Ob slovesu: »Ljubljana in Slovenija sta ogreli srca, glasovi zborov so začarali ušesa, oči pevcev in obiskovalcev pa so pozdravile dušo« – Europa Cantat v živo, 3. del

Štafetna palica v obliki ljubljanskega zmaja predana v Litvo in na Nizozemsko – v roke festivala Europa Cantat Junior 2022 in projekta Leading Voices

Foto: Rok Majhenič, EC Ljubljana 2021

Nadaljevanje 2. dela …

EuroChoir je zborovski projekt, ki ga je leta 1982 ustanovila predhodnica Evropske zborovske zveze, le-ta pa je organizacijo prevzela leta 2011. V skoraj štirih desetletjih je obiskal 17 različnih držav, samo dvakrat v vseh teh letih ni bil izpeljan, leta 1986 in lani. Enkraten zborovski dogodek se iz leta v leto seli po državah članicah, vsako poletje se v eni izmed njih zbere 40 do 60 z avdicijami izbranih pevcev iz različnih koncev Evrope. Pod vodstvom dveh dirigentov vadijo zahtevnejši zborovski repertoar, saj gre za glasbeno izobražene pevce z veliko zborovskimi izkušnjami, zatem pa na več koncertih predstavljajo rezultate svojega dela.

Kar 17 dirigentov v zboru

Letos je EuroChoir prvič gostila Slovenija v okviru festivala Europa Cantat. Dirigentska vloga je bila zaupana irski dirigentki Bernie Sherlock in Yuvalu Weinbergu iz Izraela. V dobrem tednu dni so pripravili vznemirljiv program na temo magičnih in domišljijskih svetov v delih Raymonda Murrayja Schaferja, Ole Gjeila, Johna Høybya, Pēterisa Vasksa, tem pa so se pridružili še nekateri velikani zborovske klasike.

Bernie Sherlock je priznana irska dirigentka, ki s svojim zborom New Dublin Voices žanje uspehe na največjih evropskih zborovskih tekmovanjih (pred leti smo jih gostili tudi na tekmovanju Gallus – Maribor in v pogovoru za Naše zbore). Je profesorica glasbe na Konservatoriju za glasbo in gledališče dublinskega Inštituta za tehnologijo.

Yuval Weinberg je 31-letni šef dirigent profesionalnega Vokalnega ansambla Jugozahodnonemškega radia (SWR Vokalensemble) iz Stuttgarta. Rojen je v Izraelu, študiral pa je v Oslu na Norveškem. Pri Evropski zborovski zvezi so ga izbrali za dirigenta zbora EuroChoir za dobo treh let, letos se mu je za eno sezono pridružila irska mojstrica zborovske taktirke. Skupaj sta oblikovala koncertni program, ki bi bil privlačen mladim, iz katerega se bodo naučili čim več pevskih veščin, interpretacije, branja sodobnih partitur, pri tem uživali in navezali trajna prijateljstva. Letos je zbor obsegal 43 pevcev iz 18 držav in 20 različnih nacionalnosti. Dirigenta sta o delovanju zbora v teh nenavadnih in nepredvidljivih okoliščinah povedala: »Letos je delovanje zbora spremljala vrsta zapletov in nevšečnosti. Prijav je bilo veliko, kar pomeni, da so si pevci zelo želeli druženja in sodelovanja. Opravili so avdicije, potem pa so nekateri zboleli, nekateri niso mogli potovati, kljub temu smo doživeli deset nepozabnih dni ter odlična koncerta v Cankarjevem domu v Ljubljani in v Vipavi, avgusta pa načrtujemo še nekaj koncertov z Irskim nacionalnim mladinskim zborom.«

