Ganjenost poslušalcev in pevcev, tudi (basovski) humor ni izostal – Europa Cantat v živo, 1. del

Od prve izvedbe v nemškem Passauu do letošnje 21. v slovenski prestolnici je minilo že šest desetletij, a festival znova dokazuje, kako močan zborovski duh ga žene naprej

Foto: Rok Majhenič, Janez Eržen, Tomaž Črnej, Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021

Pred natanko šestimi desetletji se je začelo, v nemškem Passauu je skupina dirigentov iz Nemčije in Francije uresničila zamisel o festivalu, ki bi po drugi svetovni vojni sprtim pomagal oblikovati boljši svet, tako da bi na enem mestu združil pevske navdušence iz vse Evrope. Bistvo dogodka ni v tekmovalnosti, ampak v druženju, skupnem petju, spoznavanju drug drugega, pa tudi izobraževanju na vse mogoče načine, s predavanji, seminarji, delavnicami in nenazadnje z dobrim zgledom – s koncerti. Zaobjema torej socialne in umetniške vidike. Predstavlja različne možnosti zborovskega petja, ponavlja pa se vsako tretje leto, vsakokrat v drugi državi. Poleg Nemčije je doslej obiskal že Francijo, Belgijo, Avstrijo, Ukrajino, Švico, Madžarsko, Dansko, Italijo in Estonijo, nekatere države že večkrat.

Slovenija je pred tremi leti kandidirala prvič in bila sprejeta ravno v letu, ko naša država predseduje Svetu Evropske unije. Krovna organizacija, Evropska zborovska zveza, je njeno kandidaturo sprejela z zaupanjem, saj je slovenski organizator, Javni sklad Republike Slovenije za kulturne dejavnosti, že večkrat dokazal, da je vreden spoštovanja in zaupanja, čeprav gre za izjemno zahtevno in razvejano prireditev, ki običajno privabi v državo gostiteljico več kot 4000 navdušencev iz različnih evropskih držav. Leta 2017 se je tako začelo, najprej z vlogami za zagotovitev sredstev, potem s pripravami dogodkov, iskanjem nastopajočih, tujih in domačih. Postavljen je bil časovni okvir, od 16. do 25. julija 2021.

Potem pa je prišla pandemija, ki je prve koncepte festivala zmlela v prah. Po intenzivnih premišljevanjih na neskončni vrsti sestankov in posvetovanj je obveljala prilagojena oblika s koncerti v živo, delavnicami in ateljeji pa na festivalski Europa Cantat TV, vse z upoštevanjem epidemioloških ukrepov.

V pričujoči seriji člankov bomo osvetlili koncertno dogajanje festivala, katerega levji delež je bil zaupan slovenski zborovski ustvarjalnosti in poustvarjalnosti, tej pa so se pridružili nekateri tuji pevci in zbori ter izbrane vrhunske zasedbe, ki so festivalu dodale nekaj privlačnosti, glamurja in navdušenja občinstva.

Foto: Rok Majhenič, Janez Eržen, Tomaž Črnej, Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021

S smehom in duhovitostjo začinjen začetek v krogu slovenskih pevskih družin

Že pred slavnostnim odprtjem festivala so se v Dvorani Marjana Kozine v Slovenski filharmoniji pod naslovom Družinski DO RE MI predstavile slovenske pojoče družine. Med njimi so bile zasedbe, ki so v slovenskem prostoru že kar dobro znane in uveljavljene, nekatere celo že več kot štiri desetletja, takšna je recimo družina Breznik iz Slovenj Gradca, ki uživa precejšen ugled v svojem kraju, pa tudi v širšem slovenskem prostoru, gostovali pa so že tudi v tujini. Med najbolj cenjenimi je brez dvoma Kvartet Strmole, dve sestri in dva brata, vsi šolani pevci, vsi do nedavna tudi člani priznanega Ingenium Enseble. Ti so se predstavili z zahtevnimi priredbami slovenske ljudske, filmske in pop glasbe. Svojevrsten je bil nastop družine Kokot iz Markovcev pri Ptuju, oče, mama in hči, sin je bil tokrat odsoten. Vsi so člani odličnega zbora Glasis iz Markovcev, ki ga vodi prav Ernest Kokot. Kot so povedali po nastopu, so letos prav zaradi pandemije kot družinski trio ali kvartet večkrat nastopili pri cerkvenih obredih, ker so člani iste družine, istega mehurčka.

