In je krog ali kako zveni začetek konca

Akademski pevski zbor Maribor ter skladateljica in zborovodkinja Tadeja Vulc v sodelovanju z mladimi obetavnimi dirigenti izvedli koncert s posebnim krožnim konceptom programa

Akademski pevski zbor Maribor, dirigentka Tadeja Vulc
Foto: Patrik Kociper

Epidemija nas je vse presenetila. Naša življenja, ki so se brezčasno vrtela v krogu, je postavila pred nov izziv, in tako smo začeli na koncu. Kje pa bomo končali? Na začetku, kot nov krog življenja. Iz tega se je rodila zamisel o koncertu, izpeljanem v principu kroga. Odvil se je 28. septembra v Dvorani Union v Mariboru. Večer je odprla krstna izvedba skladbe In je krog pod taktirko skladateljice Tadeje Vulc, pevci pa so se v nadaljevanju prepustili vodenju rok gostujočih dirigentov, ki niso imeli priložnosti nastopiti na dirigentskem tekmovanju Zvok mojih rok 2020.

Akademski pevski zbor Maribor deluje že od leta 1964 pod okriljem Kulturno umetniškega društva Študent Maribor, pod katerim ustvarja tudi Akademska folklorna skupina Študent. APZ Maribor je eden temeljnih nosilcev študentske, mladinske in ljubiteljske kulture v Mariboru ter hkrati kulturni ambasador naše domovine v tujini. Pevci, ki so študentje različnih fakultet in prihajajo z vseh koncev Slovenije, že vrsto let ustvarjajo kakovostno zborovsko glasbo. Zbor nadvse uspešno deluje na mednarodnih tekmovanjih (Seghizzi, Gallus, Debrecen, Varna, Arezzo) in festivalih doma ter v tujini, vsako sezono prireja samostojne koncerte in sodeluje pri različnih projektih. Zadnji vidni uspehi iz leta 2019 so uvrstitev v grand prix tekmovanja Gallus v Mariboru ter končno tretje mesto in zmaga v sakralni kategoriji na mednarodnem tekmovanju na Siciliji (InCanto Mediterraneo), kjer je dosegel drugo mesto tekmovanja, dirigentka pa nagrado za najboljšo izvedbo obvezne skladbe. V zadnjih letih je pri založbi ZKP RTV Slovenija izdal tudi dve zgoščenki, v letu 2020 pa v samozaložbi še notno zbirko Dramilo. V času epidemije pevci niso počivali, ampak so trdno poprijeli za delo in vadili prek videokonferenc, da so 18. junija letos izpeljali sklepni koncert projekta Razsvetljenje.

Sončna ura, ki kaže na brezčasno zmotljivost človeka

»Dvakrat je bilo že tik pred tem, da pevci stopijo na oder, in sem vesela, da drži to, kar vedno radi rečemo, v tretje gre rado!« zadovoljno pove skladateljica, ko je bila skladba In je krog končno premierno izvedena. Nastala je za Akademski pevski zbor Maribor, ki naj bi sodeloval kot demonstracijski zbor na dirigentskem tekmovanju Zvok mojih rok v letu 2020, vendar je epidemija izvedbo  tekmovanja onemogočila.

Skladateljica in zborovodkinja Tadeja Vulc je uporabila besedilo slovenskih sončnih ur, in sicer z ure Škofa Slatkonje v Novem mestu ter z Rudolfove ure. Besedilo se glasi: »In sem človek, ki sem zmotljiv. In sem krog. In je čas, ki je brezčasen. In je krog.«Skladateljica ima v mislih tudi izdajo zbirke skladb na temo sončnih ur.

Tadeja Vulc (1978) je začela s študijem na Akademiji za glasbo v Ljubljani in svoje veščine nadgradila na Dunaju, na Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost. Kot skladateljica in zborovodkinja je prejemnica številnih nagrad: študentska nagrada France Prešeren za kompozicijo Tri iveri, 2. nagrada na anonimnem natečaju Ministrstva za kulturo Republike Slovenije, 1. nagrada na mednarodnem tekmovanju Akademskega pevskega zbora Tone Tomšič za priredbo ljudske pesmi. Je prejemnica kipca Gallus za posebne dosežke z Akademskim pevskim zborom Maribor. V letu 2016 je kot zborovodkinja prejela posebno nagrado »Special prize for excellent conducting performance« v Debrecenu na Madžarskem. V letu 2019 je prejela nagrado za najboljšo izvedbo skladbe J. H. Gallusa Pater noster v Mariboru na Mednarodnem zborovskem tekmovanju Gallus, v tem letu pa je prejela tudi nagrado za najboljšo interpretacijo obvezne skladbe na tekmovanju na Siciliji. V letu 2020 je prejela zlati znak JSKD za izjemne ustvarjalne dosežke na področju vokalne glasbene dejavnosti. Njeno delo je stalno prepletanje dirigiranja in skladanja, deluje pa tudi kot predavateljica na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru.

