Odličnost in srčnost Svetovnega zbora mladih

58 pevcev iz 33 držav s 5 celin v 14 dneh na 12 koncertih gradilo mostove med ljudmi, narodi, mesti in državami

Ljubljana, 23. julij 2017

 

Svetovni zbor mladih (WYC – World Youth Choir), eden najkakovostnejših mednarodnih mladih zborovskih sestavov, je letošnje tritedensko julijsko srečanje sklenil ravno v Ljubljani (dva dni prej je koncertiral tudi v Kopru v ciklu Simfonic voices) in v svojih skorajda 30 letih delovanja že tretjič, po letih 1999 in 2003, zapel pred slovenskim občintvom. V nedeljo 23. julija je tako 58 pevcev iz kar 33 držav in s 5 celin – »veriga ljubezni«, kot jih je v svojem uvodnem pozdravu poimenoval Gábor Móczár, predsednik evropske zveze Europa Cantat – na odru Slovenske filharmonije v soorganizaciji Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti zaokrožilo še eno uspešno zgodbo tega mednarodnega projekta.

 

»Umetniki za mir« pod vodstvom znamenitih imen

Svetovni zbor mladih še zdaleč ni zgolj visoko umetniško izobraževalna in socialna izkušnja, saj njegovo projektno delovanje zaznamuje pomenljivejši in globalnejši smoter – vzgajanje tako imenovane nove generacije državljanov sveta. Vse od ustanovitve leta 1989, ko sta zboru prvič dirigirala znameniti Eric Ericson in Stefan Sköld iz Švedske, se pod imenom Svetovni zbor mladih združujejo nadarjeni pevci različnih narodnosti in kultur, stari od 17 do 26 let, ki s koncertnimi turnejami širom po svetu poosebljajo svoje ideološko poslanstvo enakopravnosti, enotnosti in medsebojnega sožitja. Od leta 1996 zbor namreč deluje pod pokroviteljstvom Unesca in nosi častni naziv »Umetnik za mir«. »Tema ljubezni in miru, ki jo ti mladi umetniki kot popotnico nosijo s seboj, je v današnjem nemirnem svetu pravi žarek upanja in pomemben socialni zgled. Pripadnost in povezanost večdesetčlanskega zbora sem tudi sam občutil, ko sem prepeval v teh vrstah. Zdi se, da še tako neugodne socialno-politične okoliščine ne morejo izriniti tega močnega čarobnega zanosa, ki spremlja člane Svetovnega zbora. Spreminja se le kakovost zasedbe, ki pa je vsako leto višja in višja,« se svojih pevskih začetkov kot član Svetovnega zbora spominja kenijski dirigent Ken Wakia.

 

 

Svetovni zbor mladih (WYC – World Youth Choir) je letošnje tritedensko julijsko srečanje sklenil v Ljubljani 23. julija s koncertom v Slovenski filharmoniji.

 

O razsežnosti projekta, ki so ga zasnovale mednarodna nevladna organizacija JMI – Jeunesses Musical International, Mednarodna zveza za zborovsko glasbo (IFCM – International Federation for Choral Music) in Evropska zborovska zveza (ECA – European Choral Association) Europa Cantat, priča kar 35 organiziranih turnej, več kot 1000 sodelujočih pevcev iz 65 držav in 46 dirigentov svetovnega slovesa. Zbor se poleg izrednih dogodkov, kot so nastopi na olimpijskih igrah (Barcelona 1992, Hong Kong 2008) ali podelitvi Nobelove nagrade za mir (Norveška 2011), redno sestaja poleti (v letih 1998–2008 tudi pozimi) na različnih koncih sveta (z izjemo v letih 2013–2016, ko so organizatorje pestile finančne težave), predenj pa stopijo bodisi že mednarodno uveljavljeni dirigenti bodisi vzhajajoče dirigentske zvezde.

