APZ Maribor: Zven našega odra

Zgoščenka, Akademski pevski zbor Maribor, zb. Tadeja Vulc, ZKP RTV Slovenija, Ljubljana 2018

Zgoščenka Zven našega odra Akademskega pevskega zbora Maribor vsebuje skladbe, ki so bile posnete v živo v Unionski dvorani v Mariboru v okviru treh zborovskih tekmovanj. Med letoma 2014 in 2016 se je APZ Maribor pod vodstvom zborovodkinje Tadeje Vulc, ki je taktirko prevzela v sezoni 2012, udeležil več zborovskih tekmovanj doma in v tujini. Na domačih tleh je med drugim na Mednarodnem zborovskem tekmovanju Gallus – Maribor in na državnem tekmovanju Naša pesem dosegel več vidnih rezultatov; postal je finalist tekmovanja Gallus (2015), poleg tega pa je prejel zlato plaketo na Naši pesmi v letih 2016 in 2014. Moška sekcija APZ Maribor je leta 2016 na tekmovanju Naša pesem nastopala tudi posebej v kategoriji moških pevskih zborov in osvojila srebrno plaketo. Zgoščenka odraža nekajletni razvoj zbora, zlasti na področju zborovskega zvoka, ki je v sestavu, kot je akademski zbor predmet, nenehnega spreminjanja: vsako leto se pridružijo novi pevci, nekaj pa jih po študiju zbor zapusti.

O zgoščenki je dirigentka Tadeja Vulc povedala: »Zven našega odra je nastala, ker smo želeli našim prizadevanjem in delu dati trajnejši zapis, pa tudi zato, da se sliši, kaj znamo in zmoremo narediti v živo, brez popravljanj na snemanjih. Da lahko ob tem poslušalci začutijo energijo, ki nas je prežemala na odru. Tisti drobni spodrsljaji so včasih nepomembni v primerjavi s celotnim tokom glasbe, ki se dogaja pred poslušalci – v enem loku, brez možnosti ponovitve.«

Zgoščenko sestavljajo skladbe različnih žanrov in slogovnih obdobij: od liturgične renesančne glasbe domačih in tujih skladateljev do ljudske glasbe in skladb sodobnih skladateljev, ki so bile izbrane na podlagi programskih predispozicij zborovskih tekmovanj. Vse izvedbe so doživete in občutene. Zaznati je težnjo h kontinuiteti, in sicer tako na področju uravnotežene zvočnosti kot tudi pri interpretaciji, ki jo dirigentka in pevci trdno držijo na visoki ravni.

Začne se s tremi liturgičnimi renesančnimi skladbami Exultate Deo in Adoramus te, Christe Giovannija Pierluigija da Palestrine ter Iocundare filia Syon Jacobusa Gallusa. Vse tri izvedbe odlikujeta zlitost glasov in mehko prehajanje iz fraze v frazo, zato zvenijo sproščeno, so zvočno polne in slikovite. V kategoriji sakralnih skladb na zgoščenki sta še dve sodobni deli: psalm Jubilate Deo japonskega skladatelja Ko Macušite in Salve Regina Josepa Vile i Casañasa iz Španije. APZ Maribor se na podlagi interpretacij teh skladb uvršča med uspešnejše slovenske vokalne sestave sakralne glasbe. Glasbeni tok mu uspe ohraniti vseskozi živ. Izvedbe zvenijo dodelano in prefinjeno. Med zvočno bolj pretresljive skladbe sodita deli Tadeje Vulc Fortuna (Codex Buranus, L. A. Seneca, S. Ialicus) in Epilog na besedilo Antona Funtka, pesnika, h kateremu se skladateljica redno vrača. Obe skladbi karakterizirajo številni zvočni učinki, sodobni zborovski kompozicijski pristopi (tudi body-percussion pri Epilogu) in izjemna dramatična napetost, ki pritegne poslušalčevo pozornost. Skupen jima je utrip, spominjajoč na ritem obredja. Tudi v zvočnem smislu sta skladbi polni disonanc in kromatike, ki vzbujajo prvobitna občutenja; pri Epilogu smrt nagovarja človeka. Tadeja Vulc je zagotovo ena zanimivejših, inovativnejših in drznejših slovenskih skladateljic zborovske glasbe.

S področja ljudske glasbe so na zgoščenki prekmurska Vöra bije Radovana Gobca, ki jo je odpel moški zbor, ljudska iz Rezije Gre alba šë čez bužico Pavleta Merkuja, iz Ziljske doline pa Kako kratek je ta čas Oskarja Deva in Lojzeta Lebiča. Vse ljudske pesmi zbor pohvalno odpoje, v sozvočju s sporočilom izrišejo čustveni milje besed na čist in neizumetničen način. Lahko so njihove interpretacije žametno nostalgične, kot sta Vöra bije ali Kako kratek je ta čas, ali pa šaljive in razigrane, kot sta rezijanska in francoska ljudska J’entends le moulin v priredbi sodobnega kanadskega skladatelja Donalda Patriquina. Na zgoščenki je še ena francoska glasbena posebnost, Saltarelle Camillea Saint-Saënsa. Moški zbor se predstavi še s pesmijo Ljubim iz niza Tri fantovske pesmi, ki jih je Ambrož Čopi ustvaril na besedila Ferija Lainščka in so s svojo sredozemsko romantičnostjo, odprtostjo in očarljivo lahkotnostjo takoj postale priljubljena stalnica med moškimi vokalnimi sestavi.

APZ Maribor predvsem poje iz srca, kot bi izrazito širok spekter osebnega čustvenega doživljanja prenesel v pesmi. Vsaka izvedba zveni intimno in vedno za odtenek drugače, istočasno pa jih povezujeta doslednost in dobra pevska tehnika.

Zven našega odra je zgoščenka, ki jo je APZ Maribor pripravil v sodelovanju z Radiem Maribor RTV Slovenija leta 2018 in jo je istega leta izdala ZKP RTV Slovenija.