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

Program koncerta sta dirigenta izbirala skupaj, in sicer tako, da bi mladi spoznali čimveč slogovno različne literature, kar je eden od kriterijev pri izbiri programa za ta zbor. »Letošnji pevci imajo zelo dobro podlago, kar 17 jih je dirigentov, vsi imajo dobre zborovske izkušnje. Želela sva jim dati nekaj novega, priložnost doživljanja glasbe na drugačen način. Izbrala sva več del iz sodobne zborovske literature, eksperimentalne, pa Vaughana Williamsa in Brahmsa. Program je zahteven, veliko časa je potrebnega, da se zbor poenoti in poveže, saj pevci prihajajo z vseh vetrov, težko bi bilo pričakovati, da bodo, kljub izkušenosti in notalnosti, lahko šli kar na oder.«

»Res je, magija, magičnost, mistika, mitologija, to je bila rdeča nit programa. Nad Čarobnimi pesmimi kanadskega avtorja Raymonda Murrayja Schaferja so bili posebej navdušeni, noben od njih ni poznal skladbe, tudi midva z Bernie te skladbe še nisva izvajala. Schafer je izrazito naravovarstveno naravnan umetnik. Iznašel je nekakšen domišljijski jezik in navedel devet različnih možnosti, da se stvari dogodijo. Na neki način je vse zelo naturalistično, po drugi strani pa je njegova domišljija neverjetna. Zanimivo je bilo, kako neverjetno različno so pevci reagirali na to skladbo, nekateri bi jo želeli izvajati tudi s svojim zborom, drugim se je zdela zelo zapletena, niso bili prepričani, da nam bo izvedba uspela. Zanimivo je bilo iskati najenostavnejšo pot, da bi se naučili skladbo. Veliko smo se pogovarjali o njej, iskali podobe in pomen, ugotavljali, kaj želimo sporočiti s to glasbo. Na koncu ni bilo pevca, ki ne bi bil s to skladbo, pa tudi z ostalim programom, zadovoljen. Nekaterim je bil bolj všeč Vaughan Williams, drugim glasba Schaferja, tretjim Vasks … Prav zato imamo tako raznolik program, da v njem vsak najde kaj zase. Na koncu smo bili vsi zelo zadovoljni.

Koliko vaj smo imeli? Veliko. Partiture so sicer dobili domov, a ne zelo zgodaj, saj ni bilo gotovo, ali bo projekt sploh mogoče izpeljati, zato je bilo delo tu toliko bolj intenzivno. Še dan pred začetkom nismo zagotovo vedeli, kdo bo sploh lahko prišel, nekaj dni pred začetkom tudi Bernie ni vedela, ali bo lahko sodelovala, to je bilo zame kar stresno. Vsi so prišli, razen enega pevca iz Turčije, to je bil pravi čudež. Nihče ni prinesel kovida v zbor in nihče ga ni tu dobil.«

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021

S premišljenim izborom skladb premagale vse ovire in razdalje

Dekliški zbor sv. Stanislava Škofijske klasične gimnazije je trenutno v svetu eden najprepoznavnejših slovenskih zborov. Organizator festivala Europa Cantat mu je na široko odprl vrata Gallusove dvorane Cankarjevega doma, da se predstavi v vsej svoji ubranosti in usklajenosti, ki je niti koronavirus ni uspel zrahljati. Dirigentka Helena Fojkar Zupančič se je odločila za preplet različnih plasti slovenske zborovske tvornosti, izbrane iz železnega repertoarja zbora, ki so se ji v drugem delu nastopa s svojimi deli pridružili še nekateri tuji avtorji. Brezhibnemu pevskemu nastopu zbora je pridih svečanosti in glamurja dodala še domiselna koreografija Tanje Pečenko in usklajeni svetlobni efekti lučnega mojstra Nikole Prelesnika, ki so dodali piko na i.