Madžarski dirigent Zoltán Pad

Med njimi sta tudi letošnja izbranca, madžarski dirigent Zoltán Pad in Ken Wakia iz Kenije. Zoltán Pad redno deluje kot glavni dirigent Madžarskega radijskega zbora, gostuje pri pomembnih profesionalnih sestavih tako doma kot v tujini in kot docent poučuje zborovsko dirigiranje ter zborovsko literaturo na Kodályjevem inštitutu Lisztove akademije. Kot zborovski dirigent je sodeloval s prestižnimi imeni klasične glasbe, kot so sir Simon Rattle, Daniel Harding in Péter Eötvös ter orkestrskimi zasedbami (Berlinski filharmoniki in Orkester Dunajske filharmonije), od leta 2009 do 2014 pa je njegovo glasbeno udejstvovanje zaznamovalo mesto šefa dirigenta Kodályjevega zbora iz Debrecena.

Kenijski dirigent Ken Wakia

Kenijski dirigent Ken Wakia, nekdanji član Svetovnega zbora mladih, je svoje znanje pridobival pri Jo-Michaelu Scheiberju na Univerzi v Miamiju na Floridi v ZDA kot Fullbrightov štipendist. Od leta 2005, ko se je vrnil iz Amerike, je prevzel in vodil mnoge pevske skupine v Keniji, ZDA in Evropi, med njimi tudi Mladinski zbor Europa Cantat v Estoniji. Na kenijskem in mednarodnem prizorišču je izredno priznana glasbena osebnost, saj ob dejavnem glasbenem življenju deluje tudi kot specialist za kulturno in izobraževalno področje na veleposlaništvu ZDA v Nairobiju. Je ustanovni vodja mednarodno priznane kenijske zasedbe Nairobi in zbora Safaricom.

 

Turneja 2017 usmerjena predvsem v Jugovzhodno Evropo

Letos je zbor domoval v Pécsu na Madžarskem in se po devetdnevnih intenzivnih vajah odpravil na koncertno gostovanje po državah Srednje in Jugovzhodne Evrope: Madžarski, Srbiji, Bosni in Hercegovini, Hrvaški in Sloveniji. Projekt tako pomeni nadaljevanje uspešnega regionalnega sodelovanja v sklopu Festivala Europa Cantat v Pécsu leta 2015 ter veliko energije vlaga v geopolitične in kulturne mostove v regiji, na območjih, ki so bila zaznamovana v bližnji preteklosti.

Pevec David McCune (bas, Kanada) je bil s tokratno udeležbo še posebej zadovoljen: »Zbor sem prvič doživel lani v Nemčiji, a je projekt zajemal manjše število pevcev in le šest koncertov. S tega vidika je letošnja izvedba resnično presegla moja pričakovanja: številčnejši zbor in kar dvanajst koncertov v štirinajstih dneh, glasbeni program pa je, z eno besedo, izjemen! Sem kar precej izčrpan, čeprav se pevci nenehno ‘hranimo’ z energijo drug drugega. Če sem iskren, drugače pravzaprav ne more biti, spanje nam ni ravno po godu, razen na večurnih vožnjah z avtobusom in med čakanjem na mejnih prehodih. Čas pa raje izkoristimo za druženje in spogledovanja – energije in zanimanja je veliko (smeh). Vsekakor intenzivnost v vseh pogledih.«

Zbor se poleg izrednih dogodkov, kot so nastopi na olimpijskih igrah ali podelitvi Nobelove nagrade za mir, redno sestaja v poletnem času na različnih koncih sveta.

 

WYC – »sanje vsakega dirigenta«

Mladi pevci, kot vsako leto izbrani na mednarodni avdiciji, so predstavili barvit koncertni program z deli romantike in sodobnega časa raznolikih narodnostnih glasbenih značajev – nemškega, madžarskega, srbskega, slovenskega, afriškega in afroameriškega. Madžarski dirigent je za uvodni del večera izbral predvsem klasična dela skladateljev gostujočih držav, kot protipol sodobnim kompleksnejšim harmonijam pa je postavil poznani Mendelssohnovi romantični skladbi, pisani po zgledu beneške šole – osemglasna lirična moteta Mitten wir im Leben sind (Smo sredi življenja) in Denn er hat seiner Engel (Nato je vpoklical svoje angele).

