»Kompromisi so možni v politiki, v umetnosti, glasbi pa ne«

Koncerta združenih nacionalnih mladinskih zborov in Perpetuum Jazzile, o kanadski postkovidni zborovski literaturi, ljudski glasovni tehniki za zbor, Labanovem sistemu za zborovske dirigente, pevcih seniorjih in izgubljenih deških glasovih

Foto: zajem zaslona, Europa Cantat TV

* Zapisani povzetki radijskih prispevkov na programu ARS nastajajo v sodelovanju z Uredništvom za resno glasbo Radia Slovenija. Oddajo 20. 7. 2021 je pripravil urednik Mihael Kozjek. Celotnim festivalskim poročilom lahko prisluhnete na https://ars.rtvslo.si/europa-cantat-2021/ vsak dan zjutraj ob 7.20 po Drugi jutranji kroniki in popoldne ob 16.00 v oddaji Svet kulture po Dogodkih in odmevih, oddaje pa so dostopne tudi v spletnem arhivu, kjer je objavljen spored vseh dnevnih radijskih oddaj.

Ljubljana, 20. julija 2021: EUROPA CANTAT LJUBLJANA 2021, 4. DAN

Vrhunec današnjega, četrtega dne na festivalu Europa Cantat bo koncert združenih nacionalnih mladinskih zborov Katalonije, Avstrije in dveh slovenskih – Komornega zbora Akademije za glasbo in Komornega zbora KGBL ob 17.00 v Cankarjevem domu. Pri snovanju in pripravljanju koncerta vsestransko sodeluje tudi Sebastjan Vrhovnik, izredni profesor za zborovsko dirigiranje na Akademiji za glasbo in eden najvidnejših slovenskih zborovodij zadnjega desetletja, ki je danes prišel v radijski studio oddaje Ars cantat. Z njim je radijska ekipa poklepetala o pripravah in delu združenega zbora, najprej pa s poslušalci podoživela včerajšnja koncerta nemške vokalne skupine Singer Pur.

»Super je bilo.« »Odlično, vrhunsko!« »To je zvrst glasbe, ki je nisem poznal, nekaj novega zame. To je to!« »Videla sem jih že na sobotni otvoritveni slovesnosti in zdi se mi, da so izjemno dobri in zelo navdihujoči.« »Singer Pur vedno upraviči pričakovanja, tokrat pa so še s tako izvrstnim programom sploh privzdignili dogajanje ta teden. Konec je bil tudi izvrsten, ker so zaključili z Zrejlo je žito, ne glede na to, da je bilo vse ostalo od ženskih skladateljic. Vsakič, ko pridejo, je pravi praznik in veselje pri nas, ko jih poslušamo.« To je le nekaj navdušenih odzivov po koncertu Singer Pur.

Tudi Sebastjan Vrhovnik deli navdušenje s poslušalci: »Singer Pur vedno znova potrjujejo svojo kvaliteto. Na koncertu smo slišali, da enako kot naša država praznujejo 30-letnico, tretjič so bili v Sloveniji, poznajo slovenske odre in se vedno radi vračajo. Veliko so naredili in še delajo za promocijo Gallusove glasbe, saj so posneli zaključen opus njegovih madrigalov. Vedno postavljajo smernice zaokroženih tematskih koncertnih sporedov. Vedno znova jim z veseljem prisluhnem.« V programu, ki je zajemal dela skladateljic vse od Hildegarde iz Bingna do sodobnih del, »niso pozabili na slovensko skladateljico Katarino Pustinek Rakar. Z njeno skladbo Remember me so zaključili uradni del koncerta.«

Sebastjan Vrhovnik bi po prvotnem načrtu na festivalu Europa Cantat vodil delavnico Od Jadrana pa do Triglava, v kateri bi se sprehodili po vseh slovenskih regijah s plesi in petjem brez notnih zapisov, da bi obiskovalci začutili pristno slovensko ljudsko pesem in slovensko dušo. Danes sodeluje pri pripravah in koncertu združenih nacionalnih zborov s Komornim zborom Akademije za glasbo in meni, da je za zbor – kot enega od izbranih štirih zborov – velik privilegij družiti se in izdelovati program z latvijskim zborovodjem Mãrisom Sirmaisom.

Poudarke dela z mladimi pevci, ki vadijo od sobote po štiri ure na dan, in koncertnega programa je latvijski dirigent povzel takole: »Ključni del tega repertoarja brez dvoma predstavlja najbolj znan in priljubljen skladatelj latvijske glasbe, a enako lahko rečemo tudi za druga dela na sporedu. Pēteris Vasks je zaščitni znak latvijske akademske glasbe in prav letos praznuje 75 let. Zanimiva so tudi druga imena na sporedu. Ko pogledamo zborovsko glasbo, je Ēriks Ešenvalds prav gotovo zvezdniško ime. Mislim, da v njegovem delu Zvezde prepoznamo ves svet, vse načine zborovskega petja, in to velja tudi za skladbo Rivers of Light/Reke luči. Mladi so izjemno odprti. Všeč mi je, da se celostno predajajo delu, so brezkompromisni in emocionalni. Rad delam z njimi. Lahko se smejim, lahko se jočem, mladim se moram razkriti prav z vsemi čustvi. In prav ta čustvena, emocionalna pot je zame prava pot pri delu z mladimi. Vedno trdim, da so kompromisi možni v politiki. V umetnosti, v glasbi kompromisi niso mogoči. Na oder moraš oditi ne 100-, temveč 200-odstotno pripravljen in tako poslušalstvu brezkompromisno prenesti sporočilo.«

