Od baroka do klasicizma z deli Mozarta, Dolarja, Poscha in Zupana

Koncertno praznovanje APZ France Prešeren Kranj po »koronskem postu«

V času, ko se kultura po skoraj dvoletni otopelosti počasi vrača na stara pota, ko celo koncertne dvorane nacionalnih glasbenih institucij ostajajo napol prazne, Akademski pevski zbor France Prešeren Kranj piše zgodbo o uspehu. S svojimi koncerti Od baroka do klasicizma je uspel napolniti koncertna prizorišča na Kokrici, v Kranju in Ljubljani. Koncerti so bili razprodani do zadnjega sedeža.

APZ France Prešeren Kranj je projekt začel snovati že v letu 2019, ko je umetniško vodstvo zbora prevzel dirigent Erik Šmid. Sveža energija, prihod novih pevcev in vitalen zvok zbora sta ga navdahnila, da je oblikoval koncertni spored, ki zajema dela, ki so pri nas zaradi slogovne specifičnosti in zahtevnosti redkeje izvajana. Žal je realizacijo projekta v začetku leta 2020 prekinila epidemija koronavirusa, zato so projekt lahko uresničili šele oktobra letos.

Prvi koncert je bil v nedeljo, 24. oktobra, v cerkvi sv. Lovrenca na Kokrici pri Kranju, drugi dva dni kasneje, 26. oktobra, v kranjski župnijski cerkvi sv. Kancijana, tretji pa v sredo, 27. oktobra, v uršulinski cerkvi sv. Trojice v Ljubljani. Zadnji koncert je slavnostno obeležil 10. obletnico Sakralnega abonmaja, ki ga organizira Kulturno društvo Schellenburg. Zbor je k sodelovanju povabil 18-članski komorni orkester in štiri vrhunske soliste: sopranistko Marto Močnik Pirc, mezzosopranistko Barbaro Sorč, tenorista Aca Bišćevića in basista Tomaža Štularja.

Prvi del koncerta je bil posvečen manj izvajanim skladateljem, ki so delovali na ozemlju nekdanje habsburške monarhije, ki ji je pripadalo tudi današnje slovensko ozemlje. Izak Posch in jezuit Janez Krstnik Dolar sta bila v 17. stoletju pomembna predstavnika srednjeevropskega baroka. V svojem opusu sta zapustila nekaj uglasbitev psalmov za pevske glasove ob spremljavi bassa continua (orgel in violončela). Prva skladba koncerta na koncertu je bil Dolarjev Nisi Dominus, temu pa so sledili trije krajši solistični moteti Isaaca Poscha: Veni sancte Spiritus, Cantate Domino in Ecce quam bonum. Zatem se je izvajalcem pridružil orkester in zazvenela je himna Te Deum laudamus za zbor, soliste in orkester, ki jo je uglasbil Jakob Frančišek Zupan. Deloval je v Kamniku, v drugi polovici 18. stoletja, in je znan tudi kot skladatelj prve slovenske opere Belin. Napisal je tudi nekaj večjih sakralnih vokalno-instrumentalnih del, s katerimi je utrdil prehod iz baroka v klasicizem. Osrednje delo koncerta pa je bila Mozartova Kronanjska maša (KV 317). Ime »kronanjska« izhaja že iz časa po skladateljevi smrti, saj se predvideva, da je bila izvedena leta 1791 ob kronanju Leopolda II. za cesarja, zagotovo pa naslednje leto ob kronanju Franca I. za avstrijskega cesarja. Mozart je sicer mašo napisal že več kot 10 let prej in lahko predvidevamo, da je nastala za potrebe salzburške stolnice. Kot zadnja je zazvenela Mozartova skladba iz mladih let Veni sancte Spiritus (KV 47), ki je s svojo slavnostno alelujo veličastno sklenila koncert.

Zadovoljstvo nad koncerti tako na strani sodelujočih kot občinstva

»Do glasbe 17. in 18. stoletja imam poseben odnos – moja afiniteta do t. i. stare glasbe se je pojavila že v času študija na Akademiji za glasbo v Ljubljani,« je povedal dirigent Erik Šmid. »Počaščen in ponosen sem, da sem tokrat svojo strast lahko delil z vrhunskimi glasbenimi kolegi, solisti, instrumentalisti in seveda zborom APZ France Prešeren Kranj. Četudi so bili koncerti razprodani, uspeha osebno ne merim v številkah, temveč v nasmehih in žarečih očeh poslušalcev, ki so nas dobrohotno nagrajevali z aplavzi. Seveda pa me veseli, da so bili koncerti dobro obiskani, kar nam da dodatnega zagona pri snovanju novih projektov. Edino, kar v Kranju še pogrešamo, je primerna koncertna dvorana, ki bi nam omogočala boljše prostorske in akustične pogoje za izvedbo koncertov, kakršnih si Kranj zasluži.«

Erik Šmid je z odliko magistriral na Akademiji za glasbo v Ljubljani pod mentorstvom Marka Vatovca leta 2016. Posebno strast mu predstavlja zborovska glasba – sprva se je z njo srečal kot pevec in korepetitor v različnih zborovskih sestavih, sedaj pa že več let kot profesor glasbe in dirigent deluje na Gimnaziji Kranj. Pod njegovim vodstvom trenutno delujejo APZ France Prešeren Kranj, DePZ Gimnazije Kranj in ŽVS Lipa Litija. S svojimi zbori prejema priznanja in nagrade doma in na tujem. Med njegove zadnje dosežke se uvrščajo dve osvojeni zlati priznanji z DePZ Gimnazije Kranj na mednarodnih tekmovanjih v Kopru in Veroni ter posebna nagrada za najperspektivnejšega mladega dirigenta na tekmovanju Aegis carminis 2019, nagrada za najboljšega dirigenta 30. mednarodnega tekmovanja Verona 2019 ter zlato priznanje in osvojena velika nagrada mednarodnega tekmovanja Zlatna lipa Tuhlja 2019 z Moškim zborom Cantores Carnioli. Oktobra 2021 je zlato priznanje in veliko nagrado na mednarodnem tekmovanju v Tuhlju prejel tudi z DePZ Gimnazije Kranj. Zbor APZ France Prešeren Kranj vodi od septembra 2019.