Deli madžarskih skladateljev, letošnjih jubilantov Kodálya Zoltána in Orbána Györgya (slednji sicer transilvanskih korenin), sta poslušalce popeljali v unikatni svet madžarske glasbene tradicije, prepletene z modernimi kompozicijskimi trendi. Zoltánova skorajda 12-minutna obdelava folklornih napevov Mátra Képek (Slike Mátre) in drznost Györgyjevega moteta Cor mundum (Čisto srce) sta tako napolnjeno dvorano Slovenske filharmonije zaobjela z zvoki preteklosti in sedanjosti, združeni v njunem edinstvenem glasbenem slogu.

Molitev Sancta trinitas (Sveta Trojica) iz cikla Štiri sakralne skladbe slovenske skladateljice Nane Forte in skladba srbske ortodoksne liturgije Vospojte (Pojte) Marka Tajčevića sta razkrili zvočne in interpretativne zmogljivosti letošnjega mednarodnega sestava – vse od nizanja eteričnih in intonančno zanesljivih akordičnih ploskev Nane Forte do melodične virtuoznosti in bogatega dinamičnega razpona srbske spevnosti – in naleteli na veliko odobravanje poslušalstva.

Zoltán Pad, ki sicer vsakodnevno vodi profesionalne sestave, svojega navdušenja nad tovrstno izkušnjo ni skrival: »Vodenje Svetovnega zbora so sanje vsakega dirigenta, saj gre za odličen spoj ustvarjalnosti in muzikalnosti, profesionalizma, prijateljstva … Pred mano so stali glasbeniki v svojih najboljših pevskih letih, zato je bilo delo z njimi res enkratno. Priznam, da že nekaj noči nisem dobro spal, a se domov vračam z napolnjenimi baterijami. Prepojen sem z odlično glasbeno izkušnjo in srčnostjo ljudi – kombinacijo, ki nedvomno omogoča najvišjo raven umetniškega ustvarjanja. Vsak doživet trenutek je neponovljiv in zato tudi čustveno toliko bolj intenziven.«

»Vodenje Svetovnega zbora so sanje vsakega dirigenta, saj gre za odličen spoj ustvarjalnosti in muzikalnosti, profesionalizma, prijateljstva …« (Zoltán Pad)

 

Od zahtevnega zborovskega repertoarja k preprostim ljudskim napevom

Poseben del dogodka je vsako leto predstavitev posameznih pevcev občinstvu pred pričetkom drugega dela koncerta, bodisi z zvočnim ali plesnim vtisom, ki izžareva pridih lastne kulturne pripadnosti, bodisi zgolj s priklonom. Spoznali smo lahko tudi letošnja slovenska predstavnika, altistko Tjašo Fajdiga in tenorista Aljaža Bastiča, saj Svetovni zbor mladih – po besedah vodje organizacijskega odbora Gáborja Móczárja – ni taisti zbor brez slovenskih pevcev.

V drugi polovici večera sta tako v ospredje stopili mladostna sproščenost in srčnost, ki sta kot rdeča nit pevce vodili vse do zadnjega odpetega akorda. Afriški ljudski napevi ob spremljavi afriškega bobna in ropotulje, afroameriške a cappella duhovne pesmi in priredbe priljubljenih sodobnih popevk pod vodstvom dirigenta in alumna Svetovnega zbora mladih Kena Wakie so odsevali miroljubno sporočilnost in esenco skrbno izbranega ansambla. Duhovne hvalnice, kot so Wana Baraka (prir. Shawn Kirchner), Kokoliko, Indodana (prir. Michael Barrett, Ralf Schmitt), Wade in the water (prir. Allen Koepke) ter Rockin’ Jerusalem (prir. Stacey V. Gibbs), so postopoma stopnjevale crescendo drugega dela vse do izvedbe priljubljene Cohenove Hallelujah v priredbi Evana Powersa s tremi solisti (Aljaž Bastič, Shih-Hao Lai in Elias Aaron Johansson).