Koncert je mojstrsko, domiselno in duhovito povezal član organizacijske ekipe Europa Cantat, tudi sam zborovski pevec, Matej Primožič.

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

Naše ljudsko izročilo, ovito v nove priredbe in dovršeno odrsko eleganco

Slavnostno odprtje festivala Europa Cantat se je zaradi neugodnih vremenskih razmer preselilo v Gallusovo dvorano Cankarjevega doma, ki je nastopajočim ponudila boljšo akustiko od predvidenega Kongresnega trga, žal pa je dogodku lahko prisostvovalo manj občinstva. Slovensko ljudsko izročilo tako in drugače, bi lahko povzeli koncept programa svečanosti. Najprej je zazvenela estonska ljudska pesem, s katero je mesto Talin štafetno palico organizatorja festivala Europa Cantat predalo Ljubljani, sledil je preplet ljudskih pesmi različnih slovenskih pokrajin, Primorske, Bele krajine, Istre, Rezije, Koroške, Prekmurja, v zanimivih, domiselnih priredbah domačih in tujih umetnikov, ki so izkazali veliko navdušenje in spoštovanje do našega ljudskega izročila, tako pestrega, raznolikega in bogatega. Sledili so svečani nagovori predsednika Evropske zborovske zveze Carla Paveseja, Metke Šošterič, v. d. direktorice JSKD, slovenskega ministra za kulturo Vaska Simonitija in predsednika države ter častnega pokrovitelja dogodka Boruta Pahorja. Seveda ni šlo brez Gallusove Musice noster amor, aviza festivala, ter nekaterih biserov slovenske in tuje vokalne ustvarjalnosti, ki so jih prispevali nemška vokalna skupina Singer Pur, jazz pevki, Švedinja Katarina Henryson in Američanka Kim Nazarian ter vrsta domačih pevcev in instrumentalistov, v celoto pa je točke povezal Zbor sv. Nikolaja Litija pod vodstvom Helene Fojkar Zupančič. Ne gre izpustiti tudi imen režiserja, scenarista in scenografa Mateja Filipčiča, videasta Andreja Intiharja in oblikovalca svetlobnih efektov Nikole Podlesnika, ki so vsak na svoj izviren in dovršen način dodali dogodku delček glamurja, atraktivnosti, izvirnosti in informacije oziroma sporočilnosti.