Heleno Fojkar Zupančič je bilo po koncertu kar težko dobiti, navdušenci, domači in tuji so kar v vrsti stali, da ji izrazijo svoje občudovanje, ona pa: »Z dekleti smo vse leto vadile prek zooma dvakrat na teden. Vsaka od pevk je imela z menoj tudi individualni pouk vokalne tehnike, kar je bilo pravzaprav najbolj dragoceno za vzdrževanje pevske kondicije in stika med nami. Tako so svoje glasove krepile, razvijale, bile so zelo delavne. Posebej intenzivno sem delala z novimi pevkami. Najstarejše, maturantke, ki so z menoj že tri leta in so bile z menoj tudi v Ameriki, so pomagale novim in jih opogumljale. Na tedenskih intenzivnih vajah so pri postavljanju zbora pomagali tudi moji kolegi, Marjetka Kozmus, Tine Bec in Ana Bec, ki je tudi nekdanja pevka tega zbora. Vedeti je treba, da dve generaciji pevk od treh še nista doživeli normalne pevske sezone v našem zboru, zato je bilo nujno, da se priprave skrbno organizirajo in izvedejo kar najbolj učinkovito. Da bi koncert uspel, smo iz svojega programa izbirale predvsem ritmične in hitre skladbe, ki jih je prek zooma laže naštudirati, počasne pa smo dodale pozneje. Ja, seveda, poskušale smo oblikovati atraktiven program, primeren za tako priložnost, kot je Europa Cantat, na takem koncertu skuša zbor pokazati vse svoje obraze in kvalitete, iz prvotnega načrta pa smo morale, žal, izpustiti dve noviteti: Pradoživetja Damijana Močnika, obsežno 10-minutno delo, in Rex Aeris Tineta Beca. Ti deli bi sicer naš nastop privzdignili na neko drugo raven, a smo, žal, po nekaj dneh intenzivnega dela ugotovile, da jih ne bi mogle izvesti dovolj kakovostno. Koronačas nam ni prizanesel, nismo si mogle privoščiti kompleksnejših skladb. Odločila sem se, da enostavno sestopim in si rečem: do tu lahko gremo, od tu naprej, žal, ne. Mislim, da ni slabo, tudi če niso vse skladbe vrhunsko težke, po tako dolgem času smo občinstvu kljub vsemu dale veliko lepega.«

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Rok Majhenič, EC Ljubljana 2021
Foto: Rok Majhenič, EC Ljubljana 2021

Skladateljska generacija, ki bo ponesla slovensko zborovstvo v svet

Tik pred zaključkom festivala sta v Cankarjevem domu nastopila še dva odlična slovenska zbora, Komorni zbor Megaron, ki ga vodi Damijan Močnik,in Komorni zbor Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana,ki je nastopil pod vodstvom Ambroža Čopija. Prvi je mednarodnemu občinstvu predstavil starejšo slovensko zborovsko literaturo, od Gallusa, mimo Alojzija Mava, Josipa Klemenčiča, Benjamina Ipavca, Antona Nedvĕda, pa vse do Ukmarja in Merkuja ter primaknil še dve svoji priredbi dragocenega slovenskega ljudskega izročila. Drugi je izpostavil najmlajšo slovensko skladateljsko generacijo, imena, ki so na tem, da postanejo stebri najsodobnejše zborovske tvornosti pri nas, tako nekako, kot sta to vlogo odigrala Uroš Krek in Lojze Lebič, nestorja slovenske vokalne glasbe v prejšnjem stoletju; tudi ta dva sta dobila svoj prostor v programu zbora KGBL.

Več o nastopu Zbora KGBL Ambrož Čopi: »Slovenija leži na stičišču različnih kultur. Liturgična besedila v slovanski glagolici so se v preteklosti tudi na Slovenskem uporabljala kot protiutež latinskim. Na koncertu smo želeli z novim projektom skladb na pravoslavno tematiko v ruščini in dvema skladbama s katoliško vsebino v latinščini in angleščini izpostaviti ravno to prepletanje in sobivanje različnega. Mladi ustvarjalci so si v iskanju povezav med tradicijo in sodobnejšo govorico raznoliki, kar je še prispevalo k pestrosti samega nastopa. Ob Andreju Makorju, Tinetu Becu in Črtu Sojarju Voglarju smo še posebej ponosni na izvedbi skladb Mateja Kastelica in najmlajše skladateljice Klare Mlakar, ki je pevce in občinstvo navdušila s svojo poetiko izraza in domiselno uporabo sodobnih sredstev. Koncert smo zaključili s tremi tehnično in muzikalno zahtevnimi skladbami na posvetno tematiko. Ob bok zborovskima eminencama Urošu Kreku in Lojzetu Lebiču smo postavili mojstrsko delo Tadeje Vulc, s katerim so se pevci na poseben način povezali in poistovetili. Nekoliko dopolnjen program z novimi skladbami bo zbor izvedel tudi na prestižnem festivalu MITO v Italiji septembra letos.«

