Zborovska liga prvakov

Jubilejno, 50. mednarodno tekmovanje v Tolosi

Tolosa, 31. oktober–4. november 2018

 

»Dobrodošli v zborovski ligi prvakov!« Napovedovalec 50. Mednarodnega zborovskega tekmovanja Tolosa je upravičeno uporabil nogometno prispodobo, saj se je v baskovski prestolnici zborovske glasbe zbralo tokrat nadpovprečno število prvakov. »Certamen coral« v Tolosi je zagotovo eno tistih tekmovanj z višjimi standardi, razsežnost in nivo letošnje izvedbe pa nista bila naključna, temveč izbira organizatorjev. Povabili so namreč šestnajst zborov, ki so se odlikovali na tem tekmovanju v zadnjih desetletjih in so s svojim umetniškim doprinosom zaznamovali njegovo zgodovino.

 

Dejansko je šlo za parado različnih, samih odličnih »glasbil«: vprašanje je bilo le, kdo bo nanje igral najbolje. Zato je bil toliko bolj občudovanja vreden pogum vseh zborovodij, da so se odločili za soočenje v tej spolzki areni, kjer vsak ponosno nosi ugled tehtne tradicije in izjemnih dosežkov. Vsak je imel samo eno možnost za uvrstitev v finale: pol ure programa, v katerem je tekmovalec lahko pokazal celotno paleto časovno in stilno raznolikega repertoarja, tehničnih in umetniških zmožnosti.

Posebnost te izvedbe ni bila samo na papirju oz. v konceptu, ki je zagotovo terjal veliko truda in dela za izpeljavo. Ob visoki ravni tehnične oz. vokalne pripravljenosti se je razlika pokazala predvsem v izbiri skrbno sestavljenih, tehtnih programov ter v načinu podajanja, od najbolj klasičnega nastopa do dramaturgije koreografskega in pevskega performansa. Vsi tekmovalci so bili odrasli mešani zbori.

Zmagal je (po soglasnem mnenju žirije in občinstva) zbor »Kamēr…« iz Rige, ki je trenutno na prvem mestu lestvice najboljših latvijskih zborov. Pridobljen ugled mu omogoča pretok odličnih pevcev in kljub temu, da je mladi dirigent Aivis Greters prevzel vodstvo pred nekaj meseci, je zbor nedvomno pokazal najpopolnejšo kombinacijo dobrih glasov, uvravnoteženega skupinskega zvoka, dinamičnega razpona, muzikalnosti in primerno izbranega programa v celotnem tekmovanju. S to nagrado se bo zbor v prihodnjem letu lahko predstavil na tekmovanju za veliko nagrado Evrope v Arezzu, kar bo zagotovo trd oreh za zmagovalce ostalih tekmovanj mreže EGP.

Zbor »Kamēr…« iz Rige trenutno velja za najboljši latvijski zbor.

 

Mladi dirigent Aivis Greters je zmagovalni zbor prevzel komaj pred nekaj meseci, predtem ko ga je zadnjih šest let vodil Jānis Liepiņš.

 

Za veliko nagrado v Tolosi so se z latvijskim zborom potegovale še tri zasedbe iz Indonezije, Ukrajine in Švedske. Iz Stockholma se je tekmovanja udeležil St. Jakobs Vokalensemble, katerega vodja Mikael Wedar je tudi z malim pripetljajem pred nastopom zaradi »ne ravno ubogljivega« stojala vzbudil simpatijo občinstva. Njegova naravna empatija je izstopala v očitno zelo dobri komunikaciji s pevci, kar je vplivalo na ekspresivnost izvedb. Po nekoliko negotovem začetku, ko so prišle do izraza pomanjkljivosti predvsem moških glasov, je zbor prepričal z dobrimi idejami in predvsem s sposobnostjo pripovedovanja zgodbe posamezne skladbe. Posebna nagrada za najboljši program je dodatno ovrednotila odlično uvrstitev tega zbora.

V boj za najvišjo nagrado se je podal tudi stari znanec mednarodnih tekmovanj, ukrajinski komorni zbor Oreya, skupina z močnim temperamentom, ki se pokaže tudi v zelo osebnem obravnavanju skladb. Dirigent Aleksander Vacek je ponovno veliko pozornosti posvetil oblikovanju zvočnih efektov (ki izhajajo tudi iz različnih postavitev) in dinamičnemu razponu, ki ga zanesljivi pevci sproščeno premorejo.