Helena Fojkar Zupančič o pripravah na svečani dogodek: »Sodelovanje Zbora sv. Nikolaja Litija na koncertu ob odprtju festivala je bil posebne vrste izziv. Že samo oblikovanje programa je bilo drugačno, kot sem vajena. Režiser Matej Filipčič je želel, da izvedemo izjemno zahtevno delo E. Elgarja Lux aeterna. No, to me nikakor ni prestrašilo, kvečjemu navdušilo, to je bil zame pravi izziv in spodbuda, pa čeprav smo morali zavreči vse delo, ki smo ga prek zoom vaj vložili v Bernsteinove Chichestrske psalme, v Haydna, Gallusa itn. Glavne in najtežje sladbe, ki naj bi jih izvedel zbor, smo skupaj z Mihelo Jagodic in Damijanom Močnikom dorekli do konca junija, ko smo imeli z zborom intenzivne vaje in smo prvič po res dolgem času peli pod normalnimi pogoji. Potem pa se je program še dopolnjeval s priredbami ljudskih. Želja je bilo veliko, a vsega nismo mogli izpeljati. Največje presenečenje je bil režiserjev predlog v zadnjem hipu, da izvedemo skladbo legendarnih Queenov Somebody to Love, priredbe seveda še ni bilo in odlično jo je naredil Tilen Slakan. Vse se je dogajalo zelo hitro in intenzivno. Tudi to, da naj bi solo pri Queenih peli kar moji pevci, je bil dogovor tik pred zdajci. Na srečo je v našem zboru kar nekaj pevcev, ki so doma tudi v drugih zvrsteh in obvladajo mikrofon. Žal mi je bilo, ker je ravno pri tej skladbi ‘padlo’ ozvočenje. Za takšno zvrst glasbe, pa če je zraven še band in trobilni sekstet, bi moral imeti pravzaprav vsak pevec svoj mikrofon. Žal se z generalke na nastop ni pri tem nič spremenilo, čeprav je bilo jasno, da zvočna situacija na generalki en dan prej ni bila v redu. Vesela sem sodelovanja s švedsko pevko in aranžerko Katarino Henryson, ki je priredila slovensko ljudsko Aj zelena je vsa gora. Katarina nas je virtualno obiskala na naših intenzivnih vajah in nam dala dragocene napotke za zvok in interpretacijo. Zanimivo je bilo tudi sodelovanje z režiserjem Matejem Filipčičem, ki je imel zahtevno nalogo, saj je moral v smiselno celoto povezati vso raznolikost izvajalcev in žanrov. A je vedel, kaj hoče, in uspelo mu je. Ker se koncertne obleke našega zbora niso ujemale z režiserjevim vizualnim konceptom, je v sodelovanju s stilistko Slavko Pajk nastala zanimiva nadgradnja ženskih oblek posebej za to priložnost. Menim, da je izpadlo prav imenitno. Zame in za zbor je bila to zelo dragocena izkušnja. Sodelovali smo z zanimivimi umetniki od vsepovsod, toliko novih skladb smo se naučili v tako kratkem času, prehajali iz enega karakterja in žanra v drugega. Prav lepo mi je bilo opazovati  moje pevce, kako so bili iz vaje v vajo bolj samozavestni, kako so drug za drugim odlagali note in peli na pamet, kako so vedno bolj uživali. Vem, da so se učili tudi sami doma. Nemogoče je bilo vso to količino not osvojiti le na vajah, pa čeprav so bile dobro organizirane in so veliko pomagali tudi korepetitorji Viktorija Celarc, Lavra Zupančič, Jure Kavčič in Erik Šmid. Njihova pomoč je bila neprecenljiva predvsem v fazi branja not in sestavljanja partitur. Kaj je bil vrhunec večera zame? Trenutek pri Odi radosti, ko se je po uvodu z godali nenadoma oglasil zbor z neverjetno izrazno močjo, s povsem drugim zvokom, kot so ga uporabili pri katerikoli drugi skladbi tistega večera. Tista eksplozija emocij ob prvih akordih, s tako dobro postavljenim in presenetljivo zrelim zvokom zbora. Uf, za to se dela!!!«
 

Sloveniji so ob obletnici zapeli domači, tuji in mednarodni sestavi

Zapojmo Sloveniji, tako je organizator poimenoval dva koncerta štinajstih slovenskih zborovskih zasedb, ki so se jim pridružili še EuroChoir, pisana zasedba pevcev iz dvajsetih držav pod vodstvom irske dirigentke Bernie Sherlock in mladega izraelskega dirigenta Yuvala Weinberga. Nastopila pa sta še Katalonski nacionalni mladinski zbor ter Avstrijski nacionalni mladinski zbor. Vsi ti so bili prijavljeni na festivalske delavnice, ki pa jih je bil organizator primoran zaradi strogih epidemioloških ukrepov odpovedati. Prav vsi so se lepo predstavili, čeravno se je marsikateri od njih uspel svojemu nastopu v živo posvečati komaj kak dober teden dni. Irma Močnik je z Vokalno skupino Glasbene matice Ljubljana pripravila lep preplet renesančne glasbe in slovenske ljudske tvornosti, pri čemer so svoje k celotnemu vtisu dodali lutnja kot historični instrument, izvirna renesančna oblačila in stiliziran ples. »Žal nismo mogle pokazati vsega, kar smo si zamislile in na čemer smo, po zoomu seveda, delale zadnjih osem mesecev,« je še dodala zborovodkinja Irma Močnik.