Zahvalo za omogočenje in uresničitev zamišljenega ambicioznega glasbenega načrta je še posebej izpostavila predsednica zbora Eva Jelovčan: »Izjemno smo hvaležni in zadovoljni, da nam je projekt uspelo izpeljati v takšni meri. Po lanski odpovedi vseh koncertov smo letos pripravljali več različnih scenarijev, da bi projekt vendarle uspel in dočakal premierno izvedbo na Kokrici pri Kranju. Po izvedenih vseh treh koncertih, ki so bili polno razprodani, smo hvaležni vsem našim poslušalcem, instrumentalistom, našim pevskim solistom in dirigentu. Velika zahvala pa gre tudi župnijam, ki so nam omogočile, da smo ta program, ki zahteva dovolj veliko odrsko površino in akustičen prostor, lahko sploh postavili pred domače občinstvo. V zboru se veselimo prihajajočih projektov in že snujemo nove podvige, ki vam jih bomo predstavili v naslednjem letu.«

Pokoronsko vrnitev na odre pa so z navdušenjem pozdravili tudi solisti: »Prav neverjetno lepo je bilo spet nastopati pred množico poslušalcev, ki so napolnili cerkve. Zelo sem uživala pri izvedbi programa iz obdobja baroka in klasicizma, ki mi je zelo pri srcu,« je svoje vtise strnila sopranistka Marta Močnik Pirc. »Med koncertom me je prešinila misel, da imam neverjetno srečo, da po “koronskem postu” spet stojim na odru, zato sem v največji meri poskusila uživati, kar ob tako kakovostnem vodenju izvedbe s strani dirigenta Erika sploh ni bilo težko. Največje zadovoljstvo pa zagotovo prinese odziv navdušenih poslušalcev po koncertu – takrat se zaveš svojega poslanstva in ti je v veliko zadovoljstvo videti, da si napolnil srca ljudi z energijo in lepoto.«

Povabila APZ France Prešeren se je zelo razveselila tudi mezzosopranistka Barbara Sorč: »Po dobrem desetletju, kar živim v Kranju, lahko rečem, da podobnih dogodkov v Kranju zelo primanjkuje oziroma jih skorajda ni. Pod taktirko dirigenta Erika Šmida je bil zbor dobro pripravljen, motiviran in predvsem zelo pozitivno nastrojen. Poleg brezhibne organizacije tako obsežnega zalogaja je to imelo zagotovo velik vpliv tudi na vse nas, pridružene goste, da smo lahko k projektu pristopili še posebej zavzeto in nam bo le-ta ostal v zelo lepem spominu.«

Sopranistka Marta Močnik Pirc, mezzosopranistka Barbara Sorč, tenorist Aco Bišćević in basist Tomaž Štular

Med gosti pa je vidno vlogo odigral tudi instrumentalni ansambel, 18-članski komorni orkester. Njegov koncertni mojster je bil violinist Nejc Avbelj: »Doživetje koncerta je mnogo več kot le glasba. Da glasbo lahko res občutimo, se mora zgoditi na pravem mestu, s pravo ekipo in s pravim namenom. Menim, da smo skozi tri koncerte dosegli ravno to. V treh čudovitih cerkvah smo prepoznavali različne odtenke zvoka, odmeva, pa tudi razpoloženja nastopajočih in na ta način komunicirali s številčno publiko. Hkrati je bil tudi program zastavljen kot popotovanje skozi čas in prostor. Od danes skoraj tuje in nepredvidljive modalnosti zgodnjega baroka, ki nas vedno znova preseneti s številnimi odtenki meditativnosti, brez jasnega cilja, pa do slavnostnega C-durovega akorda, ki je zazvenel ob koncu koncerta. Menim, da je bil koncert odlično umetniško voden od zasnove do izvedbe in zato sem v igranju vsakokrat užival ter na novo raziskoval možnosti svojega instrumenta in prostora.«

Akademski pevski zbor France Prešeren Kranj, ki je bil ustanovljen leta 1969, je s tem projektom vstopil že v 53. sezono neprekinjenega delovanja. V bogati zgodovini ustvarjanja je redno nastopal in se udeleževal tako domačih kot tujih festivalov in tekmovanj, na katerih se je venomer visoko uvrščal. Nastopil je že v večini večjih evropskih mest, v Izraelu, Mehiki, ZDA, Argentini, Čilu in Rusiji. V koncertne sporede vključuje skladbe vseh glasbenih zvrsti – klasične, ljudske, popularne, gospel, muzikale in druge – in je od ustanovitve izvedel skoraj 1000 različnih glasbenih del. Njegovi dirigenti so bili Matevž Fabijan, Tomaž Faganel, Damijan Močnik, Baki Jashari, Primož Kerštanj, Matej Penko in Fernando Mejías. V celotnem plodnem obdobju je z zborom sodelovalo tudi več svetovno znanih imen, med njimi Uroš Lajovic, Fabio Luisi, Eric Ericson, John Rutter, Ariel Ramirez, Gary Graden, Riccardo Muti, Valerij Gergiev in Matthias Bamert.

Akademski pevski zbor France Prešeren Kranj