Kaj je res in kaj je laž? O, modrost, pridi in nas uči pota razumnosti

Možnosti, da se dokaže, pa na ta večer ni imela le nova skladba, ampak tudi dirigenti v gosteh. K sodelovanju so pevci zbora povabili mlade perspektivne dirigente, ki so bili ravno zaradi epidemije prikrajšani za izkušnjo izvajanja vrhunskih skladb. Drugo državno tekmovanje Mateja Hubada za slovenske zborovodje, imenovano Zvok mojih rok, je bilo žal odpovedano, APZ Maribor pa je kandidatom ponudil možnost dirigirati pred odličnim pevskim zborom.

Vsak od gostov je dirigiral eno ljudsko in eno umetno skladbo, od katerih je bila vsaka izvajana dvakrat. Program tekel v skladu s krožno idejo, razen dveh skladb, ki sta predstavljali popoln zaključen krog.

Alenka Podpečan, ki je po končani Umetniški gimnaziji v Velenju nadaljevala z diplomskim študijem glasbene pedagogike in nato s študijem zborovskega dirigiranja pri izr. prof. Marku Vatovcu, je s skladbo Trauniče so žie zalene poslušalce popeljala v svet ljudske glasbe.

Za njo je APZ Maribor zapel zgodbo o petelinčku (Petelinček je zapieu) z dirigentko Meto Praček, Primorko, ki je končala študij glasbene pedagogike v Ljubljani in svoje dirigentsko znanje nadgrajevala v ZDA, na Univerzi Indiana v Pensilvaniji in na Univerzi Missouri.

Alenka Podpečan
Foto: Patrik Kociper

Meta Praček
Foto: Patrik Kociper

Špela Drašler je diplomirala iz glasbene pedagogike (predmet dirigiranje) na Pedagoški fakulteti v Mariboru, redno se udeležuje mojstrskih tečajev in seminarjev za zborovsko dirigiranje, do leta 2020 je bila asistentka dirigentke Akademskega pevskega zbora Maribor, kjer še vedno aktivno poje, to leto je postala umetniška vodja Mariborskega okteta, že 15 sezon pa uspešno vodi MePZ Bistrica ob Sotli. Pevcem je dirigirala skladbo Mamca, pošljite me po vodo, ki je izžarevala moč hrepenenja.

Po nekaj več pa so hrepeneli tudi poslušalci in tako je niz umetnih skladb pričela Kristina Bogataj s skladbo Čas. Kristina od jeseni 2015 živi in deluje večinoma na Finskem, kjer je na akademiji Sibelius v Helsinkih končala magisterij iz zborovskega dirigiranja.

Da pa niso ženske prevzele celotnega večera, je pred zbor stopil Uroš Jurgec, tudi aktiven pevec APZ Maribor in asistent dirigentke. Svoje pevsko znanje je širil na Konservatoriju za glasbo in balet Maribor, 2016 je prevzel listino za pomembne kulturne dosežke Univerze v Mariboru, redno se udeležuje dirigentskih seminarjev, vodi pa tudi MePZ Rosika in Koroški akademski pevski zbor Mohorjan, s katerim je 2018 prejel posebno priznanje žirije za izjemno dirigiranje in posebno priznanje za najboljšo izvedbo obvezne skladbe na tekmovanju Praga Cantat. Z zborom je izvedel skladbo O Sapientia.

Špela Drašler
Foto: Patrik Kociper

Kristina Bogataj
Foto: Patrik Kociper

Uroš Jurgec
Foto: Patrik Kociper

Živimo v časih, ko se večkrat vprašamo, kaj je res in kaj je laž. Prav to se je dirigent Matevž Pušnik skupaj s pevci spraševal v skladbi Križemkraž. Trenutno je vodja šestih vokalnih sestavov, z zbori se je udeležil več tekmovanj in prejel različna priznanja, med katerimi pa izstopa nagrada za obetavnega mladega zborovodjo na regijskem tekmovanju leta 2019.

Edina samo enkrat izvajana skladba tega večera je bila O Adonai pod taktirko Lare Willewaldt, ki je študij zborovskega dirigiranja začela leta 2017 na Akademiji za glasbo v Ljubljani pri prof. Sebastjanu Vrhovniku, kjer je tudi diplomirala in nadaljuje študij na drugi stopnji pri prof. Marku Vatovcu. Od septembra 2020 do junija 2021 se je v dirigiranju izpopolnjevala na izmenjavi Erazmus v Španiji.

Matevž Pušnik
Foto: Patrik Kociper

Lara Willewaldt
Foto: Patrik Kociper

Na tej točki se je celotna »zgodba« koncerta začela odvijati od konca proti začetku, tako da so dirigenti zamenjali skladbe in APZ Maribor je koncert şklenil s skladbo Stoji gartelc zagrajen.

Neskončen krog življenja

Poslušalci smo bili deležni ponovnih dokazov, da lahko Akademski pevski zbor Maribor s trdim delom in voljo ter z ljubeznijo do glasbe in do sopevcev kakovostno izvede glasbeno bogat koncert tudi v času epidemije. Niti nastopajoči niti poslušalci nismo skrivali zadovoljstva, zato so bili vsi aplavzi večera absolutno zasluženi, sledile pa so tudi čestitke in zahvale poslušalcev: »Srčna hvala za vabilo na vaš koncert. Božalo mi je dušo, uživala sem. Lep pozdrav!« je zapisala ena izmed njih.