Postyr: »Biti del Europe Cantat je, kot da bi se ti izpolnile sanje«

Pogovor s petčlansko skupino, ki prihaja iz močne danske tradicije velikih pop zborov in ljudskega petja z več kot 100-letno zborovsko zgodovino

Postyr je danska a cappella pevska skupina, ki jo sestavljajo sopranistka Tine Fris, altistka Line Groth, tenorista Lucas Minh Hoang in Anders Hornshøj Laugesen ter basist Kristoffer Fynbo Thorning, ki je zadolžen za elektroniko v najširšem smislu. Nastopajo vsepovsod, od ZDA do Tajvana, največ pa v Evropi. Televizije so pevsko skupino, ki ustvarja avtorsko glasbo in se izmika žanrskim opredeljevanjem, pograbile za svoje oddaje (televizije NDR v Nemčiji, na Tajvanu, Danska nacionalna televizija …), zanimiva pa je tudi za radijske hiše (britanski BBC3, finski YLE, v ZDA, Hong Kongu …). Njihova glasba je prepričala tudi izdelovalce reklamnih spotov. Pojavila se je v kampanjah znamk oblačil Vero Moda, Samsung v Koreji. Nastopila je na uvodni ceremoniji evropskega plavalnega tekmovanja v Herningu. Nominirana je bila za 13 nagrad in prejela več mednarodnih priznanj za koncerte in posnetke. Zase pravijo, da so e-cappella skupina, s čimer mislijo a-capella v fuziji z elektronsko glasbo. Pred njihovim koncertom, ki bo v nedeljo, 18. julija 2021, ob 21.30 v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, smo z njimi spregovorili o značilnostih njihove glasbe, začetkih delovanja in o pričakovanjih na festivalu Europa Cantat 2021 in Sloveniji.

Kako se je začela zgodba pevske skupine Postyr?

Tine Fris: S Kristofferjem sva se srečala v zboru Vocal Line in obenem sva oba hodila na isti konservatorij v Aarhusu. Želeli smo nekaj zaslužiti na hitro in smo oblikovali kvartet, ki smo ga poimenovali Choir on Fire. Po nekaj tednih smo zamenjali nekaj članov, pridružili so se še nekateri pevci iz Vocal Line in tudi s konservatorija, sledili so nastopi. Na neki točki smo si zaželeli več. Leta 2009 smo si iskreno pogledali v oči in kvartet ukinili, prenehali peti »coverje« (uspešnice drugih skupin) in služiti na hitro. (smeh) Začeli smo pisati lastno glasbo, v to smo investirali vse, kar smo imeli v svojih srcih in žepih. Ustanovili smo pevsko zasedbo, ki naj bi spremenila obraz vokalne glasbe. To je bila naša vizija in naš up.

Kristoffer Fynbo Thorning: Zdaj smo skupaj 12 let. Odraščali smo skupaj: skupaj končali formalno izobrazbo, začeli ustvarjati družine, naše življenje je skupaj teklo naprej. Nismo se razšli, čeprav je bilo vmes tudi težko – včasih ni časa za turneje, vaje in za ustvarjanje nove avtorske glasbe. Postyr je z zvočnim mojstrom prepotoval ves svet: bili smo v Grenlandiji, Aziji in po vsej Evropi, večkrat v ZDA, vsakič je čudovito. Peti lastno glasbo je v resnici velik privilegij. Koncert v Ljubljani bo naš prvi po velikem zaprtju. Veseli smo, da bomo po tolikem času prvič v živo, in to v Ljubljani.

Je Postyr kameleon ali hibrid?

TF: V svojem bistvu smo pevska skupina, smo tudi avtorji, saj ustvarjamo lastno glasbo. To dela veliko glasbenih skupin, ne pa tudi veliko pevskih skupin, vsaj ne v tolikšni meri. Veliko nam pomeni, da ustvarjamo pesmi, ki zrcalijo tisto, kar smo, trudimo se, da naše pesmi dajo nekaj poslušalcem, pri tem pa uporabljamo svoje glasove. Včasih se nam zdi, da nas glasovi pri ustvarjanju omejujejo, ker imajo svoje zakonitosti, težko je kaj točno ponoviti in to nenehno ponavljati, računalnik pa je kot nalašč za takšne posege v glasbi. To je eden od razlogov, zakaj se spogledujemo z elektronsko glasbo, ker glasovom lahko doda novo barvo.