Avstrijski nacionalni mladinski zbor se je pod vodstvom Floriana Maierla predstavil z deli različnih avtorjev, svoj nastop pa so poimenovali Pesmi za prihodnost, nanašajoč se na podnebne spremembe. »To je pomembno vprašanje še zlasti za mlade ljudi,« kot se je izrazil Florian Maierl.

Avstrijski nacionalni mladinski zbor sestavljajo pevci, ki jih izbere zvezna zborovska federacija, za vstop v zbor pa ne potrebujejo avdicije. Vsako leto ga sestavljajo drugi pevci, vsako tudi ga vodi tudi drug dirigent. Glavni namen zbora je povezati mlade z različnih koncev države v neke vrste mrežo zborovskih prijateljev. »Program, s katerim smo se predstavili občinstvu na Europa Cantat, zajema predvsem sodobno zborovsko glasbo, nekaj avstrijskih ljudskih pesmi, pa še nemško romantiko,« je po nastopu povedal dirigent Florian Maierl. V okviru njihovega gostovanja na festivalu Europa Cantat je bil tudi nastop na koncertu z latvijskim dirigentom Mãrisom Sirmaisom v družbi dveh slovenskih in katalonskega zbora ter koncert v Vipavi, kjer je z njimi nastopil tudi EuroChoir. »Naši vtisi s festivala so zelo lepi, nastopili smo v čudoviti dvorani Slovenske filharmonije, ogledali smo si zelo zanimivo otvoritveno prireditev, najlepše pa je bilo srečanje s slovenskimi zbori, zlasti z zborom Akademije za glasbo in Sebastjanom Vrhovnikom. V Filharmoniji smo zapeli avstrijsko ljudsko pesem z južne Tirolske, iz Italije torej, od koder imamo nekaj pevcev. Druga pesem je bila Mendelssohnova Die Nachtigal, tretja pa kolumbijska ljudska, ki sem jo spoznal prek svetovnega zbora mladih in se mi je zdela primerna tudi za naše pevce. Tu sem slišal precej slovenskih del, imate veliko dobrih skladateljev, poznamo in izvajamo dela Damijana Močnika, predvsem njegove priredbe ljudskih, kot je recimo Zarja.« Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

Katalonski mladinski zbor iz Španije se je predstavil s svojo, katalonsko glasbo. Tako kot avstrijski je tudi ta zbor v Slovenijo pripotoval za koncert, ki ga je tu pripravljal latvijski dirigent Maris Sirmais, na koncertu Zapojmo Sloveniji pa so izvedli dela pri nas manj znanih avtorjev, Ernesta Cervere in Manuela Oltre.