Tradicionalno je sklepni koncert Svetovnega zbora mladih zaznamovan s poslušalcem skorajda neopaznimi premišljenimi izvedbenimi variacijami. Pevci se namreč radi pošalijo na račun dirigentov in nepričakovano spreminjajo besedilo, krajšajo fraze, preskakujejo takte in dodajajo zvočne učinke, ki včasih presegajo celo domišljijo samega skladatelja. Ljubljana zaradi radijskega snemanja koncerta te nagajivosti na žalost ni doživela, a so bili opatijski poslušalci prejšnji večer deležni humornega in spontanega doživetja. »Na včerajšnjem koncertu sem bil deležen več presenečenj, a sem kot nekdanji član slutil, da se nekaj kuha (smeh). V mojem delu programa se je razgrnilo kar nekaj kreativnih domislic: v skladbi Kokoliko, ki pripoveduje o Petrovi zatajitvi Jezusa, petelin ni zapel trikrat, temveč le enkrat, potem pa se je oglasila krava, sledilo je blejanje ovce … (smeh) V skladbi Wade in the water (Brodim po vodi) se je besedilo naenkrat spremenilo v Wait at the border (Čakam na mejnem prehodu) –  v teh dneh smo res prečkali kar nekaj meja,« je Wakia z navdušenjem opisal dogajanje opatijskega koncertnega večera.

Pevci se na sklepnem koncertu radi pošalijo na račun dirigentov in nepričakovano spreminjajo besedilo, krajšajo fraze, preskakujejo takte in dodajajo zvočne učinke …

 

»Tema ljubezni in miru, ki jo ti mladi umetniki kot popotnico nosijo s seboj, je v današnjem nemirnem svetu pravi žarek upanja in pomemben socialni zgled. Pripadnost in povezanost večdesetčlanskega zbora sem tudi sam občutil, ko sem prepeval v teh vrstah.« (Ken Wakia)

 

Do solz ganjeni pevci in poslušalci

Odmeven, glasbeno in tehnično dovršen dogodek se je po treh urah odrskega dogajanja prevesil v slovo. Zbor je s sklenjenim krogom »objel« občinstvo in se s solzami v očeh prepevajoč tradicionalno zulujsko molitev Ukuthula zahvalil slovenskemu poslušalstvu ter se z vsakim taktom poslavljal od skoraj enomesečnega druženja. Občutki, ki so prevevali pevce in navsezadnje tudi poslušalce v dvorani, so odsevali pristnost in intenzivnost tovrstne izkušnje. Svetovni zbor mladih namreč s svojim močnim nabojem pevca »izstreli visoko med oblake«, zato je ločevanje novih prijateljev in vračanje v vsakdanjo resničnost toliko bolj čustveno.

Svoje večkratno sodelovanje na mednarodni zborovski turneji je opisala tudi Charlotte Botha (sopran, Južnafriška republika): »Ah, ta mehurček Svetovnega zbora … Tu vsi živimo kot v vatiranih sanjah (smeh). Letos sem se po dolgih letih ponovno pridružila zboru kot vodja sopranske sekcije in prevzela nekaj organizacijskih nalog, zato sem k projektu pristopala drugače, zrelejše. Nisem se izgubila v tisti začetniški vznemirjenosti, ki jo Svetovni zbor ponuja. Na današnji poslovilni zabavi pričakujem, da me bodo pevci okronali z nazivom ‘mama zbora’ (smeh). To uspešno turnejo si bom prav gotovo zapomnila po šaljivem koncertu v Opatiji, ko je zbor zamenjal postavitev dvozborja. Zoltán je bil primoran celotno skladbo dirigirati zrcalno (smeh). Prav tako nikoli ne bom pozabila, kako sem se spreobrnila v vegetarijanko – človek resnično ne more vsak dan jesti le piščanca. No, ampak če se malce zresnim: petje s hladno glavo in toplim srcem! To je tema letošnjega pevskega poletja.«

Odlični mladi pevci, izbrani na mednarodni avdiciji, so predstavili barvit koncertni program z deli romantike in sodobnega časa raznolikih narodnostnih glasbenih značajev – nemškega, madžarskega, srbskega, slovenskega – ter z afriškimi ljudskimi napevi, afroameriškimi duhovnimi pesmimi in priredbami sodobnih popevk.