KFT: Zase pravimo, da smo pojoči kolektiv, ker nas je pet piscev pesmi in pet vokalistov. Tudi v smislu zborovskega sveta smo nekaj posebnega prav zaradi uporabe elektronike, in tako slišite stvari, ki jih v drugih pevskih zasedbah ne morete. Vse kar počnemo, kreiramo sami, glasbo, videoposnetke, uradne fotografije, scenografijo na odru, spletno stran … Smo nekakšna »naredi-sam« skupina, ki ima rada vse v svojih rokah, od malih do velikih stvari. Želimo biti osebni, in to je iz naših izdelkov tudi razvidno.

Od kod pa prihaja ime Postyr?

KFT: To je star danski izraz, ki sicer ni več v živi rabi, pomeni nemir, direndaj … Na primer, kot če se nekaj posebnega dogaja na cesti in rečemo, da je velika »galama«. To ime smo si dali zato, da nas ves čas spominja, zakaj smo začeli in se predali eksperimentiranju, iskanju meja a cappella petja in kaj vse lahko naredimo z elektroniko pri tem.

Zakaj ste se odločili ustvarjati drugačno vokalno glasbo?

KFT: Niti ne gre za odločitev, ampak ko pišeš lastno glasbo, ustvarjaš tisto, kar je blizu tvojemu srcu, in tisto, kar si, kar te predstavlja. Čutiš, da postaneš glasba, ki jo ustvarjaš, ni ti treba razmišljati, kakšen žanr boš ustvarjal in ali je balada ali kakšna druga oblika, saj je del tebe. Nemalokrat imamo težavo razložiti, kakšen žanr v resnici ustvarjamo. Sami zase rečemo, da delamo elektronski pop, če se že moramo kam uvrstiti. Ustvarjamo elektronsko avtorsko pevsko glasbo.

Imate v skupini svoje glasbene idole?

KFT: Med sabo se pogosto pogovarjamo o vzornikih, in ne samo to, vsi poslušamo vzornike vsakega od nas, vsak ima drugačno glasbeno zaledje. Izhajamo iz drugačnih glasbenih okolij in zato imamo vsak svoj glasbeni okus. Skupaj s Tine imava zelo rada Björk, Bona Iverja, Tino Dico …

TF: Latvijska skupina Cosmos, ki sedaj miruje, je imela velik glasbeni vpliv name in na moj pogled na vokalno glasbo pa tudi album Vocabularies Bobbyja McFerrina in danski »coverji«, ki jih poznamo iz Vocal Lina.

KFT: Čeprav Vocal Line prepeva coverje, smo pri tej zasedbi dobili veliko idej, kako pisati glasbo in tudi kako jo predstaviti, aranžirati. Če pogledamo Björk, Bona Iverja, Cosmos, Bobbyja McFerrina, tudi oni so kameleoni, kot mi. Lahko prehajajo iz žanra v žanr; v enem albumu imajo nekaj, v drugem nekaj drugega. Mi imamo to isto svobodo. Glasba je glasba, in ko jo pišeš sam, je brezžanrska.

Ste bili že kdaj prej v Sloveniji? Kakšna so vaša pričakovanja?

TF: Ja, dvakrat. Bila sem v vlogi vokalnega trenerja pri Perpetuum Jazzile, pred kakimi 10 leti. Dve leti zapored sem prišla po približno dva vikenda v Slovenijo in bila deležna veliko dobre glasbe s to čudovito skupino in krasnimi pevci. Zame je bila to posebna čast.

KFT: V Sloveniji sem bil pred skoraj 15 leti prek fakultete. Sem akademski saksofonist, študiral sem na Kraljevi akademiji v Aarhusu. Po Sloveniji sem potoval cel teden, in to od severa do Ljubljane in Obale. Imam visoka pričakovanja. Tako kot Danska je tudi Slovenija majhna dežela z velikimi sosedami. Po tihem malo pričakujem, da bom v Slovencih srečal sorodne duše, nekaj, kar imamo tudi Danci. Zdi se mi, da smo oboji prijazni, odprti in preprosti.

Kakšna misel o festivalu Europa Cantat in o Europa Cantat v Ljubljani?