V pevske vaje nacionalnih zborov je aktivno vpeta tudi Alenka Podpečan, asistentka za zborovsko dirigiranje na Akademiji za glasbo v Ljubljani, ki delo Mãrisa Sirmaisa ocenjuje: »Dirigent je izredno dobro pripravljen, ima izjemno izdelano glasbeno idejo vsake skladbe. Zanimivo je združiti toliko glasov v en skupen zbor. Bili smo tudi različno pripravljeni, ampak je zanimivo to, da ni odstopal od svoje ideje in je zelo vztrajal, včasih smo kakšen del velikokrat prepeli, ponovno dodelali do potankosti, dokler ni bil čisto zadovoljen. Zdi se mi izredno muzikalen in lahko smo veseli, da ga gostimo.«

Sebastjan Vrhovnik, ki je izbrane skladbe s svojim zborom pripravljal v izpitnem obdobju, je o odnosu pevcev še dejal: »Pevci vadijo z maskami in tudi koncert bo odpet z maskami, kar ni ravno mačji kašelj, zato moram pohvaliti vsakega pevca posebej za predanost zborovski glasbi.« Iz sporeda popoldanskega koncerta pa je izpostavil »zanimivo delo Valtsa Pūtseja Psalmu Burtnica, iz katerega bodo izvedli dva stavka. Pridružili se bodo še solisti, ki so bili izbrani na avdiciji in so iz različnih zborov. Poleg tega se tu pridružijo še organist, pianistka, dva čela, tolkala, tako da gre res za izjemno efektivno ritmično delo, s katerim se bo koncert zaključil. Na sporedu pa je še v Ameriki izredno popularno delo, in sicer Moonlight sound design Raimondsa Tigulsa. Celoten izbor programa je povezan s svetlobo in temo, skozi celoten koncert se namreč prepleta svetloba dneva in tema noči. Poleg tega smo pripravili program, v katerem smo združili po dva zbora skupaj, in bomo tako predstavljali glasbo iz naše države. Na odru bodo zazvenele Vovkova Tam na Solbici, Zarja Damijana Močnika, avstrijski dirigent je izbral Resignation Huga Wolfa in izbor obrazložil, da povezuje Slovenijo in Avstrijo, katalonska ljudska glasba tudi ne bo manjkala. Predstavili se bomo tudi vsi štirje dirigenti, ki smo pripravljali nacionalne mladinske zbore.«

Slovenci radi rečemo, da smo zborovski narod, nekaj podobnega pa velja tudi za baltske dežele. Iz pogovora z Mãrisom Sirmaisom Vrhovnik zaključuje, da vsi stremijo k temu, da bi navduševali čim večje število ljudi, in upa, da se bo tudi v Sloveniji v bodoče veliko mladih ljudi pridružilo že ogromni pevski družini.

Torkov urnik festivalske televizije EC TV

Festivalska televizija oddaja po že ustaljenem urniku. Ob 9.00 je potekala predstavitev kanadske notne literature v okviru The singing network. Njen cilj je motivirati in navdihniti petje posameznikov in skupin ter obuditi produkcijo zborovske glasbe v postkovidnem svetu. Skupno petje je potekalo ob 10.15 pod vodstvom Jana Schumacherja in Rahele Durič. Pred kosilom bo na vrsti še raziskovalni atelje Zvezdane Novaković, ki bo predstavila glasovno tehniko odprtega grla za zbor, pa tudi pojasnila namen ljudskega petja, kako danes odkriti živo ustno tradicijo, kako pristopiti k tujim kulturam, jih preučevati na akademski ravni ter izvajati na odru.

Od 14.00 dalje se bodo zvrstila še tri predavanja programa PULSE. Najprej bo Švicar Dominique Tille predstavil Labanov sistem za zborovske dirigente. Teorija analize gibanja Rudolfa Labana pomaga razumeti, kako gibanje pripoveduje zgodbo in glasbeno navdahne zbor. Če se želite naučiti uporabljati več orodij ter spoznati praktične nasvete in najnovejša znanstvena dognanja o skrbi za starajoče se glasove, prisluhnite predavanju Seniorji pod žarometom Silvije Pročkyte in Monike Lojen. Švedski zborovski dirigent in organist Joakim Olson Krusse bo s temo Izgubljeni pevci in razmišljanjem, zakaj se fantje ne vključujejo v otroške zbore in tam blestijo, zaključil tris predavanj.

Oči lahko od zaslona spočijete popoldne ob 17.00 in se v Cankarjevem domu udeležite koncerta združenih nacionalnih zborov ali pa razvajate ušesa in se ob lahkotnejših pop in jazz ritmih zazibate ob 21.00, ko bodo na Kongresnem trgu nastopili Perpetuum Jazzile.  

_____________________

* Zapisani povzetki radijskih prispevkov na programu ARS nastajajo v sodelovanju z Uredništvom za resno glasbo Radia Slovenija. Oddajo 20. 7. 2021 je pripravil urednik Mihael Kozjek. Celotnim festivalskim poročilom lahko prisluhnete na https://ars.rtvslo.si/europa-cantat-2021/ vsak dan zjutraj ob 7.20 po Drugi jutranji kroniki in popoldne ob 16.00 v oddaji Svet kulture po Dogodkih in odmevih, oddaje pa so dostopne tudi v spletnem arhivu, kjer je objavljen spored vseh dnevnih radijskih oddaj.