Četrti najodličnejši med odličnimi je bil prav tako znan zbor Batavia Madrigal Singers iz Jakarte, ki ne izstopa po dinamikah ali čustvenem pristopu, a z lepoto ubranega in homogenega zvoka dokazuje potrpežljivo delo Avipa Priatne, ki skrbi za pevsko vzgojo svojih zboristov od malih nog.

St. Jakobs Vokalensemble iz Stockholma, ki ga vodi Mikael Wedar, je veliko nagrado Evrope dosegel leta 2014 v Debrecenu.

 

Ukrajinski komorni zbor Oreya z dirigentom Aleksandrom Vackom smo pred leti gostili tudi v Mariboru. Še vedno je eden od njihovih adutov Čmrljev let Nikolaja Rimskega-Korsakova.

 

Batavia Madrigal Singers iz Jakarte vodi dirigent Avip Priatna, ki se je letos aprila v Mariboru z zmago Otroškega zbora Resonanz uvrstil v finale tekmovanja naslednje leto v italijanskem Arezzu.

 

Japonski zbor Kanami iz Tokia se ni uvrstil v finale, a se je odlikoval v intonaciji in kristalno čistem zvoku. Dirigent Hiroki Fujii je uspešno preizkusil vzdržljivost svojih pevcev s povezovanjem skladb različnih dob v celoto koncertne suite.

Poslušalci bodo težko pozabili nastop francoskega zbora Mikrokosmos, ki je k mednarodni izložbi pristopil predvsem koncertno, bolj kot z mislijo na tekmovanje. Eklektični dirigent Loïc Pierre je poudaril svoj pogled na pevca kot izvajalca, ki lahko vrednoti lastno osebnost znotraj skupine. »Tribal-punk« glasbeni obred francoskega zbora se je širil z odra v dvorano, s pevci v dolgih usnjenih krilih, z orientalsko-vesoljskimi naramnimi okraski in poudarjeno masko. Celoto nastopa so povezovali tolkala, saksofon, pevske in instrumentalne medigre – učinek pa ni skušal prikrivati ničesar, saj je bila tudi kakovost petja zelo visoka.

Mladi glasovi so zmagali, kar je samoumevno. A so na poseben način občudovanja vredne tiste skupine, ki ponujajo še večji izziv, in sicer homogenost zvoka v medgeneracijski zasedbi. Najočitnejši primer v tem smislu je zbor Salt Lake Vocal Artists iz ZDA, v katerem dirigent Brady Allred ubrano povezuje tri generacije pevcev. Zbor je v program vključil dve krstni izvedbi, od katerih je ena nastala ravno za letošnje tekmovanje v Tolosi (napisal jo je Josu Elberdin).

Ugledna tradicija zaznamuje tudi zbor KUP Taldea iz Tolose, ki se je izkazal z eleganco kultiviranih glasov, prepričljivim obvladanjem različnih stilov, (z več vidikov) angažiranim programom, v katerem je izstopala Brittnova Advance Democracy. Gabriel Baltes je prejel nagrado tekmovanja kot najboljši dirigent tekmovanja.

Kanami iz Tokia, dirigent Hiroki Fujii

 

Mikrokosmos iz francoskega Vierzona, dirigent Loïc Pierre

 

Salt Lake Vocal Artists iz ZDA, dirigent Brady Allred

 

KUP Taldea iz Tolose, dirigent Gabriel Baltes

 

Častno mesto med najbolj poznanimi, dolgoletnimi zasedbami je med drugim pripadalo asturijskemu zboru El Leon de Oro, ki je tudi tokrat počastil svoje ime z močnim zvokom, kar pa je nekoliko otežilo izvedbe pod energičnim vodstvom Marca Antonia Garcíe de Paza. Nobenih dvomov ni pustila njegova dovršena izvedba skladbe Bidasoa Javierja Busta, za katero je zbor prejel posebno nagrado za najboljšo izvedbo baskovske skladbe.

Baskijo sta na tekmovanju zastopala dva zbora. Poleg že omenjenega tudi Landarbaso z dirigentom Iñakijem Tolaretxipijem, skupina z velikim zvokom, ki pa težje prenaša subtilnejše odtenke. Na drugi strani komorni zvok zaznamuje kubansko skupino Entrevoces, ki je pod vodstvom Digne Guerra prikazala uravnoteženo in čisto sliko, v kateri smo edino pogrešali večpotrebne barve.