TF: Biti del Europe Cantat je, kot da bi se ti izpolnile sanje. To je eden največjih zborovskih dogodkov. Udeležila sem se ga že v preteklosti. Zelo sem počaščena, da smo dobili to priložnost s Postyr, pokazati našo glasbo drugim ljudem na festivalu in to deliti z ljudmi iz Ljubljane in Slovenije. Čutim, da je to velika stvar. Bila sem že na festivalu v Talinu z Vocal Line, tudi, ker je mož imel atelje. Zdi se mi, da je ekipa, ki stoji za tem festivalom v Ljubljani, ogromno delala. Vsaka ekipa dela na polno, ampak ta v Ljubljani pa še posebej. Neverjetno težko je urediti in postaviti na noge stvari tolikokrat, kot so to morali storiti oni. Vesela sem zanje, zase in za druge, da jim je uspelo urediti vse v teh izjemno zahtevnih okoliščinah. Velik aplavz za vso ekipo, ki dela nekaj prelepega v teh težkih trenutkih.

Kakšen program nam boste predstavili na svojem koncertu v nedeljo?

KFT: Program se imenuje V tem smo skupaj. To je citat iz naše pesmi Home (Dom) in sovpada z vsem v tem času, torej biti skupaj, z občutkom pripadnosti. Imeti občutek, da si nekje doma in da si tam varen.

TF: V zadnjem letu in pol je večina ljudi preživela doma in ni jih bilo malo, ki so se pri tem počutili osamljene in bolj kot kdaj koli prej nepovezane. Nekatere pesmi, ki smo jih napisali, so nastale v času pandemije, velika večina pa jih je iz časa pred tem in upamo, da bodo lahko povezale ljudi med sabo in nas spomnile, da smo še vedno tukaj po tem nenavadnem letu. Zdi se mi, da potrebujemo glasbo, čas, da vse preteklo predelamo.

KFT: Zaradi vsega tega je za nas tako pomembno biti del Europe Cantat. Ko prepevaš skupaj, si skupaj. V tem času je bilo težko biti skupaj. Upamo, da bo naša glasba poslušalcem kazala pot naprej in da ko nas bodo slišali v živo, bodo čutili bližino, povezanost. Zato naslov V tem smo skupaj in s tem nismo imeli v mislih samo nas petih, ampak ves svet.

Katera anekdota, dogodek se vam je z vaših nastopov doslej še posebej vtisnil v spomin?

KFT: Tine in jaz organizirava festival v Aarhusu. Pred štirimi leti smo nastopili na velikem sobotnem koncertu in zaključili s pesmijo Home, ki jo bomo peli tudi v Ljubljani.

TF: Ko smo končali pesem, so vsi zapustili oder, na katerem je bilo veliko vokalnih skupin in zborov, okrog 150 pevcev. V zaodrju smo slišali, da poslušalci pojejo pesem Home kar sami od sebe. Bilo jih je ogromno, bili so glasni in peli so iz srca. Klicali so nas na oder, ko smo prišli, niso nehali in mi smo začeli peti z njimi … To je bil eden najganljivejših in najlepših trenutkov, ki sem ga kadarkoli doživela. Bilo je veliko darilo, ki so nam ga dali, to bom za zmeraj hranila v svojem srcu.

Kako uspete organizirati svoje nastope, festivale, kako pomembno vlogo ima pri tem vaš »kulturni marketing«?

KFT: Mislim, da je ta vloga zelo pomembna, in želeli bi si, da bi bili pri tem boljši. Nimamo menedžerja, vodje turnej, imamo založniško hišo, ampak nimamo agenta. Vse delamo sami, zato pa moramo biti zelo pozorni, kam vlagamo energijo. Ker smo v prvi vrsti pevci, je največ usmerjamo v glasbo, vaje in koncerte. Sam se zelo posvečam izdelovanju videov. Sem umetniški vodja naših glasbenih videov in veliko razmišljam o tem, kako nas predstaviti, saj naša podoba na spletu predstavlja velik del naše podobe. Radi bi izgledali drugačni in da to naši videospoti tudi jasno pokažejo.

TF: Stvari lahko dobro vizualno prikažeš, ampak nazadnje so pomembne tvoje glasbene izvedbe. Ko smo začeli s Postyr, smo vprašali izkušene, kaj nam lahko svetujejo o celostni podobi, imenu zasedbe … in najbolj sem si zapomnil nasvet: najpomembnejša je kakovost petja in pesmi. To si bodo ljudje zapomnili.

Torej, v nedeljo bomo z veseljem prisluhnili vašim glasovom in vašim skladbam. Za konec pa nam na kratko orišite še vokalno glasbeno dogajanje na Danskem.