V Katalonskem nacionalnem mladinskem zboru lahko sodeluje vsak mlad pevec iz španske pokrajine Katalonije, ki je pred tem opravil avdicijo. Med poletnimi meseci se pevci pet tednov pripravljajo pod vodstvom enega pomembnejših katalonskih dirigentov. Ob koncu pripravijo več koncertov in posnamejo CD ploščo. 60 ali celo 70 odstotkov udeležencev je študentov petja, tako da je sodelovanje v zboru pravzaprav del njihovega študijskega procesa. Zbor deluje devet let, vsako leto pod vodstvom drugega dirigenta. Letos je v zboru veliko pevcev, ki so v njem že sodelovali, nekaj pa je novih. »Vsak dirigent sam izbere repertoar,« pove zborovodja Pere Lluís Biosca. »Odločil sem se za katalonsko ljudsko glasbo in nekaj sakralnih del, to bomo posneli za ploščo, izvajali pa bomo še dela Monteverdija, Tomasa Luisa de Victorie in še nekaterih drugih avtorjev. Zaradi virusa, ki Kataloniji ni prizanesel, smo imeli precej težav. Pred začetkom vaj sta bila dva pevca pozitivna, z njima je bilo v kontaktu še nekaj pevcev, vsi ti so morali ostati doma, tako imamo v Ljubljani precej okrnjene tenorje. Še vedno se redno testiramo in nosimo maske, tudi na koncertu. Vtisi o Sloveniji? Pravzaprav jih nimamo. Stanujemo in vadimo v eni od ljubljanskih šol, skupaj z dvema slovenskima in avstrijskim zborom, tako da o vtisih ne morem govoriti. Sam pa poznam državo od prej, ljudje so prijazni, dežela je lepa, lepo je biti tu.« Foto: Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021

Brez bisa in basov ne gre …

Posebna atrakcija cikla Zapojmo Sloveniji pa je bil zbor, ki je sklenil drugi koncert, to je bila 1/3 Velikega basovskega zbora, zasedbe, ki jo sestavljajo izključno zborovski basisti iz vseh koncev Slovenije. Zasedba ima humorno konotacijo, ki že nekaj časa s svojimi duhovitimi domislicami razveseljuje slovenski zborovski prostor. Prav za ta sestav je – po njihovem naročilu – nastala Oda basom skladatelja Andreja Makorja na besedilo Boruta Gombača, vodenje svojega nastopa pa so zaupali – komu drugemu kot Stojanu Kuretu.

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

Po koncertu je nastal naslednji pogovor s pevcem Velikega basovskega zbora Gregorjem Habjaničem:

Domnevam, da si ti pobudnik Velikega basovskega zbora, ki je nastopil na koncertu Zapojmo Sloveniji.

Nisem pobudnik, sem bil pa zraven, ko se je Gašper Mramor, naš glavni odgovorni tajnik Inštituta za basovske znanosti odločil, da bi šli v ta projekt.

Zakaj 1/3 Velikega basovskega zbora?

Ves zbor tehta nekaj ton in to bi bilo za filharmonični oder nevarno.

Kot si povedal že na koncertu, je bistvo tega zbora …

… ena vaja, ena pesem, veliko piva in kar je najpomembneje, nobenih avdicij.

In radi bi odšli na turnejo, kajne?

Tako je, radi bi odšli na en tur in tudi radi bi zmagali na Turu (op. a.: verjetno Toursu).

Tole basovsko gibanje ima že preteklost, to ni od danes.

Ja, to je res, to gibanje ima že nekaj let, vse pa se je začelo, ko je dirigent Stojan Kuret na eni od vaj APZ-ja (APZ Tone Tomšič) povedal znameniti stavek: »Najprej so basi, potem pa dolgo časa nič.«

In kako je šla potem zgodba naprej?

Ta moto smo vzeli za svojega in ustanovili Basovski inštitut, ki je razvil več študij, takih in drugačnih. Potem je naš oddelek za poezijo – g. Gombač – spesnil besedilo za novo skladbo, ki ga je slovenski skladatelj Andrej Makor uglasbil. Danes smo jo z velikim navdušenjem krstno predstavili slovenski publiki.

Računam, da imate tudi prihodnost.

Seveda, veliko prihodnosti imamo.

Razen turnej še kaj?

Ja, še kaj.

Še eno posebnost imate …

Ja, to je naš logotip, na katerem je celinska pavza. To je navodilo vsem skladateljem, naj upoštevajo to našo željo, ker imamo ta ton najrajši. V čim večji meri naj to spoštujejo.

Pa še eno vprašanje, ostajate tudi v bodoče nacionalni zbor?

Ne, že zdaj smo mednarodni, imamo enega Bosanca v zboru.

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

Se nadaljuje …