Pri nekaterih zborih je tehnična dovršenost skrivala skromno sposobnost sporočilnega branja skladb. Zagotovo bi lahko pričakovali bolj doživete izvedbe in smiselno oblikovano fraziranje od mladih pevcev norveške Schole Cantorum iz Osla, ki jih vodi Tone Bianca Dahl, kot tudi manj trdo izražanje nemškega zbora I Vocalisti pod vodstvom Hansa Joachima Lustiga, ki je posrkbel tudi za redkost, in sicer solistko za alikvotno petje. Podobno velja tudi za filipinski zbor The Ateneo Chamber Singers, ki ga vodi Jonathan Velasco, in za londonski zbor Convivium Singers, ki je pod vodstvom Alexandra Normana štedil z idejami.

Jubilejna izvedba tekmovanja je zahtevala tudi ugledno zasedbo žirantov, ki so bili Gary Graden, Stojan Kuret, Maris Sirmais, Peter Phillips, Nadežda Averina, Enrique Azurza, Jordan Sramek in Shin-Hwa Park. Med njihovimi izbirami je bila verjetno samo ena naravnost nerazumljiva, in sicer spregled nemškega Komornega zbora Saarbrücken, ki ni bil uvrščen v četverico finalistov. Najboljši legato celotnega tekmovanja, eleganca, uravnovešenost in lepota zvoka, izvrstne programske izbire in premišljene izvedbe, v katerih je bila intenzivna navzočnost pevcev otipljiva od prve do zadnje note, bi bili vredni višjega vrednotenja. Zbor Georga Grüna je vsekakor prejel zasluženo nagrado za najboljšo, resnično ganljivo izvedbo izjemno zahtevne skladbe Friede auf Erden Arnolda Schönberga.

Komorni zbor Saarbrucken, dirigent Georg Grün

 

Žirijo jubilejnega 50. tekmovanja so sestavljali ugledni dirigenti Gary Graden, Stojan Kuret, Maris Sirmais, Peter Phillips, Nadežda Averina, Enrique Azurza, Jordan Sramek in Shin-Hwa Park.

 

Slovenskih zborov ni bilo na tekmovalnem odru, Slovenija pa je imela pomembno vlogo v jubilejnem programu tekmovanja: Vokalna akademija Ljubljana je imela namreč čast, da je odprla letošnjo izvedbo z obširnim koncertom v gledališču Leidor. Izbira programa je bila izvrstna zaradi ubrane alternacije nemške romantike in slovenske sodobne glasbe, zelo primernega poklona obletnici prve svetovne vojne z Misso pro pace Ambroža Čopija in sklepnim delom v znamenju koroškega, »drugačnega« slovenstva. Vse skladbe so bile uglašene na vezno temo oz. vzdušje večera, za katero si dirigent Stojan Kuret ni zamislil ognjemeta, temveč zamišljeno lepoto ponotranjenega pogleda. Vse je zvenelo kakor v snu, kot intimno voščilo, ki so ga roke dirigenta mojstrsko naslikale in oblikovale s kultiviranimi glasovi pevcev. Sodelovali so sopranistka Martina Burger, tenorista Aco Aleksander Bišćević in Tine Bec, pianistka Breda Zakotnik in tankočutna, muzikalična harmonikarka Teja Udovič Kovačič. Tenorist Aco Aleksander Bišćević je s pianistko nekaj dni kasneje oblikoval tudi poseben večer v znamenju nemških, angleških in slovenskih samospevov na sedežu mednarodnega lutkovnega muzeja.

Umetniški vodja tekmovanja Luis Miguel Espinosa je želel, da bi letošnja izvedba povezovala tudi različne kontinente. Ob pomanjkanju afriškega zbora je bila Afrika na svoj način prisotna na zaključnem koncertu, ko so združeni baskovski zbori pod vodstvom Enriqueja Azurze izvedli African Sanctus Davida Fanshaweje. Posebnost tega dela z začetka 70. let je prepletanje delov maše s posnetki tradicionalne afriške glasbe, ki jih je sam avtor, britanski etnomuzikolog, zbral na svojih potovanjih.

Slavnostni koncert ob odprtju tekmovanja je izvedla Vokalna akademija Ljubljana z dirigentom Stojanom Kuretom in solisti: pianistko Bredo Zakotnik, harmonikarko Tejo Udovič Kovačič, sopranistko Martino Burger ter tenoristoma Acom Aleksandrom Bišćevićem in Tinetom Becem.