KFT: Glasbena scena na Danskem je zelo raznolika. Včasih se nam zdi, da smo v Aarhusu v samem središču Evrope, ker imamo zelo bogato zborovsko življenje tukaj v Jutlandu, ki je tesno povezano s Kraljevo akademijo v Aarhusu. Imamo tudi oddelek za dirigiranje pop-jazz pevskih skupin, kot edini na svetu, kjer si lahko pridobiš takšno izobrazbo.

TF: Tisto, kar izstopa pri danski zborovski oziroma pevski sceni, je to, da imamo močno tradicijo pop zborov. To so veliki zbori s 35 člani, ki pojejo popularno glasbo. V umetniškem smislu pa jim ne gre samo za zabavo, ampak je tudi za pripovedovanje zgodb, povezovanje s publiko, vzbujanje čustev pri poslušalcih. Za Dansko zborovsko glasbo je to pomembna stvar. Njihove pesmi so v bistvu kot veliki simfonični aranžmaji v svoji kompleksnosti.

KFT: Na Danskem imamo tudi močno tradicijo ljudskega petja. Obstaja knjiga na to temo, ki jo skorajda vsak pozna, v njej je zbranih več sto danskih ljudskih pesmi. To petje nas Dance, kot majhen narod, povezuje in vpliva tudi na več kot 100 let dolgo zborovsko tradicijo.

Najlepša hvala vam za pogovor, bralce pa vabimo na nedeljski koncert ob 21.30 v Cankarjevem domu v Ljubljani!

_________________

KONCERT

POSTYR: SKUPAJ TUKAJ IN ZDAJ

Kdaj: nedelja, 18. julij, 21.30
Prizorišče: Cankarjev dom, Gallusova dvorana
Vstopnice: spletni nakup, https://www.mojekarte.si/si/vokalna-skupina-postyr/vstopnice-1140538.html

Danska vokalna skupina Postyr se je na svetovnih odrih uveljavila z značilnim in vznemirljivim zvokom. V živo prisluhniti štirim izjemnim glasovom in pretanjenemu muziciranju v kombinaciji z elektroniko je edinstvena izkušnja v mednarodni glasbeni pokrajini. We’re in this together (V tem smo skupaj) je koncert, na katerem bodo predstavili na novo napisane pesmi, ki iščejo varno zavetje, dom in notranje ravnovesje v tem kaotičnem in nepredvidljivem svetu.

Tine Fris, sopran
Line Groth, alt
Lucas Minh Hoang, tenor
Anders Hornshøj Laugesen, tenor
Kristoffer Fynbo Thorning, bas in prenosnik

SPORED:

Tine Fris-Ronsfeld, Kristoffer Fynbo Thorning: HOME – OVERTURE 

Tine Fris-Ronsfeld / Tine Fris-Ronsfeld in Postyr: UP FOR AIR 

Line Groth, Andreas Bech, Kristoffer Fynbo Thorning / Line Groth, Kristoffer Fynbo Thorning: MY FUTURE SELF 

Erik Bosio, Kristoffer Fynbo Thorning / Line Groth: PAPER TIGER 

Kristoffer Fynbo Thorning / Line Groth: STRIVE TO FLY (LITTLE WING) 

Tine Fris-Ronsfeld: TALK 

Tine Fris-Ronsfeld / Tine Fris-Ronsfeld, ine Groth, Kristoffer Fynbo Thorning: GO! DONT STOP! 

Line Groth, Kristoffer Fynbo Thorning: TRAVEL THE WORLD 

Tine Fris-Ronsfeld, Line Groth, Lucas Tuan Minh Hoang, Kristoffer Fynbo Thorning / Tine Fris-Ronsfeld, Line Groth, Kristoffer Fynbo Thorning: NO HOME WITHOUT YOU 

Björk / Tine Fris-Ronsfeld, Kristoffer Fynbo Thorning: ALL IS FULL 

Lucas Tuan Minh Hoang / Line Groth: BROKEN PARTS 

Kajsa Vala / Line Groth: BROKEN 

Tine Fris-Ronsfeld, Line Groth, Lucas Tuan Minh Hoang,Kristoffer Fynbo Thorning / Tine Fris-Ronsfeld, Line Groth, Kristoffer Fynbo Thorning: WITH YOU 

Tine Fris-Ronsfeld, Kristoffer Fynbo Thorning: HOME  

Lucas Tuan Minh Hoang / Line Groth: DYBE FODSPOR