 

 

V 25 letih turnej v zboru kar 38 Slovencev – izkušnja, ki se zapiše v srce

Skoraj vsako leto so se Svetovnega zbora mladih udeležili tudi slovenski pevci, v nekaterih letih celo po pet ali šest, nekateri tudi večkrat, skupaj od ustanovitve leta 1989 do danes pa kar 38. Vsi nekdanji pevci danes sestavljajo tako imenovane alumne Svetovnega zbora mladih, med katerimi je tudi nekdanja pevka zbora v letih 1998 in 1999 (tedaj sopevka letošnjega kenijskega dirigenta Kena Wakie) Nina Kompare Volasko, ki je letošnji sklepni večer opisala takole:

»Težko je najti prave besede za občutke, ki me prevevajo ob spremljanju koncerta Svetovnega zbora mladih. Ko so vrhunska tehnika, neverjetna izrazna moč, izvajalski naboj in eksplozija mladostne energije v službi glasu, ki je eno s srcem in dušo. Ko je umetniška odličnost samoumevna in le dopolnjuje iskrenost, neposrednost ter najglobljo povezanost s pesmijo, da se rojeva popolnost. To je Svetovni zbor mladih. Bila sem hipnotizirana od prve do zadnje note. Nevsakdanja kemija med izjemnima zborovodjema ter pevci, ki resnično dihajo in čutijo kot eden, je v kombinaciji s čudovitim programom poslušalcem z vsako noto odpirala dih jemajoče razsežnosti. In to je tisto najvišje v umetnosti, v pesmi, ki zmore ljudi z vseh koncev sveta, iz najrazličnejših zgodb, povezati v eno srce in jih popeljati v globine doživljanja, kjer obstaja samo ljubezen. To je poslanstvo Svetovnega zbora mladih. Naj si sposodim besede Gáborja Móczárja, organizatorja letošnjega projekta: ‘Grajenje mostov med ljudmi, narodi, mesti in državami – so kje boljši inženirji od tako predanih zboristov?’ Vezi, ki se stkejo med pevci v tem zboru, so močne, resnične in globoke in to se čudovito izraža skozi petje in širi v srca poslušalcev. Pevci se skozi pesem dobesedno podarijo. In tej čarobnosti smo bili priča na ljubljanskem koncertu.«

»Grajenje mostov med ljudmi, narodi, mesti in državami – so kje boljši inženirji od tako predanih zboristov?« (Gábor Móczár)

 

»Nevsakdanja kemija med izjemnima zborovodjema ter pevci, ki resnično dihajo in čutijo kot eden, je v kombinaciji s čudovitim programom poslušalcem z vsako noto odpirala dih jemajoče razsežnosti.« (Nina Kompare Volasko)

 

Objem celega zbora po sklepnem koncertu letošnje turneje je povedal vse.

 

SLOVENCI V SVETOVNEM ZBORU MLADIH 1989–2017:

Po glasovih:

SOPRAN:
Andreja FRELIH
Rebeka HREN (por. DRAGOLIČ)
Nina KOMPARE (por. VOLASKO)
Eva KOPRIVŠEK
Vida MATIČIČ
Anamarija MEGLIČ
Nadja PLATNAR (por. JANEŽIČ)
Tatjana PODGORNIK (por. VASLE)
Tanja RUPNIK
Vanessa STARE
Jerica STEKLASA
Sanja ZUPANIČ
Tamara ŽAGAR (por. AVSENIK)

ALT:
Alenka BOBEK
Bernarda CERAR
Tjaša FAJDIGA
Mateja KALIŠNIK
Barbara KOZELJ
Tea KUS (por. GRILANC)
Christina STROJAN (por. THALER)
Darja VEVODA
Klementina ŽABJEK (por. SAVNIK)

