svojo radialno vokalno noč. Vokalno gledališče Carmina Slovenica pod vodstvom umetniške vodje Karmine Šilec je s scenskim koncertom Toksični psalmi – Vonj po prednikih zasedla osrednjo dvorano prizorišča in v enourni uprizoritvi osupnila občinstvo. Predstava je navdušila producente za ponovitev projekta v prihodnosti, avtorica Karmina Šilec pa je prejela tudi vabilo za pripravo projekta v baselski operi.

2014_02_Toksicni_psalmi3_www

Prizor iz Toksičnih psalmov
Foto: Dorian Šilec Petek

Povabilo Laure Berman – sicer idejne vodje mednarodne sekcije za glasbeno gledališče ITI (Mednarodni gledališki inštitut/International Theatre Institute) in tekmovanja Music Theatre Now – Carmini Slovenici na festival je bilo utemeljeno v samem konceptu predstave. Projekt Toksični psalmi je vzajemno izpopolnjeval Radialno vokalno noč ravno s svojo grobo industrialno izčiščenostjo. Oblikovno odprto delo je zbir prizorov, ki prehajajo med različnimi duhovnim svetovi preteklosti in našega časa, predvsem pa je odmev naših današnjih duhovnih stisk.

Središče Toksičnih psalmov je šamanska ideja: vse, kar ustvari človek, se lahko obrne proti njemu samemu, če to uporablja brez spoštovanja do življenja. Brezsnovno skušamo obvladati z znanjem. Skorajda zlovešča misel intonira Toksične psalme. V ozadju celotnega loka koncerta se namreč oglaša smrt, zveni morilska kuga. Projekt skozi glasbo odseva Palestino, Sirijo, Pussy Riots, orožje, delovna taborišča, krvna maščevanja, iztrebljanja, kontaminacije religij in ustvarja sliko brutalnosti človeka. Bivanje človeka je spremenjeno v tuzemsko dramo: človek za slavo svojih psalmov ubija. Avtoričina drža v tem projektu ni agitatorska − z zbujanjem občutka, da je treba »nekaj storiti« –, ampak je strogo kontemplativna. Kljub tej »odmaknjenosti« pa je nasilje v Toksičnih psalmih politično poudarjeno in religiozno zaznamovano. V današnjem svetu postaja religija glavni vir smrtonosnega nasilja. Resnična moralnost pa od nas zahteva, da sprejemamo polno odgovornost za svoja dejanja, brez skrivanja za figuro velikega Drugega.

2014_02_Toksicni_psalmi4_www

Prizor iz Toksičnih psalmov
Foto: Dorian Šilec Petek

Kot z vsakim novim choregie projektom se je Karmina Šilec tudi s Toksičnimi psalmi podala v neznano ali manj znano. V njih se ustvarjalno spoprijema z raziskovanjem vokalne glasbe, vzporeja raznovrstne čase in glasbe ter s spojem starega in sodobnega ustvarja nove, vznemirljive glasbene kontekste. Ob tem razkriva sodobne in stare, še neznane avtorje: Jacob Cooper (Stabat Mater), John Pamintuan (De profundis), Boaz Avni (Kyrie), Tellu Virkkalla (Tuullet), Bronius Kutavičius (Poslednji poganski ritual), Veljo Tormis (Raua needmine, An Aboriginal Song), Liga Celma (Sauceja dziezma), Sergej Rahmaninov (Bogorodice djevo), Stephen Hatfield (Sweet Tooth, Tjak), Sarah Hopkins (Past life melodies), Iz Codexa Las Huelgas (Casta catholica), Sirska ortodoksna (Wa habibi; prir. K. Šilec). Tako je avtorica ob raziskovanju sodobnega in starejšega repertoarja tudi tokrat dodala svoj delček v mozaik plemenitenja domačega in mednarodnega glasbenega prostora.

*  *  *

Podatki o projektu

Toksični psalmi – Vonj po prednikih

Choregie projekt

Koncept in vodstvo: Karmina Šilec

Izvaja: Vokalno gledališče Carmina Slovenica

Glasba: J. Cooper, B. Avni, Codex Las Huelgas, S. Rahmaninov, J. Pamintuan, L. Celma, S. Hatfield, V. Tormis, T. Virkkalla, S. Hopkins, B. Kutavičius

Besedilo: Sue Schwartz: Praise the Contrary and Its Defenders

Kostumografija: Belinda Radulovič

Luč: Andrej Hajdinjak

Ton: Danilo Ženko

*  *  *