Foto: Tomaž Črnej, EC Ljubljana 2021
Foto: Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021
Foto: Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021

Ob »brivskem« kvartetu sklenjen festival je bil organizatorjem in nastopajočim v veliko veselje in ponos

In za konec, velemojstri barbeshopa, Ringmasters na Kongresnem trgu za številno občinstvo na sediščih in za varovalno ograjo, s svečanim slovesom naše odlične ekipe, ki je uspela z vrsto čudeži realizirati nemogoče, festival Europa Cantat. Oblikovalo ga je več sto nastopajočih, 150 članov organizacijskega tima in toliko poslušalcev, kot so jih razmere dovoljevale, da bi se festival lahko sklenil varno, organizatorjem in nastopajočim v veselje in ponos.

Ringmasters so štiričlanska moška vokalna zasedba, »showmakerji«, profesionalci v vseh ozirih, z mikrofoni v rokah in decibeli v prostoru, ki je kljub odprtosti v nebo vibriral v organizem. Seveda, tudi na Švedskem je koronavirus preprečil marsikatere načrte, tudi koncerte in vaje, a zdaj smo se že navadili, da moramo biti tolerantni in razumevajoči. Slovenski poslušalci so pokazali zvrhano mero navdušenja, kot se za koronski čas spodobi. Na sklepnem koncertu, ki ga je mojstrsko (kot vselej) vodil najbolj znani član Velikega basovskega zbora, Boštjan Romih, smo se poslovili od ekipe slovenskega festivala Europa Cantat. Predsednik Evropske zborovske zveze, g. Carlo Pavese, pa se je poslovil z naslednjimi besedami: »Ali je res konec? Ni. Ljubljana in Slovenija sta ogreli naša srca, glasovi zborov so začarali naša ušesa, oči pevcev in obiskovalcev pa so pozdravile našo dušo. Premnoge spremembe, odpovedi in preoblikovanja je festivalska ekipa sprejemala z veliko močjo, nasmehom, mirnostjo in spokojno odločnostjo. Pokazali in dokazali smo, da je skupno petje možno tudi v danih okoliščinah.«

Foto: Janez Eržen, EC Ljubljana 2021
Foto: Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021

Zaradi razumljivih negotovosti štafetne palice žal ni bilo mogoče predati naslednjemu organizatorju, ta še ni znan, zato pa sta plišasta ljubljanska zmajčka v znak podpore in dobrih želja iz rok glavne gonilne sile festivala Urške Bittner Pipan in programske vodje Mihele Jagodic sprejeli Silvija Pročkytė, predstavnica naslednjega festivala Europa Cantat Junior, ki je različica velikega festivala, namenjena mladim do 18. leta starosti, ki bo julija prihodnje leto v Vilniusu v Litvi, in pa Daphne Wassink, predstavnica dogodka Leading Voices, namenjenega zborovodjem, pevcem, glasbenim pedagogom, menedžerjem, umetniškim vodjem in skladateljem, ki se bo prav tako julija prihodnje leto odvijal v Utrechtu na Nizozemskem.

Foto: Rok Majhenič, EC Ljubljana 2021
Foto: Tamara Domjanič, EC Ljubljana 2021
Foto: Rok Majhenič, EC Ljubljana 2021