TENOR:
Domen ANŽLOVAR
Ambrož BAJEC LAPAJNE
Aljaž BASTIČ
Aco BIŠČEVIČ
Janez GOSTIŠA
Simon JAGER
Matevž KAJDIŽ
Milan KUNAVAR
Martin LOGAR
Aleš PETAROS
Uroš PETRAČ

BAS:
Egon BAJT
Matjaž PRAH
Boris RENER
Darko VIDIC

 

Po letih (poletne izvedbe WYC):

1989, Švedska
Tatjana PODGORNIK (por. VASLE)

1991, Madžarska
Vanessa STARE
Darja VEVODA
Egon BAJT

1992, Španija
Darja VEVODA
Egon BAJT

1993, Norveška
Tamara ŽAGAR (por. AVSENIK)
Bernarda CERAR
Boris RENER

1994, Urugvaj
Tamara ŽAGAR (por. AVSENIK)
Bernarda CERAR
Boris RENER

1995, Kanada
Boris RENER

1996, Estonija
Janez GOSTIŠA

1997, Japonska
Barbara KOZELJ
Janez GOSTIŠA

1998, Tajvan
Nina KOMPARE (por. VOLASKO)
Barbara KOZELJ
Janez GOSTIŠA

1999, Slovenija
Nina KOMPARE (por. VOLASKO)
Janez GOSTIŠA
Barbara KOZELJ
Aleš PETAROS
Matjaž PRAH

2000, Španija
Ambrož BAJEC LAPAJNE
Aleš PETAROS
Matjaž PRAH

2001, Venezuela
Rebeka HREN (por. DRAGOLIČ)
Ambrož BAJEC LAPAJNE
Aleš PETAROS (za Italijo)

2002, Kanada
Rebeka HREN (por. DRAGOLIČ)
Nadja PLATNAR (por. JANEŽIČ)
Matevž KAJDIŽ
Uroš PETRAČ
Aleš PETAROS (za Italijo)

2003, Švica
Rebeka HREN (por. DRAGOLIČ)
Nadja PLATNAR (por. JANEŽIČ)
Christina STROJAN (por. THALER)
Matevž KAJDIŽ
Uroš PETRAČ

2004, Južna Koreja
Rebeka HREN (por. DRAGOLIČ)
Nadja PLATNAR (por. JANEŽIČ)
Christina STROJAN (por. THALER)
Simon JAGER
Milan KUNAVAR

2005, Izrael
Mateja KALIŠNIK
Vida MATIČIČ
Milan KUNAVAR
Simon JAGER

2006, Italija
Vida MATIČIČ
Andreja FRELIH

2007, Južna Afrika
Tanja RUPNIK
Alenka BOBEK
Andreja FRELIH
Mateja KALIŠNIK
Martin LOGAR
Darko VIDIC

2008, Kitajska, Hong Kong, Macau (in nastop na otvoritvi olimpijskih iger)
Tanja RUPNIK
Sanja ZUPANIČ
Alenka BOBEK
Martin LOGAR
Aco BIŠĆEVIĆ
Darko VIDIC

2009, Belgija
Jerica STEKLASA
Tea KUS (por. GRILANC)
Klementina ŽABJEK (por. SAVNIK)
Alenka BOBEK
Domen ANŽLOVAR
Darko VIDIC

2010, Španija
Alenka BOBEK
Eva KOPRIVŠEK

Decembra 2011 so štirje pevci (na povabilo WYC) nastopili na podelitvi Nobelove nagrade za mir:
Alenka BOBEK
Tanja RUPNIK
Vida MATIČIČ
Sanja ZUPANIČ

2012, Ciper
Anamarija MEGLIČ
Alenka BOBEK (sekcijska vodja altov)
Sanja ZUPANIČ

V letih 2013–2016 projekt ni bil izpeljan.

2017, Madžarska
Tjaša FAJDIGA
Aljaž BASTIČ

 

 

Vse od ustanovitve zbora pa do danes je mednarodna komisija dodelila mesto v Svetovnem zboru 38 Slovencem. Naslednja posnetka sta nastala na turneji po Južnoafriški republiki leta 2007, ko je Slovenijo zastopalo kar 6 pevcev.